Fungia bliver hvid...
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Fungia bliver hvid...
Har sådan en fungia som er ved at tabe "skinden" og bliver hvid.
Har prøvet at gå mine værdier gennem og det ser nu fint ud.
Kan jeg gøre noget ved det eller skal den bare stå til?? Har prøvet at ta den over i en skål og fodre den og munden åbnet sig men ligger der så noget mad på den, ser det ikk rigtig ud til det kommer nogle veje.
Har prøvet at gå mine værdier gennem og det ser nu fint ud.
Kan jeg gøre noget ved det eller skal den bare stå til?? Har prøvet at ta den over i en skål og fodre den og munden åbnet sig men ligger der så noget mad på den, ser det ikk rigtig ud til det kommer nogle veje.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Re: Fungia bliver hvid...
har du noget nitrat i vandet? jeg synes at have fundet ud af at de ikke kan lide kraftig cirkulation og så gerne lidt nitrat.. hvis den slet ikke tager imod foder er det måske forsent, men ikke tag den op af akvariet den kan lave små aflæggere efter dens død
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Ja der er desværre lidt nitrat i vandet men er også først begyndt på osmose vand for ikk så lang tid siden så håber det tager det stille og roligt.
Så en morgen den var helt pumpet op og meget stor også kom dette ca der efter...
Hvor længe skal jeg lade den være der i så?? Vil den ikk rådene der i??
Så en morgen den var helt pumpet op og meget stor også kom dette ca der efter...
Hvor længe skal jeg lade den være der i så?? Vil den ikk rådene der i??
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Med mindre akvariet er meget lille burde det ikke være et problem .. Så meget 'kød' er der heller ikke på sådan en fætter 

- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
det tror jeg ikke du kan sige med sikkerhed, men det kan ihvertfald også være derfor
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Oki mange tak for svar og vil håbe på det bedste men munden "virker" da synes jeg endnu.
Vil lave en del vandskift for at få den nitrat ned også må jeg se tiden an
og håbe den smide nogle nye
Skal man fodre den og med hvad?? Min reje smutter altid ind og tager maden synes jeg...
Vil lave en del vandskift for at få den nitrat ned også må jeg se tiden an

Skal man fodre den og med hvad?? Min reje smutter altid ind og tager maden synes jeg...
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har haft en Fungia i akvariet under indkøring, så det er ret sikkert ikke nitrat der er skyld i det.
Hvor lang tid har du haft den? Og har du fodret den under vejs?
Jeg bruger frost - Artemia, mysis mm.
Hvor lang tid har du haft den? Og har du fodret den under vejs?
Jeg bruger frost - Artemia, mysis mm.
Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
mange steder synes jeg også at have hørt man skal fodre den "hver dag"
jeg fodrer min med alt... rejer, artemia, mysis, pellets osv...
tror heller ikke det er nitraten.. den vil gerne have lidt og mener også de lever i lidt mudret vand nogle steder..
jeg fodrer min med alt... rejer, artemia, mysis, pellets osv...
tror heller ikke det er nitraten.. den vil gerne have lidt og mener også de lever i lidt mudret vand nogle steder..
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Tvivler stærkt på det er sult , men derimod mistænker jeg din reje.
Hvilken rejeart er der tale om ? De kan godt finde på at nippe i vævet på din koral.
Fungia findes bla i Rødehavet , så det med det mudrede vand holder ikke
Hvilken rejeart er der tale om ? De kan godt finde på at nippe i vævet på din koral.
Fungia findes bla i Rødehavet , så det med det mudrede vand holder ikke

- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nej fandt lige linket igen .. Havde læst forkert det var bunden der ofte var mudret hvor de findes..
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Oki så vil jeg ikk gi det skylden. Men har en daneborg reje også en pistol reje men tror da ikk det er pistolen, den kommer ikk rigtig ud.
Nu når du siger nippe til den, er den så død nu eller kan jeg gøre noget? det bliver værre og værre
Hvordan fodre i den?? hver gang jeg ligger mad på den så tager fisk eller reje det.
Har kun haft den i ca 1 uge
Nu når du siger nippe til den, er den så død nu eller kan jeg gøre noget? det bliver værre og værre
Hvordan fodre i den?? hver gang jeg ligger mad på den så tager fisk eller reje det.
Har kun haft den i ca 1 uge
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Du kunne jo f.eks skære en colaflaske over på midten og sætte den henover. Evt med en plastikrør eller stiv slange fra et hul i proppen og op over overfladen, så slipper du også for at få fingrene i vand
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Du kan altså alle snydeløsningerne PoulPoulD skrev:Du kunne jo f.eks skære en colaflaske over på midten og sætte den henover. Evt med en plastikrør eller stiv slange fra et hul i proppen og op over overfladen, så slipper du også for at få fingrene i vand

Jeg står altid og er ved at falde i karet når jeg skal fodre fungia

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Lyder da som en god ide men vil da bare se lidt dumt ud med den flaske der iPoulD skrev:Du kunne jo f.eks skære en colaflaske over på midten og sætte den henover. Evt med en plastikrør eller stiv slange fra et hul i proppen og op over overfladen, så slipper du også for at få fingrene i vand

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Den kan jo tages op igen efter fodring eller når den har fået det bedre 

