Heatsink omkring 160cm ??????
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Heatsink omkring 160cm ??????
Sidder og over vejer og bygge lidt led. Og her kunne jeg godt bruge en heatsink på omkring de 160 cm, den skal ikke være så bred da der ikke ville komme så mange led på. Er det nogen der ved hvor man evt kan finde sådan noget henne til en fornuftig pris 

- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Re: Heatsink omkring 160cm ??????
Evt en ret skinne ?
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ne#p542417" onclick="window.open(this.href);return false;
Akemedes herinde har også brugt retskinne ved jeg.
Akemedes herinde har også brugt retskinne ved jeg.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og tror at ideen oprindeligt kom fra mig af. Har selvfølgeligt også selv brugt den.
På Ebay haft jeg set nogle køleplader der ser ret intersante ud, men også ret dyre.
Selvom han ikke annoncerer med at kølepladerne er længere end 1 meter, så mener jeg at have set et sted, at han kan lave dem længere.
Han har også en del andre varer som vi kan bruge blandt andet Ballingsalte og pvc til nogle priser som virker helt forrykte
http://stores.ebay.de/importstationde?_ ... 7675.l2563" onclick="window.open(this.href);return false;
På Ebay haft jeg set nogle køleplader der ser ret intersante ud, men også ret dyre.
Selvom han ikke annoncerer med at kølepladerne er længere end 1 meter, så mener jeg at have set et sted, at han kan lave dem længere.
Han har også en del andre varer som vi kan bruge blandt andet Ballingsalte og pvc til nogle priser som virker helt forrykte
http://stores.ebay.de/importstationde?_ ... 7675.l2563" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Der er da ikke ret meget alu i en ret skinne, ville det overhovedet køle ? Troede det skulle være med køle ribber, men hvis det ikke skal være det ville en alu på 1 cm i tykkelsen så kunne gøre det ?
Har også kigget på hans side Carsten, men hvis det er den samme vi tænker på så syntes jeg det er lidt et minus at led bliver monteret skråt
Har også kigget på hans side Carsten, men hvis det er den samme vi tænker på så syntes jeg det er lidt et minus at led bliver monteret skråt

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er køleeffekt nok i en retskinne. Jeg har nu i omkring 2 år brugt sådan en og ingen led er brændt af på grund af manglende køling.Thue skrev:Der er da ikke ret meget alu i en ret skinne, ville det overhovedet køle ? Troede det skulle være med køle ribber, men hvis det ikke skal være det ville en alu på 1 cm i tykkelsen så kunne gøre det ?
Pt sidder der 2x30w på retskinnen. Og der er ingen aktiv køling.
Sådan som jeg har forstået det med den køleplade fra Ebay, så monteres dioderne ikke skråt men plant.
Centerstykket er 12,4 cm bredt, og med flanger, er det nok ca 11 cm. tilbage. Men kan da godt se at der kan blive et problem med kølingen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
der kommer nok ca 120 w på, tror du så sådan en ret skinne kan klare jobbet carsten ? ville en alu plade på samme mål og med 1cm i tykkelsen kunne køle de 120w ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du skriver i det første indlæg at der ikke vil komme så mange led på, synes da nok at 40 stk er mange.
Hvis du alligevel skal ud og have fat i en aluminiums plade, så få den lavet noget breddere. 1 cm tyk plade er ret meget. men derfor skal der stadig noget aktiv køling på 4 små blæsere vil hjælpe meget på temperaturen
Hvis du alligevel skal ud og have fat i en aluminiums plade, så få den lavet noget breddere. 1 cm tyk plade er ret meget. men derfor skal der stadig noget aktiv køling på 4 små blæsere vil hjælpe meget på temperaturen
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Så vidt jeg forstår gælder det om at have så stor en overflade som muligt. Så tror ikke tykkelsen på pladen gør den støre forskel.
Mvh kenneth
Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2791 Dragør
Jeg har kørt med en ret skinne, med 40-50 x 3W dioder på.
Jeg monterede en 10cm blæser på oversiden, skar et passende hul,
så luften cirkulerede fra midten og ud.
Det virkede super!
Jeg valgte en 10cm blæser ud fra jo større blæser jo mindre støj.
Mvh. Jonas
Jeg monterede en 10cm blæser på oversiden, skar et passende hul,
så luften cirkulerede fra midten og ud.
