Lodning af LED'er
Lodning af LED'er
Jeg har lige et enkelt spørgsmål for at være HELT 100 sikker inden jeg går i gang i morgen. Når jeg skal sætte mine leder til driveren kan jeg gøre som en seriekobling ikke? Hvor jeg bare sætter driverens plus til plus på diode, og minus til minus.
Men hvad så fra den første diode til de næste, er det bare plus til plus og minus til minus? Min driver er en 230 volts, som jeg vil dele ud over 18 dioder, så de får 12,7volt hver ca.
Mit spg. er bare hvordan de skal sættes sammen for at være helt sikker.
Samtdig i min driver stikker der to blå ledninger ud (jeg har købt potentiometer til driverne ), det er vel bare lige at lode den på, som plug and play, og så burde den virke ikke ?
Men hvad så fra den første diode til de næste, er det bare plus til plus og minus til minus? Min driver er en 230 volts, som jeg vil dele ud over 18 dioder, så de får 12,7volt hver ca.
Mit spg. er bare hvordan de skal sættes sammen for at være helt sikker.
Samtdig i min driver stikker der to blå ledninger ud (jeg har købt potentiometer til driverne ), det er vel bare lige at lode den på, som plug and play, og så burde den virke ikke ?
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: Lodning af LED'er
Jo den første diode skal forbindes plus fra driveren til plus på dioden. Derfra fra minus til næste plus osv. Til slut skal sidste diode forbindes som den første altså fra minus til minus på driveren.
Hvilke dioder drejer det sig om siden de skal have 12,7 volt over hver?
Potmeteret skal bare forbindes til 2 af benene.
Mvh
Ryom
Hvilke dioder drejer det sig om siden de skal have 12,7 volt over hver?
Potmeteret skal bare forbindes til 2 af benene.
Mvh
Ryom
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5250 Odense SV
- Saltvand siden?: 2011
Der er nogle alarmer der ringer for mit vedkommene.
Hvis det er 3W dioder vil du helt sikkert brænde dem af hvis du sender 12,7 volt igennem dem
Du skal nok lige fortælle hvad det er for nogle dioder og hvilken driver du vil bruge.
Lidt trist at tænde for driveren efter at man har loddet det hele sammen, kun for at finde ud af at man lige har brændt det hele af ...
Men der ud over så gør som Ryom skriver...
Drivers plus til første led plus, og fra dens minus til næste led's plus osv.
Hele tiden fra minus til plus.
-LED+ > -LED+ > -LED+ > -LED+ > -LED+
Hvis det er 3W dioder vil du helt sikkert brænde dem af hvis du sender 12,7 volt igennem dem

Du skal nok lige fortælle hvad det er for nogle dioder og hvilken driver du vil bruge.
Lidt trist at tænde for driveren efter at man har loddet det hele sammen, kun for at finde ud af at man lige har brændt det hele af ...
Men der ud over så gør som Ryom skriver...
Drivers plus til første led plus, og fra dens minus til næste led's plus osv.
Hele tiden fra minus til plus.
-LED+ > -LED+ > -LED+ > -LED+ > -LED+
- demian
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2002
hej her er lidt hjælp
lidt mere læsning http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1662682
hvis det kan bruges
lidt mere læsning http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1662682
hvis det kan bruges

Disse LED'er, jeg har bestilt 20 af disse i hvid, og 20 i royal blå. Tænkte en 18 stykker på hver driver? http://www.ebay.com/itm/370638405608?ss ... 1439.l2649
Driverne er disse: http://www.ebay.com/itm/Constant-Curren ... 19cc3cd936
Er det helt skævt det jeg har gang i ?
Driverne er disse: http://www.ebay.com/itm/Constant-Curren ... 19cc3cd936
Er det helt skævt det jeg har gang i ?

Jeg så lige at udgangseffekten kun er 75 (bestilte dem i starten af okt. så kan knap nok huske hvad jeg tænkte dengang
), men det giver jo så kun en 4-5 volt pr. diode hvis jeg bruger 18 dioder pr. driver.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du får ikke fuldstyrke på dioderne med den driver, da den kun kan levere 680mA
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5250 Odense SV
- Saltvand siden?: 2011
Carsten har ret, du kommer til at max'e den driver totalt ud hvis du sætter 18 dioder til og du vil nok ikke få dem op på mere en ca. 90% lys. desværre.
Hmm... det var bare hvad jeg fik anbefalet af en bruger herinde, det var måske ikke den bedste anbefaling alligevel så :/
Men hvad er der af alternativer? At nøjes med at sætte 16 dioder på pr. driver eller hvad ville så være det optimale? akvariet er 80cm langt, og 45 bredt, og jeg har hovedsagligt kun koraller i midten af akvariet igennem akvariets lange led.
Men hvad er der af alternativer? At nøjes med at sætte 16 dioder på pr. driver eller hvad ville så være det optimale? akvariet er 80cm langt, og 45 bredt, og jeg har hovedsagligt kun koraller i midten af akvariet igennem akvariets lange led.
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Hej Dan.Dan-P skrev:Jeg så lige at udgangseffekten kun er 75 (bestilte dem i starten af okt. så kan knap nok huske hvad jeg tænkte dengang), men det giver jo så kun en 4-5 volt pr. diode hvis jeg bruger 18 dioder pr. driver.
Hvis din driver giver 75 volt er det da ikke noget problem.
Hvis du sætter alle 20 dioder på, er der 3,75 volt på den enkelte diode og det burde være nok.
Det er rigtigt at der ikke er ampere nok til at drive dioderne op til max, men det anbefales ikke at køre dioder på mere end 90%, for at øge levetiden.
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke.
Jeg syntes dog at du skulle have købt noget bedre kvalitet LED fra en anerkendt leverandør, når du ikke er mere stærk i teorien omkring LED.
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]