fordampning af vand???
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: fredericia
fordampning af vand???
efter lidt meget læsning omkring emnet af fordampning af vand er jeg blevet en smule forvirret!!
hvor stort er problemet med fugt??
jeg kommer til at ha et 325L med 2*150w hqi + 2* 55w t5.. det bliver bygget ing i et "skab" med lyskasse og bord.. jeg regnede egentlig med at sætte lidt blæsere ind i kassen for at holde styr på temp..
men vil dette begynder projekt give mig fugt problemer?? (har lige købt nybbyget hus og vil helst ikk døje med fugt fra start) hvis dette er tilfældet hvad kan man gøre for at komme dette problem til livs- uden det koster en køler???
hvor stort er problemet med fugt??
jeg kommer til at ha et 325L med 2*150w hqi + 2* 55w t5.. det bliver bygget ing i et "skab" med lyskasse og bord.. jeg regnede egentlig med at sætte lidt blæsere ind i kassen for at holde styr på temp..
men vil dette begynder projekt give mig fugt problemer?? (har lige købt nybbyget hus og vil helst ikk døje med fugt fra start) hvis dette er tilfældet hvad kan man gøre for at komme dette problem til livs- uden det koster en køler???
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Det er vist kun to ting du kan gøre.
Enten skære ned på lyset, hvilket ville være ærgeligt.
Eller at lufte godt ud dagligt, så burder der ikke komme de store fugt problemer.
Men det er jo slet ikke sikkert det bliver et problem for dig. Det er jo ikke voldsom meget lys du har over.
Enten skære ned på lyset, hvilket ville være ærgeligt.
Eller at lufte godt ud dagligt, så burder der ikke komme de store fugt problemer.
Men det er jo slet ikke sikkert det bliver et problem for dig. Det er jo ikke voldsom meget lys du har over.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Det er svært at sige hvor problemet opstår.
Men ja, der vil fordampe større mængder vand fra store akvarier med meget lys.
Men derfor kan man godt få fugt problemer med et lille akvarie, hvis det står et et lille indelukket rum.
Der er mange faktorer der spiller ind, når det gælder fugt problemer.
Men hovedsagen er at få fugten ud af rummet, det gøre nemt med udluftning.
Men ja, der vil fordampe større mængder vand fra store akvarier med meget lys.
Men derfor kan man godt få fugt problemer med et lille akvarie, hvis det står et et lille indelukket rum.
Der er mange faktorer der spiller ind, når det gælder fugt problemer.
Men hovedsagen er at få fugten ud af rummet, det gøre nemt med udluftning.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
Min Blog om Akvariet!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Fugt, har også noget med forskellen mellem rumtemperaturen og akvarietemperaturen at gøre. En lav rumtemperatur, gør at akvariet vil forsøge at udligne forskellen, og det sker ved fordampning.
Det er kun om vinteren at det er et problem, da der jo altid ellers er et vindue åbent. Men en god udluftning om formiddagen, vil formentligt tage så meget af fugten at det ikke er et problem.
Nye huse er ofte meget tørre, så det er jo slet ikke sikkert at det er et problem. Ellers har du vel mulighed for at lave et udtræk på loftet.
Jeg havde et 576 liters i en lille lejlighed, og det var kun i de allerkoldste dage det var et problem med fugten. Akvariet blev belyst med 2x250w.
Det er kun om vinteren at det er et problem, da der jo altid ellers er et vindue åbent. Men en god udluftning om formiddagen, vil formentligt tage så meget af fugten at det ikke er et problem.
Nye huse er ofte meget tørre, så det er jo slet ikke sikkert at det er et problem. Ellers har du vel mulighed for at lave et udtræk på loftet.
Jeg havde et 576 liters i en lille lejlighed, og det var kun i de allerkoldste dage det var et problem med fugten. Akvariet blev belyst med 2x250w.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Jeg måtte lukke min 576 l. balje ned på grund af fugt. Men som sagt er det utrolig svært at sammenligne fugttilfælde, da mange faktorer spiller ind. Akvariet befandt sig i et lille kælderrum i et 80 år gammelt hus, hvilket selvfølgeligt ikke er nogle særligt gode egenskab i forbindelse med fugt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
jeg har for at undgå problemet med fugt og varme købt et klimaanlæg til akvarierummet.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Carsten: Har jeg forstået det ret, at hvis man skruer lidt op for varmen så rumtemperaturen er ca 21, så vil det mindske fordampningen i forhold til hvis man f.eks har en rumtemperatur på 18 grader?
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905