koraller afbleget efter vandskifte

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

koraller afbleget efter vandskifte

Indlæg af huttelihut »

Jeg skifter normalt ikke vand på mit system men jeg synes at korallerne var noget kedelige i farverne og ville derfor skifte noget vand

jeg har skiftet 2 gange 5 % med få dages mellemrum og nu er mine koraller totalt afbleget. nogen til det bedre andre ser lidt skidt ud

f.eks min blå staghorn som var noget brun i det, er blå igen, men mange andre er noget blege i farverne
jeg kører med kalkreaktor og jeg været løbet tør for sporestoffer i noget tid, så jeg regner med at det har noget med det at gøre men jeg er lidt i tvivl

vandet stod i 24 timer med en pumpe, inden jeg fyldte det på akvariet

er der nogen der har et bud på hvad der er galt ?
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: koraller afbleget efter vandskifte

Indlæg af nybegynder »

temperatur skal være i orden og dine værdier kan ikke se hvad andet det skulle være... du bruger vel os osmose wasser? ????
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Martin

Det burde ikke have noget at sige og hvis der var noget helt galt, så ville ikke nogen af dine koraller vise glæde og andre ikke.
Nogen koraller bryder sig ikke om at stå for længe oven vande. Jeg tror det har noget med stigningen i temperaturen at gøre.
Sidder de oppe under lyset og kommer oven vande kan temperaturen stige omkring korallen og så kan de blege.

Seriatopora feks bryder sig ikke om det.
Jeg lægger altid en plastikpose hen over de dele der kommer ovenvands mens det står på. Det holder på fugten omkring korallen.
Efter jeg begyndte på det har jeg ikke haft nogen døde spidser.

Jeg går ud fra at salinitet og temperatur er den samme, som der blev skrevet ovenfor.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15

Indlæg af huttelihut »

Hej Erik

Tak for input, beklager at jeg aldrig fik svaret. det har hele været lidt uoverskueligt for mig. jeg har gennem længere tid kæmpet med min kalkreaktor og har derfor haft meget svingende værdier. det hele er begyndt at se godt ud og der begynder også at komme farve på tingene igen. når jeg skifter vand tager jeg det udelukkende fra sumpen så ingen koraller kommer ovenvande. mit gæt lige nu er at de har fået et chok da der pludselig blev skiftet vand for første gang og der nok har været et kæmpe underskud af diverse sporestoffer

jeg har til min store sorg opdaget at min største koral har fået en hvid plet som vokser. kan jeg gøre noget eller skal den fragmenteres ?
den har fulgt mig i tykt og tyndt og er den eneste overlevende fra da jeg kun gik op i fisk og ikke gjorde meget ud af at måle på akvariet. derfor vil jeg nødigt miste den
Vedhæftede filer
2013-01-10 12.08.22.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Observer den nøje de næste dage. Vokser pletten markant, så er der kun en vej, og det er fragmentering
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Hvad ligger din KH normalt på?

Hvad måler du efter vandskiftet?

Udsving (typisk større) i KH kan bl.a. medføre RTN/STN (at vævet forsvinder som på dit billede).
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15

Indlæg af huttelihut »

min KH har kørt som en ballongynge den sidste måned da jeg har haft store problemer med at indkøre min nye kalkreaktor så det er helt sikkert det der er årsagen

lige nu ligger den stabilt på 10.9. jeg synes bare at det hvide stadig vokser men det er svært at se
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

huttelihut skrev:Hej Erik

Tak for input, beklager at jeg aldrig fik svaret. det har hele været lidt uoverskueligt for mig. jeg har gennem længere tid kæmpet med min kalkreaktor og har derfor haft meget svingende værdier. det hele er begyndt at se godt ud og der begynder også at komme farve på tingene igen. når jeg skifter vand tager jeg det udelukkende fra sumpen så ingen koraller kommer ovenvande. mit gæt lige nu er at de har fået et chok da der pludselig blev skiftet vand for første gang og der nok har været et kæmpe underskud af diverse sporestoffer

jeg har til min store sorg opdaget at min største koral har fået en hvid plet som vokser. kan jeg gøre noget eller skal den fragmenteres ?
den har fulgt mig i tykt og tyndt og er den eneste overlevende fra da jeg kun gik op i fisk og ikke gjorde meget ud af at måle på akvariet. derfor vil jeg nødigt miste den
Hej Martin

Jeg har en Acropora af samme type som din og det er også en meget gammel koral.
Den lavede pludselig nøjagtig det samme stunt som din uden påviselig grund.
Jeg nødfragmenterede den med held.
Jeg har den stadig, omend det er i en noget mindre udgave, men den lever stadig.
Det er også et mysterie hvorfor det skete for min og jeg aner det stadig ikke.

Men fragmentering er nok, desværre, vejen frem.

Og det er rigtigt at Kh udsving bryder de sig ikke om og så kan de reagere sådan.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Kan det ikke osse være pga manglende lys, når de er vokset store nok til at de skygger for dele af sig selv?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"