Nu synes jeg lige det gik så godt. Men her til eftermiddag opdager jeg at min store gule millepora har fået STN. Jeg er rigitg glad for den koral

Næring er ikke målbar, da jeg kører med Rowa i fosfatfilter og fodre mine to fisk og ene reje meget sparsomt. 2 - 3 gange om ugen med flagefoder.
De sidste tre måneder har vandværdierne været følgende:
Ca= 450 +/- 20, målt i dag til 470
KH= 9 +/- 1, målt i dag til 10,0
Mg= 1350 +/- 50, målt idag til 1300
NO3= 0,0 , målt i dag til 0
PO4= 0,0, målt i dag til 0
Salinitet 1,026 +/- 0,001, målt i dag til 1,026
Temp= 25,5 +/- 0,5 målt i dag til 25,5
PH målt i dag til 8,0
Jeg doserer lidt Pohls extra, Amino acid og spongepower. De sidste tre uger er farverne på mine SPS generelt blevet bedre. Den blå acro der har været grå, er begyndt at blive blå. En lyserød acro har fået mørkelilla spidser, en gul acro har fået blå polypper i spidserne osv.
På trods af dette så får min gule millepora STN. Synes det er mystisk. Det skal siges den er ret stor og tæt, så den skygger en del for sig selv. STN er indtil videre kun nogle steder i den nederste del af korallen.
Jeg har tænkt over hvad årsagen kan være og har selv følgende bud:
1. For lidt lys i bunden, pga den skygger for sig selv.
2. Mindre cirkulation omkring/i bunden af korallen, efter der er kommet koraller på begge sider af den.
3. Kemisk påvirkning fra de nye LPS (to scolymia, stor symphyllia, tre acanthastrea - har i forvejen tænkt på at anskaffe en reaktor til aktivt kul).
4. Acro krabbe som burde være ok, men som måske stresser den.
5. Rowa? (efter at have hørt andres erfaringer i en anden tråd).
Eller må man simpelthen leve med at der ikke altid er en god forklaring?
mvh kenneth