Det virkede super!
Jeg valgte en 10cm blæser ud fra jo større blæser jo mindre støj.
Mvh. Jonas
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2012
her fåes alle tænkelige tykkelser og længder op til 6 meter , og til billige penge , kilopris ca 40 kr
http://www.alumeco.dk/Standardprodukter/Profiler.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alumeco.dk/Standardprodukter/Profiler.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
hilsen Frank
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Bliver en retskinne ikke forsmal til det akvarie?
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2791 Dragør
Der er vel ikke noget galt i at bruge to parallelCarsten skrev:Bliver en retskinne ikke forsmal til det akvarie?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hehe i min verden syntes jeg ikke det var mange led der skulle på, men er også ret ny indenfor led, planen var og sætte 24x 5w led på denne skinne. Men kan da se jeg nok skal have fundet på en lidt bredere køle profil så. Hva str i plade skal jeg lede efter hvis jeg sætter 2 stk blæsere på så ?Carsten skrev:Du skriver i det første indlæg at der ikke vil komme så mange led på, synes da nok at 40 stk er mange.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvor bred du vil lave pladen er helt op til dig selv.
Hvor dybt er akvariet?
dioderne har en udstrålingvinkel på ca 120grader, og hvis de alle sider mere eller mindre på stribe, duer det ikke hvis akvariet er dybt.
Og hvorfor lige 5w dioder?? De findes vel ikke i så mange farver.
Næsten alle bruger 3 w dioder
Hvor dybt er akvariet?
dioderne har en udstrålingvinkel på ca 120grader, og hvis de alle sider mere eller mindre på stribe, duer det ikke hvis akvariet er dybt.
Og hvorfor lige 5w dioder?? De findes vel ikke i så mange farver.
Næsten alle bruger 3 w dioder
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
akvariet er 60cm dybt, og der kommer 60 grader linser på regnede jeg med. Grunden til 5w er pga de er fra rapid led og det er hva de kører med efter hva jeg kan se mig ud af. Og farverne bliver primært kun hvide og blå:
Jeg havde tænkt på dette sæt og går ud fra at det er 5w led
http://www.rapidled.com/24-led-plug-n-p ... -dimmable/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg havde tænkt på dette sæt og går ud fra at det er 5w led
http://www.rapidled.com/24-led-plug-n-p ... -dimmable/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg ved ikke hvor du ser at de dioder er 5w for det er helt almindelige cree xp-g og xt-e dioder som normalt er 3w.
Diy-aqualight.dk kan sagens matche prisen, og er faktisk billigere.
Den pris på 200US$ bliver til en del mere inden pakken kommer i dine hænder.
Fragt og forsikring bliver omkring 40 dollar moms og gebyr gør det ikke biligere, så prisen ender på lidt over 1900 kroner.
Diy-aqualight.dk skal have knapt 1500 kroner som samme omgang. Dog skal du selv lodde dioderne, og købe en tube termisk lim
Vær også lige opmærksom på at det sæt fra Rapidled ikke indeholder en 10volts strømforsyning til driverne
Diy-aqualight.dk kan sagens matche prisen, og er faktisk billigere.
Den pris på 200US$ bliver til en del mere inden pakken kommer i dine hænder.
Fragt og forsikring bliver omkring 40 dollar moms og gebyr gør det ikke biligere, så prisen ender på lidt over 1900 kroner.
Diy-aqualight.dk skal have knapt 1500 kroner som samme omgang. Dog skal du selv lodde dioderne, og købe en tube termisk lim
Vær også lige opmærksom på at det sæt fra Rapidled ikke indeholder en 10volts strømforsyning til driverne
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Geografisk sted: Ringe
XP-G og XT-E blive nogle gange betegnet som 5w LED'er da de kan drives ved 1500mA. Hvis du kigger i databladet for XP-G kan du se at typical forward voltage ved 1500mA er 3,25V. Den samlede effekt bliver derfor 1,5*3,25 = 4,875W - altså næsten 5W.Carsten skrev:Jeg ved ikke hvor du ser at de dioder er 5w for det er helt almindelige cree xp-g og xt-e dioder som normalt er 3w.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ja det er selvfølgelig rigtig at der kan risikere og komme told og moms oven i. Grunden til jeg faldt over det sæt på rapidled var jeg syntes det var smart at man kunne undgå og skulle lodde på leddene. Så slipper man for lidt arbejde. De hvide cree led på diyaqualight er da også 5w hvor de blå er 3 w:
Var også på cree hjemmeside hvor de beskrev xp-g som en 5w led.
