"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Hej derude :)

Jeg er blevet mere og mere interesseret i at kaste mig over et osmose anlæg, da de jo egentlig ikke koster så meget og den relative store forbedring det kan give.
Dog dog dog føler jeg mig stadig meget usikker på meget omkring dette. Går ud fra, at jeg bare kan nøjes med den mindste model fra rent postevand (Mit akvarie er på 250L). Men så skal man jo også tage stilling til forskellige filtre og membraner? Hvad er forskellen og hvilket passer til mig?
Min plan er ikke, at udelukkende at bruge osmose vand, men kun til vandskift. Påfyldning af fordampet vand, forestiller jeg mig stadig er med postevand, da jeg som sådan ikke har nogle problemer nu og har en teori om, at mit postevand også er med til at opretholde min Ca og Mg.

Samtidig har jeg også svært ved at forestille mig, hvor meget plads sådan et system fylder? Selve anlægget fylder jo ikke så meget, men med inkl. dunke og evt. boosterpumpe, må det vel tage lidt plads? Og hvad med støj?
Det skal nemlig også nævnes, at jeg bor i en lejlighed på 55m2 hvor både køkken og badeværelse ligger tæt på mit soveværelse. Derfor ønsker jeg ikke et anlæg der kører om natten (pga støj) og heller ikke et anlæg som optager enten hele badeværelset eller køkkenet i løbet af dagen.

Det jeg håber i vil kunne svare mig på er, om mine fordomme omkring osmose anlæg er helt ude i skoven eller ej :)

Hvis der er andre faktorer jeg helt har overset, så må i meget gerne sige til også
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Stig Jest »

Bobbe88 skrev:Hej derude :)

Jeg er blevet mere og mere interesseret i at kaste mig over et osmose anlæg, da de jo egentlig ikke koster så meget og den relative store forbedring det kan give.
Dog dog dog føler jeg mig stadig meget usikker på meget omkring dette. Går ud fra, at jeg bare kan nøjes med den mindste model fra rent postevand (Mit akvarie er på 250L). Men så skal man jo også tage stilling til forskellige filtre og membraner? Hvad er forskellen og hvilket passer til mig?

Det mindste anlæg suppleret med et silikatfilter (harpiks) og du er dækket godt ind.

Min plan er ikke, at udelukkende at bruge osmose vand, men kun til vandskift. Påfyldning af fordampet vand, forestiller jeg mig stadig er med postevand, da jeg som sådan ikke har nogle problemer nu og har en teori om, at mit postevand også er med til at opretholde min Ca og Mg.

Forkert: Der fordamper jo ren H20, defor bør du erstatte det med ren H20=osmosevand. Dit hanevand kan næppe tilføre Ca og Mg af betydning

Samtidig har jeg også svært ved at forestille mig, hvor meget plads sådan et system fylder? Selve anlægget fylder jo ikke så meget, men med inkl. dunke og evt. boosterpumpe, må det vel tage lidt plads? Og hvad med støj?

En Boosterpumpe fylder ikke noget særligt, men find ud af om du kan klare dig uden Boosterpumpe. Hvis du kan det er det 100% lydløst. Rent-Postevand.dk udlåner målegrej til kontrol af dit vandtryk.

Det skal nemlig også nævnes, at jeg bor i en lejlighed på 55m2 hvor både køkken og badeværelse ligger tæt på mit soveværelse. Derfor ønsker jeg ikke et anlæg der kører om natten (pga støj) og heller ikke et anlæg som optager enten hele badeværelset eller køkkenet i løbet af dagen.

Jeg foreslår at du køber det mindste anlæg og laver vand på badeværelset om natten. På den måde sker der ikke noget ved at dunken løber over.

Det jeg håber i vil kunne svare mig på er, om mine fordomme omkring osmose anlæg er helt ude i skoven eller ej :)

Hvis der er andre faktorer jeg helt har overset, så må i meget gerne sige til også
Mvh. Stig
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af permadsen12 »

Helt enig, - eller det vil sige, brug de sølle kr. 75,- ekstra og køb Merkur, som er det næstbilligeste. Det har jeg selv, og det virker perfekt til mindre mængder.

Det har et par fordele i forhold til det billigste: Der er spuleventil, som gør at membranen holder længere, hvis du da husker at spule en gang imellem, og det har spildevandsfaktor 3 (i forhold til det billigeste som har faktor 4) dvs. du spilder ikke så meget vand under brug. De kr. 75,- er hurtigt tjent hjem. (membranen er den dyreste reservedel).

Og ja - husk endelig silikat-filter.

Det siger ikke en lyd (ihvertfald uden booster-pumpe, ved ikke hvordan det er med). Mit brygger 25 liter på under 4 timer, så hvis du vil lade det stå hele natten, så skal du da have en meget stor dunk, eller et meget lille søvnbehov. :hehe:

Du skal da ikke bruge vandhanevand hvis du har et omvendt osmose anlæg, det giver da ingen mening så.

