Afpøvet Wurdemanni ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Afpøvet Wurdemanni ?

Indlæg af ordy »

God aften forum ..

Kan godt være det er mig som er helt stiv :beer:

Men mindes engang at havde læst der var en forhandler der solgte Wurdemanni rejer som var testet for om de rent faktisk spiste glasroser
Har ledt længe man kan ikke finde tråden hvis der eller var en :)

Har forgæves forsøgt med både wurdemanni og en rostratus men uden held

Og må desværre indse at glasroserne har vundet kampen over mig selv , hver gang jeg skyder en med syre eller aiptasia-x dukker der 10 nye små op ..

Vh. Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Afpøvet Wurdemanni ?

Indlæg af Tobias »

Jeg har læst mig til at en bestemt nøgensnegl også kan klare jobbet. Sneglen kaldes for "Berghia nudibranch" og skulle i modsætning til en fisk som rostratus ikke hoppe på koraller. Har set den på et par webshops nede i Tyskland et par gange, men det er ikke lige noget som jeg gider at lede efter igen, da jeg sidder og skriver mit studieretningsprojekt. Det skal dog siges at de er bange for rejer og krabber!

Du kan læse om nøgensneglen her:
http://www.saltyunderground.com/pages.php?pID=23
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

Tobias skrev:Jeg har læst mig til at en bestemt nøgensnegl også kan klare jobbet. Sneglen kaldes for "Berghia nudibranch" og skulle i modsætning til en fisk som rostratus ikke hoppe på koraller. Har set den på et par webshops nede i Tyskland et par gange, men det er ikke lige noget som jeg gider at lede efter igen, da jeg sidder og skriver mit studieretningsprojekt. Det skal dog siges at de er bange for rejer og krabber!

Du kan læse om nøgensneglen her:
http://www.saltyunderground.com/pages.php?pID=23

Hej Tobias .

Kunne også være en mulighed , det er bare lidt upraktisk hvis ikke den er til at opdrive inde for landets grænser :D

Håber lidt jeg husker korrekt mht. wurdemanni rejen..

Og held og lykke med projektet ..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har haft, og afprøvet de der nøgensnegle som modtræk til glasroser.

De var så små, at jeg aldrig så dem gøre en forskel - kun på undertegnede,idet de ligner Montipora spisende snegle utroligt meget.

Så hver gang jeg så en, så vidste jeg hverken fra eller til... Dræb eller....

Idag sværger jeg til saltsyre og wurdemani

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

pederrevnørd skrev:Jeg har haft, og afprøvet de der nøgensnegle som modtræk til glasroser.

De var så små, at jeg aldrig så dem gøre en forskel - kun på undertegnede,idet de ligner Montipora spisende snegle utroligt meget.

Så hver gang jeg så en, så vidste jeg hverken fra eller til... Dræb eller....

Idag sværger jeg til saltsyre og wurdemani

Mvh
Peder

Heej Peder ..

Tak for svaret ..

Neej tror også det jeg skal havde fat i er en reje eller 2 , vil bare meget gerne vide at det er en som rent faktisk hopper på glasroserne da jeg som sagt tidligere har været uheldig med dem ...

Har brugt syrer mange gang og det virker men syntes bare de har en tendens til at dukke op massere af nye steder lidt efter , om det så er noget jeg bilder mig selv ind ved jeg ikke..
Men har opgivet at fjerne dem manuelt :)

Vh Martin
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Rasp1977 »

Jeg havde samme problem med syren som dig, at der bare kom flere og flere hver gang jeg fjerne en.

Jeg fandt ud af at den bedste måde at få dem fjernet hvis man ikke gad vente på noget spiste dem var med en stor sprøjte fyldt med kogende vand. Når man har fyldt glasrosen op med det, går den i opløsning, men lige inden den flyder væk, så suger du med sprøjten og får fjernet resterne så de ikke spreder sig. Det er nemmest med de store. De små skal du nok ha noget til at spise.

Efter noget tid tilføjede jeg så 3 wurdemanni rejer og en eller flere af dem spiste de helt små glasroser så jeg slap af med dem efter en lang kamp.

Så ikke give op, men kæmp videre. Prøv med et par rejer mere, bare vær sikker på det er den rigtige slags, der findes nogen der ligner næsten på en prik, men de spiser dem ikke.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"