"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jeanthomsen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:10
11
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2013

hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af Jeanthomsen »

hej alle sammen .
jeg er helt ny inden for saltvand.
jeg har et 250 l ferskvand og 2 54 L også fersk.

nu har jeg så nået tiden hvor jeg gerne vil prøve med salt, jeg har ikke den store økonomi pt så jeg vil starte med et af dem på 54L jeg har forstået alle grund principperne med overløb, skummer, sump osv. hvad jeg ikke har forstået er hvordan vandet kommer viderer fra overløbet ned til sumpen. jeg har ledt og ledt rundt men har ikke kunne finde nogen beskrivelse andet end man sætter et rør deri, men der skal vel også en pumpe til? både til at få vandet fra overløbet ned til skummeren, men vel også til at få vandet videre op i akvariet igen??
håber i forstår mit spårgsmål og derved også hjælpe mig:P
Brugeravatar
gas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 21. mar 2009 09:07
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af gas »

du må godt ringe til mig så skal jeg nok hjælpe dig her er mit nr 28646344
Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af Nemme »

Har ikke selv sump til mit akvarium ,men går ud fra at vandet bare løber via et rør ned i sumpen da den er placeret under akvariet. Det returpumpen der skaber bevægelse ved pumpe fra sumpen tilbage i akvariet :)
Sådan ville jeg mene det fungerede :)
Jeanthomsen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:10
11
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2013

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af Jeanthomsen »

kan man kører salt uden sump?
:P
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Jean.
Det kan man. Der er mange herinde der kører fint med nanoer uden sump - eller i hvert fald men indvendig sump, hvor man bare har samlet al teknikken i et rum i hjørnet af selve akvariet. Jeg er selv helt grøn, og kan ikke give vildt mange tips, men et som jeg kan give, er at gå på opdagelse i journalerne herinde. Der er rigtig meget at lære :)
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af ordy »

Det kan man godt ..
men en sump er mere praktisk ..
det er jo der alt din teknik skal være :)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af jonas _sandager »

ordy skrev:Det kan man godt ..
men en sump er mere praktisk ..
det er jo der alt din teknik skal være :)
Jeg er i hvert fald også glad for at jeg lavede sump i mit akvarie. Tør slet ikke tænke på hvor rodet det ville se ud, hvis al det halløj der er samlet dernede, skulle være frit fremme. Ud over det, er det også rart at kunne have lidt ekstra levende sten i sumpen, så man er sikker på at der er rigeligt med filtrering - specielt til de små systemer, der hurtigt bliver presset.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af amddurin »

Ja, 54L er ikke til meget mere end 1-2 små fisk, eller kommer NO3 (Nitrat) hurtigt så højt op at det kan stresse fisk og give algeproblemer...

- Stressede fisk kan blive nemt syge og evt. dø af det...

- Har du læst den berømte eBog af Joakim???

- Link: http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (Kræver Adobe Reader, da det er i pdf format.)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 114
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 09:12
11
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af Elliott »

Selve Dit overløb er "passivt" forstået på den måde at returpumpen der pumper vandet fra sumpen og op i akvariet bestemmer hvor meget vand der "falder" ned i overløbet/ tilbage til sumpen, det gør at vandstanden altid er den samme i display akvariet (endnu en fordel ved at have en sump) det vigtigste ved Dit overløb er at rørene skal dimmentioneres til at matche Din returpumpe. Du kan se en masse om teknikken i saltvands akvarier på vores wiki, her lidt link om overløb og teknikken bag:

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Overl%C3%B8b" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Durso" onclick="window.open(this.href);return false;
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: hvordan for jeg vand fra overlåbet videre ned i min sump

Indlæg af crazy seahorse »

I gamle dage, hvor det ikke var så almindeligt at bore huller i sit akvarie løste man det på flg måde:
Man lavede overløbet i et Pvcrør i en passende dimension. Det var lukket i enden med en slutprop og var åbent i toppen. Det havde ca samme højde som det indv akvarie/stod på bunden.
Langs rørets topkant borede man huller hele vejen rundt, som vandet kunne løbe ind ad.

Man stak så et rør ned i bunden af overløbsrøret og med et par bøjninger og rør, førte man det ned til der, hvor man havde sat sumpen (altså udvendigt på akvariet).
Vigtigt: Man sætter en kuglehane på dette rør, så man kan regulere vandstrømmen og evt slukke helt for den.
Så suger du det an og så kører det efter hævertprincippet.
Når du skal have vandet tilbage, skal du have en pumpe i sumpen. Men ellers er det samme øvelse med rør og bøjninger og en kuglehane.
Du kan så lede vandet derhen, hvor du vil have det.

Det er egentlig simpelt nok, der er lidt limning der skal klares, men det fungerer.
Der var dengang ikke tradition for at bore hul i ens akvarie. (vi er tilbage til starten af ´90erne og jeg fik at vide dengang, at det var sådan man gjorde)
Saltvand var jo ikke så almindeligt, så blev man træt af det kunne man jo lave det om til ferskvand igen, uden at have huller i sit akvarie.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"