Overvej også om du ved samme lejlighed skal bruge et par hundrede på en TDS-måler, så du kan måle kvaliteten af det vand du brygger. Ellers er det svært at vide hvornår det er tid til at skifte filtre/harpiks.

Hvis du søger på osmose anlæg herinde, så findes der massere af tråde om emnet, som du måske kan blive klogere på.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

25 på under 4 timer! :) Ja, så må jeg have misforstået noget ;)

Men tak for alle rådende :) Læser lidt mere om det, og vender højst sandsynligt tilbage, når jeg har flere spørgsmål :)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Læste et sted, at osmose vand er meget aggressiv, hvad angår opsugning af alt hvad der er i luften omkring det, hvis det bare står frit.
Men har det en væsenlig betydning for mig, hvis jeg bruger vandet med det samme?
Og er det fint nok, bare at udlede det rene vand i en alm spand?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Mikkel E »

Er du sikker på at det ikke er ozon du har kigget på?
Brug beholdere der er godkendt/beregnet til fødevarer, jeg bruger eddikedunke der er nemlig låg på, så det er også nemt at blande salt i dem :)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Mikkel E skrev:Er du sikker på at det ikke er ozon du har kigget på?
Niks, læste det i den gratis e-bog
Gratis E-bog - Saltvandsakvarie på dansk skrev: Omvendt osmosevand er meget aggressivt, og vil optage stoffer fra
©2010 Petsupply I/S http://www.petsupply.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
53
luft, og alle overflader det møder.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Det blev til følgende:
Mars: 3trin 125 el. 75GPD
- TDS/EC måler: AP-1
- Metal vandhaneadapter: 1
- 1/4 L harpiksfilterhus+2 fittings+2 clips: 1
- Harpiks kilo: 1
- Extra vandslange 1/4", hvid, meter: 3
- Extra vandslange 1/4", blå, meter: 1
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Så fik jeg mit osmoseanlæg ind af døren og det er blevet samlet.
Dog er det første jeg opdager, da jeg sætter det til (spuleventil - "On") er at der kommer sort affaldsvand ud?!
Er det meget normalt?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2060
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Stefan »

Anlæget skal først lige skylles igennem. Når kulfiltre og hele skidtet er sprit nyt, så er der typisk nogle større partikler, der lige skal skylles ud.

Så længe det ikke kommer ud af slangen med det rene vand, så lyder det normalt. ;)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Stefan skrev:Anlæget skal først lige skylles igennem. Når kulfiltre og hele skidtet er sprit nyt, så er der typisk nogle større partikler, der lige skal skylles ud.

Så længe det ikke kommer ud af slangen med det rene vand, så lyder det normalt. ;)
Godt! :D Blev lidt nervøs for, at jeg havde gjort noget forkert ;)

Jeg har læst mig til, at vandtrykket gerne skal være over 3 bar, men kan det blive for højt, så man ødelægger anlægget i stedet?
Har det noget at sige, om man bruger koldt, middelt eller varmt vand?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Mikkel E »

Jeg tror ikke du skal være bekymret for om trykket er for højt.
De yder bedst ved en temperatur omkring 25 grader. Jeg tror dog de fleste bruger koldt vand for at spare på det varme vand.
Jeg plejer lige at give den et lille nøk af det varme vand, så det ikke er iskoldt :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg bruger helt koldt vand. Har altid lært at det kolde vand er mere rent end det varme. Så derfor bilder jeg mig ind at der på den måde er mindre skidt der skal fjernes.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Mikkel E »

Birkefeldt skrev:Jeg bruger helt koldt vand. Har altid lært at det kolde vand er mere rent end det varme. Så derfor bilder jeg mig ind at der på den måde er mindre skidt der skal fjernes.

Mvh kenneth
Og jeg bilder mig selv ind at membranen ikke har godt af for koldt vand, da den er lavet til lunkent vand, hvad skal der blive af os :D
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Begge argumenter lyder ganske logisk i mit hovede..
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Ulrik »

jeg forstår ikke hvorfor du har købt et osmoseanlæg til vandskift, men vælger at bruge alm postevand til vandpåfyldning ?. hvis dit vand er godt nok til genpåfyldning så er det da også godt nok til vandskift ? :-)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - hvilken, hvordan og er det lige mig?

Indlæg af Bobbe88 »

Ulrik skrev:jeg forstår ikke hvorfor du har købt et osmoseanlæg til vandskift, men vælger at bruge alm postevand til vandpåfyldning ?. hvis dit vand er godt nok til genpåfyldning så er det da også godt nok til vandskift ? :-)
Det forstår jeg heller ikke selv ;)
- Det var ikke et af mine stolteste øjeblikke :dizzy:

Jeg har netop i dag skaffet mig en 5 liters dunk med skruelåg, så jeg kan opbevare osmosevand til opfyldning af fordampet vand :GO
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"