VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Er det mon samme art, eller?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Er det mon samme art, eller?
Hej alle
En lille nytårsnød.
Jeg har observeret noget som jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om, hvordan jeg skal tolke.
På det ene billede i TOTM for januar ( det eneste hvor Montipora danae "Purple haze" er nævnt under billedet
står der en Montipora danae "Purple haze" lidt under en Montipora mollis.
Hvis man kigger godt efter kan man se at mollis´en er ved at overvokse - eller vinde fodfæste - på Purple haze´en.
Der er to steder hvor der tydeligt er blå overvoksninger på det røde. Der var i starten lidt hvidlige tråde der hvor de mødtes.
De så ud som om de krigedes, nøjagtig som vi kender det fra andre koraller. Men det gik i sig selv inden jeg fik gjort noget ved det.
Når det samme sker med mine Acroer, så ender det gerne med døde grene. Men det sker ikke her.
Jeg tænker på om M.mollis i virkeligheden er en M.danae og blot en farvevariant - hvilket måske kunne forklare det. Den står bare opført som en selvstændig art.
Er der nogen der har et bud?
Erik
En lille nytårsnød.
Jeg har observeret noget som jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om, hvordan jeg skal tolke.
På det ene billede i TOTM for januar ( det eneste hvor Montipora danae "Purple haze" er nævnt under billedet
står der en Montipora danae "Purple haze" lidt under en Montipora mollis.
Hvis man kigger godt efter kan man se at mollis´en er ved at overvokse - eller vinde fodfæste - på Purple haze´en.
Der er to steder hvor der tydeligt er blå overvoksninger på det røde. Der var i starten lidt hvidlige tråde der hvor de mødtes.
De så ud som om de krigedes, nøjagtig som vi kender det fra andre koraller. Men det gik i sig selv inden jeg fik gjort noget ved det.
Når det samme sker med mine Acroer, så ender det gerne med døde grene. Men det sker ikke her.
Jeg tænker på om M.mollis i virkeligheden er en M.danae og blot en farvevariant - hvilket måske kunne forklare det. Den står bare opført som en selvstændig art.
Er der nogen der har et bud?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Er det mon samme art, eller?
Montipora danae og mollis er ikke samme art.
Hvis du kiger på disse link, vil du let kunne se forskellen
Den hurtigt fortalte forskel er at danae her knubber, og mollis blot er "glat"
danae
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0251/view#
mollis
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0263/view#
men derfor kan du jo da godt have købt en af dem med forkert navn ved
Den koral som du mangler en ID af kan meget vel være en Favites complanata
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0163/view#
Men den som Anders nævner, er nok mere korrekt.
Hvis du kiger på disse link, vil du let kunne se forskellen
Den hurtigt fortalte forskel er at danae her knubber, og mollis blot er "glat"
danae
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0251/view#
mollis
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0263/view#
men derfor kan du jo da godt have købt en af dem med forkert navn ved
Den koral som du mangler en ID af kan meget vel være en Favites complanata
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... /0163/view#
Men den som Anders nævner, er nok mere korrekt.
Selvom det er samme art for eksempel montipora, så vil der være en vinder. Også selvom det er 2 digitata i 2 farver vil den ene være stærkere end den anden.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er jeg ikke enig i!Jesper ØH skrev:Selvom det er samme art for eksempel montipora, så vil der være en vinder. Også selvom det er 2 digitata i 2 farver vil den ene være stærkere end den anden.
Jeg har haft flere farver M.digitata til at vokse i et stort "vildnis" og de var flettet ind i hinanden og sammenvokset.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
@ Carsten Så er det to forskellige arter.
mollis er næsten fløjslagtig at se på når man kigger på den irl.
Det er først når man tager macroshots man ser, at der er tale om små polypper som står meget tæt.
Purple haze har nærmest et ru udseende.
Men hvorfor mon de ikke kriges så?
Det burde de vel hvis det er to arter.
Erik
mollis er næsten fløjslagtig at se på når man kigger på den irl.
Det er først når man tager macroshots man ser, at der er tale om små polypper som står meget tæt.
Purple haze har nærmest et ru udseende.
Men hvorfor mon de ikke kriges så?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det skal jeg ikke kunne svare på, måske er de så nært beslægtet, at deres kampstoffer er så ens.crazy seahorse skrev: Men hvorfor mon de ikke kriges så?
Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
samme art kan sagtens se helt forskellig ud både i form og farve,bemærk at slægtsbeskabs relationen er relativ man kan foreksempel definere en hund som art i slægten dyr og en hvalp er en art i slægten hund men om hund er en art eller en slægt kommer an på hvem der bruger det og dets context.
staghorn koraller er hermfroditter og nogle arter fragmenteres en såkaldt ukønnet formering hvor en art er dominerende
en anden kampstof hypotetse,nogle alger danner defensiv kemi brun alger er kendt for at danne sulfur syre(små ballonger i cellerne)og når græssere går på dem som echinodermer frigives syren(ph1 eller der omkring)og søpindsvinet står tibage med et hul imellem tænderne og kan ikke mere ta føde til sig.
på forhånd tak for citatet
staghorn koraller er hermfroditter og nogle arter fragmenteres en såkaldt ukønnet formering hvor en art er dominerende
http://www.chucksaddiction.com/Coral Allelopathy : It is extremely common to see any number of aquariums keeping a wide assortment of corals species all within the same aquarium. This is extremely stressfull to the "sps" corals when they are subjected to the toxins released by other corals, such as many of the "soft" corals, the Coralliamorphs (mushrooms) and Gorgonians. All of which, when enclosed in such relatively small amounts of water makes for a very toxic soup. Even other stony coral species can be the cause as well. Species such as Galaxea, Hydnophoras and even Anemones all release either free floating stinging cells or other irritants as they shed mucus.
en anden kampstof hypotetse,nogle alger danner defensiv kemi brun alger er kendt for at danne sulfur syre(små ballonger i cellerne)og når græssere går på dem som echinodermer frigives syren(ph1 eller der omkring)og søpindsvinet står tibage med et hul imellem tænderne og kan ikke mere ta føde til sig.
på forhånd tak for citatet
Jeg har oplevet flere gange at digitata har stået sammen og den ene vinder altid ved foden. Har selv eksempel nu herCarsten skrev:Det er jeg ikke enig i!Jesper ØH skrev:Selvom det er samme art for eksempel montipora, så vil der være en vinder. Også selvom det er 2 digitata i 2 farver vil den ene være stærkere end den anden.
Jeg har haft flere farver M.digitata til at vokse i et stort "vildnis" og de var flettet ind i hinanden og sammenvokset.