Ved ikke om der er den store forskel på en 3w og en 5w led, tænker på lysstyrken, men det ved i nok mere om
Var også på cree hjemmeside hvor de beskrev xp-g som en 5w led.
Ved ikke om der er den store forskel på en 3w og en 5w led, tænker på lysstyrken, men det ved i nok mere om

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ud fra det i skriver, skal man så betragte/regne med at en Cree Xm-l er en 10w diode? Den kan trække op til 3A og 3,3volt
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Korrekt.Carsten skrev:Ud fra det i skriver, skal man så betragte/regne med at en Cree Xm-l er en 10w diode? Den kan trække op til 3A og 3,3volt
Se evt. deres hjemmeside:
http://www.cree.com/led-components-and- ... /xlamp-xml" onclick="window.open(this.href);return false;
"Maximum power (W) - 10" - altså en 10W LED
Med venlig hilsen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja maximum, men de sælges som 3w og det er vel også det vi skal kalde dem.chrislolk skrev:Korrekt.Carsten skrev:Ud fra det i skriver, skal man så betragte/regne med at en Cree Xm-l er en 10w diode? Den kan trække op til 3A og 3,3volt
Se evt. deres hjemmeside:
http://www.cree.com/led-components-and- ... /xlamp-xml" onclick="window.open(this.href);return false;
"Maximum power (W) - 10" - altså en 10W LED
Men at det svarer til at du kan tune en Puch maxi til at køre 100 kilometer i timen, men derfor bliver det stadig ingen motorcykel.
Og jeg mener stadig at det ikke er andet end et salgs triks til at for de gamle dioder til lyde af mere end de er.
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Man må jo stole på det, der er opgivet i datasheet - og her står 3A. Og at sammenligne det med en tunet knallert holder heller ikke. Der er ikke tale om at "tune" LED'en til at yde mere, end den er lavet til. Producenten angiver jo netop, at den faktisk KAN drives med 3A (tror ikke Puch skriver nogen steder, at deres Maxi'er KAN køre 100 km/t)
Om det så er et salgstrick eller ej, skal jeg ikke kunne svare på. Men hvis Cree giver forkerte informationer i deres datasheets, så tror jeg mange af deres kunder vil blive ret utilfredse med dem. Men ingen tvivl om, at du vil få mere levetid ud af dem, hvis du kun driver dem med 1A fremfor 3A.
Kan forøvrigt ikke se, at den sælges som 3w - hverken på rapidled eller ledgroupbuy.
Om det så er et salgstrick eller ej, skal jeg ikke kunne svare på. Men hvis Cree giver forkerte informationer i deres datasheets, så tror jeg mange af deres kunder vil blive ret utilfredse med dem. Men ingen tvivl om, at du vil få mere levetid ud af dem, hvis du kun driver dem med 1A fremfor 3A.
Kan forøvrigt ikke se, at den sælges som 3w - hverken på rapidled eller ledgroupbuy.
Med venlig hilsen
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5250 Odense SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Odense SV
Syntes ikke det er et salgstrick, dioden kan lyse og måske yder den ikke max ved at bruge 3w men det er minimum forbrug og max 10 w.chrislolk skrev:Man må jo stole på det, der er opgivet i datasheet - og her står 3A. Og at sammenligne det med en tunet knallert holder heller ikke. Der er ikke tale om at "tune" LED'en til at yde mere, end den er lavet til. Producenten angiver jo netop, at den faktisk KAN drives med 3A (tror ikke Puch skriver nogen steder, at deres Maxi'er KAN køre 100 km/t)
Datasheet skal man altid stole på. Nu har jegi kke kigget på datasheet for desideret den type LED men alle de værdier som er min og max skal man stole på fordi at de er testet igennem længere tid for at kunne skrive hvad der er min og max værdi.
Om levetiden bliver forkortet kan man se i en af de følgende grafter som er i datasheetet. Dog mener jeg ikke at levetiden skulle være mindre da de skriver max værdi dvs, den skal holde ligesålangt som min værdi.