Breaking news: Acrophora vokser i klaser
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Breaking news: Acrophora vokser i klaser
Min A.Bali slimer har lavet en lidt pudsig vækstform.
Har nogen set/haft det på den måde før?
Erik
Har nogen set/haft det på den måde før?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: Breaking news: Acrophora vokser i klaser
Ja det har min bali slimer også gjort tidligere. Det går stærkt når de vokser sådan.
SPS : Stability provides succes
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Ser ellers smart ud...
Der er jo plads nok til at den kan brede sig nu hvor de lange stængler er vokset op... (Min har bare de lange stængler...)

Der er jo plads nok til at den kan brede sig nu hvor de lange stængler er vokset op... (Min har bare de lange stængler...)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hej Erik,
Min Seriatopora hystrix fik på et tidspunkt sådan en meget underlig vækstform på en "gren". Det var en krabbe, Hapalocarcinus marsupialis som var årsagen til det. Så vidt jeg forstår, er det ellers noget som normalt kun forekommer i naturen, men jeg var altså så heldig at opleve det i akvariet. Den unge frøken krabbe påvirker korallen til at bygge et "jomfrubur" uden om sig selv. Hannen som er mindre kan dog smutte ind mellem tremmerne og "reproducere". Den nu knap så uskyldige fru krabbe må derimod leve til sine dages ende i det lille bur.
Jeg har læst at også andre typer krabber kan påvirke korallers vækstform, men det er nu nok næppe det der sker for din Acro. Kan det tænkes den er vokset, eller på anden måde kommet ind i kraftig strøm fra en pumpe? Jo mere strøm, jo flere udgreninger vil sådan en afsætte.
//Poul
Min Seriatopora hystrix fik på et tidspunkt sådan en meget underlig vækstform på en "gren". Det var en krabbe, Hapalocarcinus marsupialis som var årsagen til det. Så vidt jeg forstår, er det ellers noget som normalt kun forekommer i naturen, men jeg var altså så heldig at opleve det i akvariet. Den unge frøken krabbe påvirker korallen til at bygge et "jomfrubur" uden om sig selv. Hannen som er mindre kan dog smutte ind mellem tremmerne og "reproducere". Den nu knap så uskyldige fru krabbe må derimod leve til sine dages ende i det lille bur.
Jeg har læst at også andre typer krabber kan påvirke korallers vækstform, men det er nu nok næppe det der sker for din Acro. Kan det tænkes den er vokset, eller på anden måde kommet ind i kraftig strøm fra en pumpe? Jo mere strøm, jo flere udgreninger vil sådan en afsætte.
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Hvor hurtig kan sådan en fætter vokse hvis forholdene er iorden??
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Et tydeligt tegn på at dine værdier har ændret sig, eller dit lys..
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
@Hougaard Mener du til det bedre eller det modsatte? (med værdierne)
Iøvrigt så kunne det godt tyde på at det har med cirkulationen at gøre. Lægger et billede af samme type koral, men som står i meget mindre blæst. Den arter sig mere "normalt".
@ Poul Du har nok fat i noget med blæste jfr ovenfor.
Interessant, det med krabben. Sikke et liv hvá?
@ Mark Den vokser forholdsvis hurtigt. De tyndgrenede vokser efter mine erfaringer væsentlig hurtigere end de tykke, hvilket vel er meget naturligt.
Iøvrigt så kunne det godt tyde på at det har med cirkulationen at gøre. Lægger et billede af samme type koral, men som står i meget mindre blæst. Den arter sig mere "normalt".
@ Poul Du har nok fat i noget med blæste jfr ovenfor.
Interessant, det med krabben. Sikke et liv hvá?
@ Mark Den vokser forholdsvis hurtigt. De tyndgrenede vokser efter mine erfaringer væsentlig hurtigere end de tykke, hvilket vel er meget naturligt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Helt enig - jeg har oplevet det nogle gange hvor min KH har været sunket og når jeg så får den på plads igen, så opstår noget lign.Hougaard skrev:Et tydeligt tegn på at dine værdier har ændret sig, eller dit lys..
Det er dog lidt ekstremt det du oplever(måske skyldes det, at det er en staghorn, dem har jeg ikke så meget erfaring med) - men ikke desto mindre interessant. Som NielsK også skriver så går det stærk når de lige sætter gang i sådan en vækst

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Saltvand siden?: 1984
Interessant. Det er vist det samme der er ved at ske hos mig. Er begyndt at justere en hel del på sporestoffer, efter jeg fandt ud af at Balling halter meget bagefter der. Måske er det derfor så.

