zoa-spisende nøgensnegl
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
zoa-spisende nøgensnegl
Hej.
Jeg købte igår en sten med nogle zoaer på.
Desværre kan jeg i dag se, at der går nøgensnegle på den, og har også observeret æg. Så vidt jeg kan se er der tale om sådan nogle grimme fætre.
http://www.coralrx.com/index.php?option ... &Itemid=23" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad ville I gøre?
Jeg købte igår en sten med nogle zoaer på.
Desværre kan jeg i dag se, at der går nøgensnegle på den, og har også observeret æg. Så vidt jeg kan se er der tale om sådan nogle grimme fætre.
http://www.coralrx.com/index.php?option ... &Itemid=23" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad ville I gøre?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: zoa-spisende nøgensnegl
Treatment: Treatment should be done in a quarantine tank. First step is to move the effected corals to a quarantine tank; the quarantine tank should have good light and water flow. Setup your quarantine tank, then take your coral out of the main tank and dip it in Coral Rx. While the coral is in CoralRx take a turkey baster, and blast the coral with the dip. Making sure it is getting in between the polyps and the underside of the coral. Do this for approximately 5 - 10 minutes. After 5 - 10 minutes, remove coral and discard the coral dip. Do not reuse the coral dip as parasites may release toxins. Rinse coral with clean saltwater and return to quarantine tank. Repeat every 4-8 days till no more nudibranchs are found. Leave the coral in your quarantine system for an additional 3 months before moving back to your aquarium. Additionally, adding wrasses to your quarantine tank will also aid in treatment of Zoanthid Eating Nudibranchs.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hmm. Jeg har ikke nogen karantænetank. Tror du det er sikkert at komme den direkte tilbage i systemet efter dyp?
Og ved du hvor det kan skaffes?
Er der nogen der har erfaring med ferskvandsdyp?
Og ved du hvor det kan skaffes?
Er der nogen der har erfaring med ferskvandsdyp?
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg syntes også der er flere steder hvor de skriver at Flatworm Exit er virksomt imod dem. Er der nogen erfaringer med det herinde?
Indtil videre har jeg ligget på lur med pincetten, og har fisket en 4-5 snegle ud, samt en god portion helt små, der for mig at se, lige så godt kunne være planarier...
Indtil videre har jeg ligget på lur med pincetten, og har fisket en 4-5 snegle ud, samt en god portion helt små, der for mig at se, lige så godt kunne være planarier...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis vi går ud fra at den nøgengælle snegl er lige så modstanddygtig som dem der æder Montipora, så er det eneste der har en effekt på dem, uden samtidig at dræbe det den sidder på, kaliumpermanganat. Og det endda kun med begrænset effekt.
Det var en af de "Store kloge mænd" fra USA der observerede det.
Det var en af de "Store kloge mænd" fra USA der observerede det.
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Mon ikke lige så godt man kan gå ud fra det med det? 
Jeg fandt tråden om dit angreb fra monti-sneglene. Fik du nogensinde brugt kaliumpermanganatet? Eller hvordan slog du dem?

Jeg fandt tråden om dit angreb fra monti-sneglene. Fik du nogensinde brugt kaliumpermanganatet? Eller hvordan slog du dem?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej, jeg fik det aldrig brugt. Jeg tog dem på den hårde måde. Rensede korallerne med en tandbørste.
Men selvom angrebene stoppede efter kort tid, var de alligevel ikke helt væk.
Flere måneder efter så jeg en komme kravlende på bagruden, lige efter lyset blev tændt.
Men selvom angrebene stoppede efter kort tid, var de alligevel ikke helt væk.
Flere måneder efter så jeg en komme kravlende på bagruden, lige efter lyset blev tændt.
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg tror bare jeg vil være over dem, og rense ud, hvis jeg får øje på noget. Har desværre ikke en vægt der kan måle de 5 mg af, som der skal bruges til kaliumpermanganatbehandlingen, så det bliver vist for ukontrolleret, at kaste sig ud i, hvis det kan undgås. Men mange tak for forslaget. Det er godt at have i baghånden, hvis de lige pludseligt får overtaget