Rundspørge omkring overløb!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions: 88
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Rundspørge omkring overløb!

Indlæg af Gino »

Hej SF

Som i nok ved har jeg fået nyt akvarie og der kan jeg simpelthen ikk få et stabilt overløb og det er mega træls! jeg har haft et hav af akvarier der har det ikk været noget problem og det har været med samme returpumpe(for det meste)
Bruger en durso på jeres nødrør og lade det tage en smule vand eller hvordan?

Når jeg skifter vand dvs når returen har været slukket og jeg sætter den til igen om jeg så skifter NØJAGTIGT samme liter vand så går mit overløb helt amok og fyldes helt op og begynder at bruge nødrøret og det sidder et stykke oppe så min dunk med 30 liter osmose bliver tømt hvis jeg ikk stopper den!

Jeg er ved at blive idiot af det!

Er bare nervøs for hvis jeg begynder at bruge mit nødrør så ville det begynde at støje noget mere selv med durso på!?

Kom meget gerne med nogle indspark!

På forhånd tak

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Rundspørge omkring overløb!

Indlæg af nbd »

Kunne du evt. uploade en video? Det er lidt svært at se ud fra beskrivelsen...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Jeg stiller stort set aldrig på hanen/vandstanden i overløbet ... Uanset om returen har været slukket, så retter det sig selv... Det skal dog siges at jeg har indstillet min således, at vandet står 0.5-1 mm. Over sikkerheds røret. Dette gør at man ikke har den irriterende :wc: lyd , men er helt stille...!! :biggrin:
Morten
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

nbd skrev:Kunne du evt. uploade en video? Det er lidt svært at se ud fra beskrivelsen...
Det er ikk så nemt at komme til at tage et godt billede eller video men det tro jeg heller ikk ville blive meget klogere af. :T

Det er simpelthen bare at jeg ikk kan få mit vandstand i overløb stabil! enten enden den ret lang nede i overløbet eller også helt oppe ved nødrøret og det er så så højt oppe at der ikk er noget overflad på vandet så der kommer en tynd hinde på overfladen.

Jeg ville bare sådan set bare hører hvad i gjorde, om i brugte jeres nødrør... dvs om der løber lidt vand igennem der?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

MoG skrev:Jeg stiller stort set aldrig på hanen/vandstanden i overløbet ... Uanset om returen har været slukket, så retter det sig selv... Det skal dog siges at jeg har indstillet min således, at vandet står 0.5-1 mm. Over sikkerheds røret. Dette gør at man ikke har den irriterende :wc: lyd , men er helt stille...!! :biggrin:
Har du durso på dit nødrør?

Jamen jeg fatter det heller ikk! jeg har godt kunne få stabilt overløb før! bare ikk på dette akvarie!?

Lad os tage idag.. da jeg kom hjem var vandet 5 cm under nødrøret... jeg skifter vand og sætter igang igen og der kommer vandet op over nødrøret der løber en hel del ned i nødrøret!? og har ikk rørt noget .. det bevirkede så at der blev tømt 20 L osmose i yderligere ?? og ådan er det hver gang! der er bare træls!!

Begriber det ikk!
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

På mit akvarie er der et 90graders knæk på sikkerhedsrøret. Hovedrøret er måske 10cm over bunden. Jeg lukker tilpas meget på hovedrøret, så vandet lige akurat løber ned i sikkerhedsrøret og derved at det lydløst og vandstanden er konstant :-)

Kan du ikke tage lidt af dit sikkerhedsrør og derved fjerne den film du får ?
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg kører en lille bitte delstrøm gennem sikkerhedsrøret i toppen af overløbskammeret. Hovedrøret sidder helt nede i bunden. Det er helt lydløst og meget stabilt.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ryom skrev:Jeg kører en lille bitte delstrøm gennem sikkerhedsrøret i toppen af overløbskammeret. Hovedrøret sidder helt nede i bunden. Det er helt lydløst og meget stabilt.
+1
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Ahh det er super med de indspark der gutter :K

Jeg prøver her en af dagene át skære lidt af nødrøret men håber bare ikk jeg kommer til at hører det;-) jeg kører endda med UPS dvs at min spænding er så godt som 100% stabil.. kører gennem er batteri osv.. utroligt det stadig ikk kan blive stabilt!

Kører i med durso på hovedrøret?

Kan i slet ikk hører jeres nødrør?

MVH
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Nej jeg har ingen durso... Men vandet står som sagt 0.5-1 mm. Over sikkkerhedsrøret... Og er HELT lydløst! Hvis du afstemmer højden på dit rør, så højden på sikkerhedsrøret ligger ca.2 cm under overløbskammen, så Kan vandstanden jo aldrig blive højere end røret og der er fint aftræk af overfladevand Mod overløbet ,uden plaskeri!!

Drej forsigtigt på hanen som du indstiller vandstanden i overløbet med, til vandet lige akkurat render i sikkerhedsrøret.. Det burde kunne gøre det..
Morten
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

MoG skrev:Nej jeg har ingen durso... Men vandet står som sagt 0.5-1 mm. Over sikkkerhedsrøret... Og er HELT lydløst! Hvis du afstemmer højden på dit rør, så højden på sikkerhedsrøret ligger ca.2 cm under overløbskammen, så Kan vandstanden jo aldrig blive højere end røret og der er fint aftræk af overfladevand Mod overløbet ,uden plaskeri!!

Drej forsigtigt på hanen som du indstiller vandstanden i overløbet med, til vandet lige akkurat render i sikkerhedsrøret.. Det burde kunne gøre det..
Hej Morten

Mit problem er bare at den er flere dage om at komme til rette! dag et kan den stå helt oppe ved sikkerhedsrøret og løbe lidt end i... dagen efter kan den stå med i overløbet? så det med at lade den løbe lidt kan jeg ikk gøre her..tror det skal løbe rimeligt godt før det bliver stabilt? jeg må bare prøve mig mere frem når eg har fået lavet en durso:-)

MVH
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Gino skrev:Ahh det er super med de indspark der gutter :K

Jeg prøver her en af dagene át skære lidt af nødrøret men håber bare ikk jeg kommer til at hører det;-) jeg kører endda med UPS dvs at min spænding er så godt som 100% stabil.. kører gennem er batteri osv.. utroligt det stadig ikk kan blive stabilt!

MVH
Nej ingen durso på hovedrøret (da det sidder under vandspejlet kan det ikke "slupre". Men derimod på sikkerhedsrøret.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Ryom skrev:
Gino skrev:Ahh det er super med de indspark der gutter :K

MVH
Nej ingen durso på hovedrøret (da det sidder under vandspejlet kan det ikke "slupre". Men derimod på sikkerhedsrøret.
Haha der sku stå nødrør eller sikkerheds rør:-) min fejl:-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Bare et gæt. Hvis det kun ændrer sig når du har haft slukket returen, kunne det måske skyldes bakterie belægninger i pumpe og rør som bliver revet løs ved start-stop af pumpen
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

PoulD skrev:Bare et gæt. Hvis det kun ændrer sig når du har haft slukket returen, kunne det måske skyldes bakterie belægninger i pumpe og rør som bliver revet løs ved start-stop af pumpen
Hej Poul. Det er desværre hele tiden og hver dag det ændre sig. Men tak for budet:-) mvh
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Hey,

Hvor mange cm. er der mellem dit nedløbsrør og sikkerheds nedløbet?
Hvis de sidder tæt kan det vel være et problem.

Har du også prøvet at afkalke din retur pumpe?
Det kunne da være at der sidder noget skidt et sted, eller har du haft den skilt ad? :wink:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"