For resten vildt flot akvarie du har Erik!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Hold kæft en lækker acropora du har oppe til højre i billedet!!!SørenF skrev:Interessant. Det er vist det samme der er ved at ske hos mig. Er begyndt at justere en hel del på sporestoffer, efter jeg fandt ud af at Balling halter meget bagefter der. Måske er det derfor så.For resten vildt flot akvarie du har Erik!
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Lidt Off topic, men jeg ville da gerne høre til mere til de manglende sporestoffer i Baling, da jeg benytter den opskrift hvor man benytter de 3 AQUA- Elemente 1, 2 og 3 i opskriften og håber da at det er nok... (Med undtagelse af amino og lign.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
@Søren F Tak for roserne.
Der ser også ud til at være godt gang i dine Acroer og det kan da være de også begynder at arte sig lidt underligt.
Som jeg kunne læse i din tråd, så er der flere der efterlyser en update!
Du og René skriver om sporelementer og Balling.
Nu kører jeg ikke med Balling men kalkreaktor, men jeg klarer alle mine tilsætninger med et ugentligt vandskift på ca 7%
Jeg tilsætter intet andet ud over lidt Mg pga væksten på mine Plade Montier.
Det skulle ikke være nødvendigt med mere. 95%+ af de ting korallerne skal bruge er i saltet. Tilsætter man mere får man efter min mening ikke et bedre resultat.
Jeg har forøvrigt tænkt på det hhv Anders og Hougaard skrev om den lidt pudsige vækstform kunne skyldes ændrede værdier.
Jeg har ikke haft de store udsving, men så kom jeg i tanke om hvor jeg havde korallen fra. Den kom fra et akvarie som blev omlagt helt.
Hvilke værdier der var der ved jeg ikke, men det har sikkert ikke været de samme som mine. Så der er sikkert kommet gang i væksten igen efter skiftet til andet vand.
Men det ser da skægt ud, at den ene gren nærmest søger væk fra lyset og vender ned mod bunden. Det minder lidt om den måde visse palmer fremstår, når de har frugter.
Erik
Der ser også ud til at være godt gang i dine Acroer og det kan da være de også begynder at arte sig lidt underligt.
Som jeg kunne læse i din tråd, så er der flere der efterlyser en update!
Du og René skriver om sporelementer og Balling.
Nu kører jeg ikke med Balling men kalkreaktor, men jeg klarer alle mine tilsætninger med et ugentligt vandskift på ca 7%
Jeg tilsætter intet andet ud over lidt Mg pga væksten på mine Plade Montier.
Det skulle ikke være nødvendigt med mere. 95%+ af de ting korallerne skal bruge er i saltet. Tilsætter man mere får man efter min mening ikke et bedre resultat.
Jeg har forøvrigt tænkt på det hhv Anders og Hougaard skrev om den lidt pudsige vækstform kunne skyldes ændrede værdier.
Jeg har ikke haft de store udsving, men så kom jeg i tanke om hvor jeg havde korallen fra. Den kom fra et akvarie som blev omlagt helt.
Hvilke værdier der var der ved jeg ikke, men det har sikkert ikke været de samme som mine. Så der er sikkert kommet gang i væksten igen efter skiftet til andet vand.
Men det ser da skægt ud, at den ene gren nærmest søger væk fra lyset og vender ned mod bunden. Det minder lidt om den måde visse palmer fremstår, når de har frugter.
Erik
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har oplevet denne vækstform mange gange og det som har gjort dette har i alle tilfælde været at jeg har haft en berøring på koralens hvide vækst spidser. Jeg har på mange acroporaer trykket bevidst på deres spidser hvis jeg ønskede en mere "bred" vækst.