Hejsa
Jeg leder efter nogen forslag til hvad der kan komme i et omkring 30 liters akvarium af dyr til at spise alger og generelt holde mængden af uspist mad nede.
Jeg havde selv tænkt at en lille eremitkrebs, en snegl eller 2 og et par rejer ville kunne gøre det. Kan godt li slangesøstjerner, men ved ikke om akvariet ikke er lidt for lille til sådan en.
Noget andet i vil foreslå eller er jeg dækket ret godt ind med det?
Hvilken snegl skal jeg skaffe, der er jo ikke så meget plads, så den skal ikke være alt for stor så den løber tør for alger.
Rasmus
Oprydnings dyr til lille akvarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Oprydnings dyr til lille akvarium
hej,først eremitter er ikke reefsafe!(den med sneglen)når de sidder og plukker på sten tror man det er alger de spiser men i virkeligheden er det små organismer og husk på at de såkaldte "oprydnings dyr" har brug for rent vand og hvis du har uspist mad i akvariet mener jeg du fodrer for meget.hvis du har et synlig lag brune mikroalger så er det nok til nogle få snegle og er det et mix af alger + diatomeer er det det de fleste snegle,børsteorme(polychaete)pods(copepods amphipods)lever af
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8350 Hundslund
- Saltvand siden?: 2012
Øhhh, ok, hvornår er eremitkrebs blevet til ikke reefsafe. Dem jeg havde for 5 - 6 år siden var og lavede ikke noget ballade. Det var bare sådan nogen små nogen. Har heller ikke haft problemer med dem med blå bånd på benene, udover de væltede lidt ting en gang i mellem.
Nej, jeg fodrer ikke for meget, men der vil nogen gange være et par småstykker der ryger forbi fisk, og for at de ikke bare skal ligge bag en sten og rådne, så vil jeg gerne ha det bliver spist.
Der er alger i akvariet, opstarts fasen er lige overstået og lidt brune og grønne alger dækker det meste af stenen, men når det først er spist, så vil der forhåbentlig ikke komme så meget mere og derfor vil jeg ikke putte et par store turbo snegle i, men leder efter et par mindre, ved bare ikke hvad det skal være for en slags.
Nej, jeg fodrer ikke for meget, men der vil nogen gange være et par småstykker der ryger forbi fisk, og for at de ikke bare skal ligge bag en sten og rådne, så vil jeg gerne ha det bliver spist.
Der er alger i akvariet, opstarts fasen er lige overstået og lidt brune og grønne alger dækker det meste af stenen, men når det først er spist, så vil der forhåbentlig ikke komme så meget mere og derfor vil jeg ikke putte et par store turbo snegle i, men leder efter et par mindre, ved bare ikke hvad det skal være for en slags.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
mini turbo"collonista" og stomatella varia er gode kandidater og vil formere sig godt så længe det ikke er rovdyr tilstede som foreksemple eremitter og når noget ligger at rådner er det lig med bakterie udnyttelse
håber det hjalp
håber det hjalp