Min KH er ikke for høj, den var faktisk faldet til 5,3 for ca. 1 måned siden.
Jeg er derfor begyndt gradvist at hæve den, ved at tilsætte indholdet fra Balling dunk 2, både manuelt men også ved opfyldning fra ferskvandstanken. Min ferskvandstank er ca. 8 L og deri tilsætter jeg 60 ml fra balling dunk 2. De 8 L holder ca. 5 - 7 dage, så skal der fyldes ferskvand på igen (og dermed 60 ml KH-væske igen). Min KH er nu 7,3 - så jeg skal nok op på ca. 80 ml næste gang.
Jeg skal bare lige være sikker på jeg ikke laver noget ballade i kemien i akvariet på den måde - jeg tilsætter jo ikke noget fra dunk 1 og 3, da Ca altid ligger på ca. 460 - 500 mg/l og Mg er over 1500 mg/l.
Er det fint eller skal jeg gøre det på en anden måde? Jeg skifter ofte, dvs næsten hver weekend 15 - 20 L vand på mit system som indeholder ca. 140 L vand. Ca og Mg på det nye saltvand ligger i den høje ende af skalaen, mens KH er nede omkring 6. Jeg bruge SPS ultra grade salt.
Hæve KH med balling dunk 2 alene
- Eskildsen
- Foxface
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Re: Hæve KH med balling dunk 2 alene
Du må gerne tilsætte dunk 2 alene som du gør.
Hovedproblemet er nok det calcium på 460-500. Det gør at du udfælder en del calciumkarbonat og derved får lav kH.
Du skal generelt skrue ned for ballingvæskerne (alle 3 dunke).
Hvis du gerne vil ligge højt i calcium og kH, vil jeg anbefale at du regulere balling ned indtil du har en calcium stabilt omkring 440.
Undervejs må du efterflylde med dunk 2 (og hvis det skal være helt rigtigt (specielt hvis du bruger meget fra dunk 2) også dunk 3 (Na frit salt) i samme mængde, som du bruger i dunk 2)
Når calcium er stabilt omkring 440 f.eks. vil den balanceret værdi for kH være omkring 11.
Kan du få det til at være stabilt for begge værdier (altså uden at bruge meget mere dunk 2) kan du godt forsøge at se om dit system kan holde til 450-460 i calcium og dertil højere kH (omkring 12).
Hvis det ikke kan klare det vil du se det som drop i kH og slamdannelse. Vær omhyggelig med at holde magnesium relativt højt - ellers kan du ikke holde calcium og kH så høje.
Hovedproblemet er nok det calcium på 460-500. Det gør at du udfælder en del calciumkarbonat og derved får lav kH.
Du skal generelt skrue ned for ballingvæskerne (alle 3 dunke).
Hvis du gerne vil ligge højt i calcium og kH, vil jeg anbefale at du regulere balling ned indtil du har en calcium stabilt omkring 440.
Undervejs må du efterflylde med dunk 2 (og hvis det skal være helt rigtigt (specielt hvis du bruger meget fra dunk 2) også dunk 3 (Na frit salt) i samme mængde, som du bruger i dunk 2)
Når calcium er stabilt omkring 440 f.eks. vil den balanceret værdi for kH være omkring 11.
Kan du få det til at være stabilt for begge værdier (altså uden at bruge meget mere dunk 2) kan du godt forsøge at se om dit system kan holde til 450-460 i calcium og dertil højere kH (omkring 12).
Hvis det ikke kan klare det vil du se det som drop i kH og slamdannelse. Vær omhyggelig med at holde magnesium relativt højt - ellers kan du ikke holde calcium og kH så høje.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Hej Jan,
Tak for info.
Mit problem er at det salt jeg bruger har et højt indhold af calcium og magnesium, men relativt lav KH. Det er derfor svært at få calcium og magnesium ned på lidt mere normale værdier, hvis jeg samtidig (og det er nødvendigt), skal passe mine ugentlige vandskifte.
Vil det være bedre om jeg skruede op, så jeg ramte en KH på ex. 12?
Til info, så vokser korallerne meget fint, de mangler dog lidt farve, men jeg har lagt mærke til at kalkalgerne slet ikke vokser i samme takt som før i tiden.
Tak for info.
Mit problem er at det salt jeg bruger har et højt indhold af calcium og magnesium, men relativt lav KH. Det er derfor svært at få calcium og magnesium ned på lidt mere normale værdier, hvis jeg samtidig (og det er nødvendigt), skal passe mine ugentlige vandskifte.
Vil det være bedre om jeg skruede op, så jeg ramte en KH på ex. 12?
Til info, så vokser korallerne meget fint, de mangler dog lidt farve, men jeg har lagt mærke til at kalkalgerne slet ikke vokser i samme takt som før i tiden.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Eskildsen
- Foxface
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
Du skal ikke skrue kH op på 12, hvis du ikke kan holde det. Hvis du vil ligge højt i calcium og kH, vil det give meget vækst i korallerne - Det vil dog også tage lidt af farven mens de vokser.
Red Sea har deres PRO salt, der stiler efter disse høje værdier.
Red Sea har også en vejledning på deres hjemmeside, hvor de forklarer hvad værdier kan ligge på hvis man vil have stor vækst i korallerne.
Problemet at stor vækst kræver lidt nitrat og fosfat (kun lidt). Det giver zooanteller, som giver brunlige koraller.
Hvis de ikke skal vokse, kan værdierne af Ca,kH,nitrat og fosfat være lavere - De har så ikke så mange zooanteller og får pænere farver.
For højt Calcium og kH giver udfældninger af calciumcarbonat - det er individuelt hvor høje værdier du kan have uden den udfældning.
Red Sea har deres PRO salt, der stiler efter disse høje værdier.
Red Sea har også en vejledning på deres hjemmeside, hvor de forklarer hvad værdier kan ligge på hvis man vil have stor vækst i korallerne.
Problemet at stor vækst kræver lidt nitrat og fosfat (kun lidt). Det giver zooanteller, som giver brunlige koraller.
Hvis de ikke skal vokse, kan værdierne af Ca,kH,nitrat og fosfat være lavere - De har så ikke så mange zooanteller og får pænere farver.
For højt Calcium og kH giver udfældninger af calciumcarbonat - det er individuelt hvor høje værdier du kan have uden den udfældning.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.