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Som Mikkel siger, du skal naturligvis tage flasken op igen når den er fædig med at spise.
Skal måske lige sige, at jeg også tvivler på det skyldes sult. Omend de skal have mad, target fodrer jeg aldrig mine fungia (de skal helst ikke alt for hurtigt blive for store).
Det har måske ikke gjort noget godt for den, at du har taget den over i en skål. Skal i hvert fald være trukket fuldstændig sammen inden den bliver taget op af vandet.
Skal måske lige sige, at jeg også tvivler på det skyldes sult. Omend de skal have mad, target fodrer jeg aldrig mine fungia (de skal helst ikke alt for hurtigt blive for store).
Det har måske ikke gjort noget godt for den, at du har taget den over i en skål. Skal i hvert fald være trukket fuldstændig sammen inden den bliver taget op af vandet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Ja jeg prøvede flaske metoden i går nat og lagde et lille stykke reje på munden og den har så spist det og tror nok munden virker men lagde også et stykke på kanten af den og det er ikk flyttede mod munden. Og var sådan helt pustede op i morges igen.
Har også en blå eremit krabbe der i. Nej har nok ikk gjort det bedre at jeg tog den op desværre men nu har jeg en flaske over og vil jeg lige la stå også se hvad der sker...
Har også en blå eremit krabbe der i. Nej har nok ikk gjort det bedre at jeg tog den op desværre men nu har jeg en flaske over og vil jeg lige la stå også se hvad der sker...
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvis du lader flasken stå, så husk at perforere den, så vandet ikke bliver helt stillestående deri.
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Når den er oppustet er det formodentlig fordi den forsøger at bevæge sig et andet sted hen. Der kan måske være et eller andet den ikke er super tilfreds med der hvor den er nu. Måske for lidt lys eller hvad ved jeg. Den rører vel ikke ved glasset eller noget?Lub skrev:Ja jeg prøvede flaske metoden i går nat og lagde et lille stykke reje på munden og den har så spist det og tror nok munden virker men lagde også et stykke på kanten af den og det er ikk flyttede mod munden. Og var sådan helt pustede op i morges igen.
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Har lavet ekstra huller i flasken så der burde ku komme lidt vand frem og tilbage 
Oki den røre ikk ved noget og synes der er nok plads omkring men har ikk flyttet sig synes jeg ikk. Har lagt den et andet sted nu men måske er det nok lyset det er galt med. Er pt ved at arbejde på en LED lampe og tror nok mit nuværende lys er ved at være brandt ud så måske får den ikk nok.

Oki den røre ikk ved noget og synes der er nok plads omkring men har ikk flyttet sig synes jeg ikk. Har lagt den et andet sted nu men måske er det nok lyset det er galt med. Er pt ved at arbejde på en LED lampe og tror nok mit nuværende lys er ved at være brandt ud så måske får den ikk nok.
- svalebaek
- Søstjerne
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9000 Aalborg
Jeg har selv en fungia i samme art som den du viser. Inden du panikker helt (hvis ikke det er forsent
) skal du huske på at koraller som oftes først viser en indvirkning fra deres miljø en måned til to efter hændelsen er sket. Dvs. hvis den har været i en tank i en længere periode med for lavt Mg, kan det risikere først at vise sig nu hvor du har fået den.
Umiddelbart vil jeg sige det bedste du kan gøre for din fungia er at give den fred, lad den ligge på bunden af tanken, den kræver ikke meget lys. Jeg har ikke fodret min i 6 mdr og den trives storartet. Få styr på dine værdier og vent et par måneder og se om det hjælper.
Håber det hjælper
P.s. når den er pustet op er det et godt tegn, da den dermed suger vand ind i sig og "spiser" det næring den kan fra vandet. Min gør det flere gange i løbet af en "regelmæssig" dag.

Umiddelbart vil jeg sige det bedste du kan gøre for din fungia er at give den fred, lad den ligge på bunden af tanken, den kræver ikke meget lys. Jeg har ikke fodret min i 6 mdr og den trives storartet. Få styr på dine værdier og vent et par måneder og se om det hjælper.
Håber det hjælper

P.s. når den er pustet op er det et godt tegn, da den dermed suger vand ind i sig og "spiser" det næring den kan fra vandet. Min gør det flere gange i løbet af en "regelmæssig" dag.
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Mange tak for det gode svar. Tror ikk det er mine værdier den har været gal med men nu er den helt hvid og skin løs desværre. Tror desværre det er alt for sent men skal da helt sikkert ha en ny.svalebaek skrev:Jeg har selv en fungia i samme art som den du viser. Inden du panikker helt (hvis ikke det er forsent) skal du huske på at koraller som oftes først viser en indvirkning fra deres miljø en måned til to efter hændelsen er sket. Dvs. hvis den har været i en tank i en længere periode med for lavt Mg, kan det risikere først at vise sig nu hvor du har fået den.
Håber det hjælper
Havde nemlig læst den ikk krævede meget lys så vidste hellere ikk om det nu er det men ja håber jeg snart får en ny

Hvor længe skal man vente med at ta den op hvis den nu skulle ligge et afkom som en skrev om??

- svalebaek
- Søstjerne
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9000 Aalborg
Det kender jeg ikke til, det har jeg aldrig oplevet, men jeg har set en "afdød" fungia, og den har jo set skellet, så bare ind til skellet er helt blottet vil jeg sige. Men hold øje med din NO2 og NO3. Det er helt sikkert ikke pga. af dit lys den er død, som sagt kan det være dig uforskyldt, det er derfor man skal sikre sig gode leverandører
Held og Lykke med den næste.