"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Udskiftning af HQI til LED armture

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af toni »

Hej
Jeg er meget interesseret i noget feedback fra nogle garvede saltvandsakvarister når der kommer til LED løsninger samt mulige selvbygløsninger. Står som en lus mellem to negle i valg af lys da det er en ret stor beslutning en skal tage da LED er ret dyrt i indkøb, men lønsomt på sigt. Har kigget et del både på GHL mitras og ECO tehchs Radion som er færdig løsninger. Er der nogle i forumet der vil komme med nogle erfaringer på disse? Brugervenlighed, ups and downs ved produkterne? Eller hvis det er nogen derude er har god erfaring med andre løsninger? Alle tips bliver modtaget med stor glæde :biggrin:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
15
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af Jaku »

.....
Senest rettet af Jaku lør 29. dec 2012 23:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af Bingocaller »

Hvor stor er din tank er nok det første spørgsmål?

Men reelt er maxspect razor bestemt det bedste bang for the buk pt - selvom jeg altid har været til radion
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af toni »

Akvariet er 730 liter, 2 meter langt, 60 cm dybt og bredt, så der skal nogle lys til for at dække det hele. Så jeg synes det er svært at finde nogle "færdige" armaturer der kan dække det hele, med mindre man køber flere sektioner og linker dem sammen. Kan mand gøre det med maxspect?
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af Bingocaller »

Du kna ikke linke dem sammen - men bare sætte dem på samme tid - job done
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af toni »

Tak for svaret, må ind og læse lidt mere om maxspect også så. Bliver helt forvirret i LED junglen derude, og vil helst ramme plet fra start af :dizzy:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af Bingocaller »

Der findes tons af forskellige LED lamper - der stort set alle kan det samme - men Razor er det shit pt

Prøve at se pederrevnørds tråd for inspiration
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg vil da godt komme med min mening så. Maxspect razor bruger cree dioder, som også sidder i de dyrere lamper. Så hvis det er rent lysudbytte man går efter, er det nok her man får mest for pengene.

Men GHL mitras og Ecotech marine radion har flere farvekanaler at lege med og har mange flere programmeringsmuligheder. De er kort sagt mere avancerede. Fx kan du linke GHL og Radion, så de kører 100% sammen. Det kan man ikke på maxspect'en. Jeg har selv Radion og kender flere der er glade for dem. Ligeledes er der flere her på forum der er glade for deres GHL. Præcis ligesom der er mange der er glade for maxspect. Desuden er designet forskelligt, men her er det smag og behag der afgør hvad man synes er pænest.

Så hvad du skal vælge kommer helt an på hvad du er til. Men de kan alle gro koraller. Du skal sikkert bruge 3 - 4 lamper for at dække dit akvarium ligegyldigt hvilken af de tre du kigger på. Hvis du synes radion er interessant, så vil jeg anbefale dig at tjekke den kommende Radion Pro ud. Jeg venter selv på at høre hvad det vil koste at opgradere mine Radion. I øvrigt en fed ting, at de tilbyder en opgradering i stedet for man skal ud og investere i nye lamper hver gang der kommer noget nyt. Det er også værd at tage med i overvejelserne.

mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af toni »

@birkefeldt; Tusinde tak for dit svar. Lige nøjagtig sådan information jeg er ude efter. Er klar over at der skal flere lamper til, håber 3 vil være nok, men da er det bare vigtigt de kan kommunikere sammen. 3 inviduelle lamper giver nok en del merarbejde og kan forestille mig at det er svært at få dem til at spille 100 % på række. Skal helt sikkert kigge nærmere på Radion Pro udgave, opgradering i stedet for udskiftning på skift er mest lønsomt i længden. :K

mvh Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Udskiftning af HQI til LED armture

Indlæg af toni »

Wuhuu, så var GHL mitras bestilt. Kan næsten ikke vente til de kommer med posten :-)

Men vil gerne have lidt feedback fra nogle af brugerne som måske allerede har kørt med Mitras. Har i nogle fif i vil dele. :-)

Modtages med stor glæde

Hilsen Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"