Slukke skummeren
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Slukke skummeren
Hej alle,
Jeg er lige ved at genenmgå instruktions vejledningen på min skummer, en Tunze DOC skimmer 9410. Og der står der at man sagtens kan ha sin skummer slukket i 8 timer pr. døgn og faktisk kan sætte et tænd/sluk ur til det.
Nu kan jeg godt høre min skummer og da den står i stuen vil det være rart hvis man kunne slukke den om aftenen når man primært sidder der. Hvad er jeres holdning til dette? Er i nogle der gør det?
Hilsen
Niels
Jeg er lige ved at genenmgå instruktions vejledningen på min skummer, en Tunze DOC skimmer 9410. Og der står der at man sagtens kan ha sin skummer slukket i 8 timer pr. døgn og faktisk kan sætte et tænd/sluk ur til det.
Nu kan jeg godt høre min skummer og da den står i stuen vil det være rart hvis man kunne slukke den om aftenen når man primært sidder der. Hvad er jeres holdning til dette? Er i nogle der gør det?
Hilsen
Niels
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Slukke skummeren
Det som du skal være opmærksom på er at inden i skummerkoppen er der en biofilm, og hvis den tørrer ud.
Så skal der først dannes en ny, og det tager tid. det er lidt det samme når du har haft skummerkoppen af for at rense den, så tager det også noget tid før end at der kommer gang i processen igen.
Leger I stille leg i stuen om aftenen? Er der ikke anden støj som fra Tv eller radio, så lyden af skummeren drukner i den.
Jeg ville hellere se om det var muligt at støjdæmpe den istedet for at slukke den.
Så skal der først dannes en ny, og det tager tid. det er lidt det samme når du har haft skummerkoppen af for at rense den, så tager det også noget tid før end at der kommer gang i processen igen.
Leger I stille leg i stuen om aftenen? Er der ikke anden støj som fra Tv eller radio, så lyden af skummeren drukner i den.
Jeg ville hellere se om det var muligt at støjdæmpe den istedet for at slukke den.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Virum
Indrømmet jeg er noget forfængelig med brummen og lignende lyde
og jeg vil nyde at kigge på akvariet uden en brummen. Da jeg læste det, så lød det meget tiltrækkende og man må vel gå ud fra at når de skriver det på den måde i instruktionsbogen så må det vel kunne lade sig gøre?
Hvad kan man gøre for at minimere støjen? den står inde i et underskab, men ellers har jeg ikke gjort noget.
Hilsen
Niels

Hvad kan man gøre for at minimere støjen? den står inde i et underskab, men ellers har jeg ikke gjort noget.
Hilsen
Niels
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2012
Du kunne beklæde indersiden af underskabet med flamingo eller æggebakker. Det ville isolerer lyden en del.
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
Æggebakker vil dog nok hurtigt blive våde og gå i opløsning.
Man kan også købe forskellige typer af måtter beregnet til at dæmpe motorstøj i en bil.
Man kan også købe forskellige typer af måtter beregnet til at dæmpe motorstøj i en bil.
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8544 Mørke
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Mygind - Randers
I mit tidligere system havde jeg slukket min skummer fra kl 16:00 og frem til kl. 00:00 hvilket ikke gav problemmer. Akvariet var et 530 liters med 60 kg LS og en begrænset fiskemængde.
Der er ikke 2 akvarier der er ens og mange forhold spiller ind så der er jo ingen garantier for at et andet akvarie vil køre problemfrit med skummeren slukket i perioder.
Du kan evt. starte med at slukke skummeren i en begrænset periode og så gradvist øge perioden den er slukket så der ikke sker en drastisk ændring i det økosystem.
Der er ikke 2 akvarier der er ens og mange forhold spiller ind så der er jo ingen garantier for at et andet akvarie vil køre problemfrit med skummeren slukket i perioder.
Du kan evt. starte med at slukke skummeren i en begrænset periode og så gradvist øge perioden den er slukket så der ikke sker en drastisk ændring i det økosystem.
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
Jeg synes at du skal prøve dig frem.
Det er efter min mening den eneste rigtige måde, fordi næsten lige meget hvem du spørger så får du forskellige svar.
Der kan i hvert fald intet ske ved at prøve.
Hvis skummere arbejder fint, efter at være slukket i 8-9 timer så er det jo intet problem.
Hvis du oplever at den ikke skummer ordentligt, så ville jeg nok lade den være tændt.
Ingen skade kan ske ved at prøve det i en periode. Du vil hurtigt finde ud af om det virker.
Evt mål dine værdier i vandet, imens du prøver at have den slukket, så er du på den sikre side
Det er efter min mening den eneste rigtige måde, fordi næsten lige meget hvem du spørger så får du forskellige svar.
Der kan i hvert fald intet ske ved at prøve.
Hvis skummere arbejder fint, efter at være slukket i 8-9 timer så er det jo intet problem.
Hvis du oplever at den ikke skummer ordentligt, så ville jeg nok lade den være tændt.
Ingen skade kan ske ved at prøve det i en periode. Du vil hurtigt finde ud af om det virker.
Evt mål dine værdier i vandet, imens du prøver at have den slukket, så er du på den sikre side

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Jeg ville ALDRIG slukke min skummer i mere end én time ad gangen - og det er kun ved rengøring. Jeg kunne ikke drømme om ikke at have min kørende 24/7.
Mvh Tobias