Dr Tim one and only
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Dr Tim one and only
Lige et par hurtige spørgsmål:
Jeg startede op med døde sten fra Moby der var blevet renset og spulet og så en chromis til at give lidt lort i vandet til bakterier
@ jeg er nu på tredje dagen og har stadigt ikke set alger - har ikke lys over baljen - men er det normalt?
@ min skummer skummer totalt over - er det normalt også med dette produkt
Erfaringer ?
Jeg startede op med døde sten fra Moby der var blevet renset og spulet og så en chromis til at give lidt lort i vandet til bakterier
@ jeg er nu på tredje dagen og har stadigt ikke set alger - har ikke lys over baljen - men er det normalt?
@ min skummer skummer totalt over - er det normalt også med dette produkt
Erfaringer ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Naso kirurg
- 15
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2005
Re: Dr Tim one and only
1. alting er helt normalt
2. alger gror ikke uden lys
3. tålmodighed er en dyd
har du slet ingen levende sten i ?
2. alger gror ikke uden lys
3. tålmodighed er en dyd

har du slet ingen levende sten i ?
- Ryom
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Er der ikke noget med at man skal vente et par dage inden man starter skummeren. Når man starter op med Dr. Tims? Så bakterierne kan få ordentligt fat.
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Nej ingen levende sten - starter sterilt op
Sikker på alger ikke gror uden lys? For hvis det er tilfældet kunne man jo bare starte op på levende sten og have lyset slukket og derved ikke have nogen algefase?
Har du selv prøvet doktor tims one and only?
Skummeren har været slukket i over de 48 timer der står på pakken
Sikker på alger ikke gror uden lys? For hvis det er tilfældet kunne man jo bare starte op på levende sten og have lyset slukket og derved ikke have nogen algefase?
Har du selv prøvet doktor tims one and only?
Skummeren har været slukket i over de 48 timer der står på pakken
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Ryom
- Rev haj
- 16
Ja har prøvet Dr. Tims. Og det virkede rigtig godt her må jeg sige.
Gjorde som dig og brugte et par fisk istedet for at tilføre ammoniak.
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Fil du alger ? Hvad gjorde din skummer?Ryom skrev:Ja har prøvet Dr. Tims. Og det virkede rigtig godt her må jeg sige.
- Ryom
- Rev haj
- 16
Ja jeg fik alger. Men stort set kun grønne alger på trods af opstart med døde sten.
Skummeren lave meget mørk snask. Men så blev jeg færdig med min ATS og skummeren blev pillet af. Kørte kun med skummer ca 14 dage så vidt jeg husker.
Skummeren lave meget mørk snask. Men så blev jeg færdig med min ATS og skummeren blev pillet af. Kørte kun med skummer ca 14 dage så vidt jeg husker.
-
- Naso kirurg
- 15
Det mest elementære for alle planter er fotosyntese, altså lys
Hvis man slukkede lyset og ingen alger fik ville alger jo ikke udrydde den phosfat og nitrat som kommer når man tilføjer levende sten
Hvis man slukkede lyset og ingen alger fik ville alger jo ikke udrydde den phosfat og nitrat som kommer når man tilføjer levende sten
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Men som skrevet ingen levende sten her - stendøde er mine og totalt rensethuttelihut skrev:Det mest elementære for alle planter er fotosyntese, altså lys
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Men giver det 2 uger og måler så alle værdier
-
- Naso kirurg
- 15
- Petercw
- Rev haj
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2012
Jeg ville nok slukke skummeren.
Nok står der 48 timer på pakken, men det er så sandelig også absolut minimum.
Grunden til at man ikke starter skummere, er fordi "partiklerne" (eller hvad folk kalder det) er så store at skummeren tager meget af det.
Hvis du er startet dødt op og er 100% sikker på at der er så absolut ingen affaldsstoffer i de sten, så er der jo ingen grund til at have en skummer kørende. Den æder da højst de gode bakterier og så er de penge spildt
Alger kommer i øvrigt sjældent så hurtigt.
Jeg har selv brugt produktet med døde sten, men der gik en eller flere uger før der kom lidt alger (mine sten var ikke så klinisk rene som dine).
I teorien kommer der jo kun alger, hvis der er affaldsstoffer i dine sten / vand (og lys).
Altså hvis stenene er 100% rene, så kommer der ingen alger overhovedet med mindre du selv tilføre næring og affaldsstoffer til vandet, i sådan en grad at bakterierne og skummer ikke følger med.
Det er i hvert fald mine tanker om anvendelsen af produktet og alge faser
Mvh Peter
Nok står der 48 timer på pakken, men det er så sandelig også absolut minimum.
Grunden til at man ikke starter skummere, er fordi "partiklerne" (eller hvad folk kalder det) er så store at skummeren tager meget af det.
Hvis du er startet dødt op og er 100% sikker på at der er så absolut ingen affaldsstoffer i de sten, så er der jo ingen grund til at have en skummer kørende. Den æder da højst de gode bakterier og så er de penge spildt

Alger kommer i øvrigt sjældent så hurtigt.
Jeg har selv brugt produktet med døde sten, men der gik en eller flere uger før der kom lidt alger (mine sten var ikke så klinisk rene som dine).
I teorien kommer der jo kun alger, hvis der er affaldsstoffer i dine sten / vand (og lys).
Altså hvis stenene er 100% rene, så kommer der ingen alger overhovedet med mindre du selv tilføre næring og affaldsstoffer til vandet, i sådan en grad at bakterierne og skummer ikke følger med.

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- peder
- Rev haj
- Reactions: 1
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Frisk saltvand vil altid få en skummer til at "koge"
så vent du bare et par uger eller 3 med at tænde for den!!

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Petercw har i mine øjne en interessant pointe.Petercw skrev:Jeg ville nok slukke skummeren.
Mvh Peter
Da jeg havde mit første saltvandsakvarie omkring ´70 var det hele også fuldstændig sterilt.
Koralskeletter der var bleget i klor, sten der var kogt. Efter mere end 14 dage med fuldt lys på, var der ikke én alge at spotte.
Jeg fik først alger i da jeg tog en smule jord fra et af bedene (efter råd fra en saltvandsnørd), blandede det med saltvand, rystede det og hældte hele herligheden i.
Først dér kom der gang i sagerne. Der der kom sikkert også en hel masse andet uønsket med i købet, men algerne - de voksede eksplosivt.
Det er jo ikke en gangbar metode (hverken dengang eller idag), men princippet er det samme som Petercw skriver. Næring i og så kommer de (algerne)
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 967
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Kan godt huske det ned jorden:) det bedste var den sorte muld nederst i kompostbeholderen- den er fyldt med bakterier og god til at pode et nystartet akvarium..
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Thanks all!
Jeg har slukket skummeren nu og venter 1 uges tid med at starte den igen - så må vi se hvad den så siger
Og jeg tror sgu jeg dropper den med kompost bunken
Jeg har slukket skummeren nu og venter 1 uges tid med at starte den igen - så må vi se hvad den så siger

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 967
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Hehe.... Det var vejen frem før vi kunne få levende sten:)Bingocaller skrev:
Bo Engelquist Christiansen
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Erindre også en bruger herinde - uden at nævne navne
- det stillede sig op på bordet og pissede i sin tank