Nye levende sten i ny sump
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Nye levende sten i ny sump
Jeg har købt en ny og større sump. Deri kan jeg godt tænke mig at få nogle levende sten til biologisk filtrering. Men hvordan skal jeg gribe det an? Hvad er at forslå, skal jeg lade dem alle stå i den gamle sump i en måned før de kommer i den nye, eller skal jeg putte lidt i ad gangen, eller noget helt tredje?
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Altså. Jeg vil gerne have nogle levende sten i sumpen. Det er ikke nogle jeg har i forvejen, men nogle jeg skal ud og købe. Men for ikke at tilføre unødig nærrig og en ny algeophobning til mit i forvejen velkørene akvarie, spørger jeg om, hvordan jeg skal "fjerne" denne næring fra de nye sten. Gav det mening?
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Jeg ville tage en spand/balje der er stor nok til stenene, komme et varmeelement og et powerhead/iltsten ned i, dække stenene med vand og dække spanden til så de ligger mørkt. Så vil bakterierne tage sig af den biomasse der skal omsættes.
En gang om ugen kan du så filtrere vandet gennem noget filtervat for at tage de store partikler der løsner sig.
Bliver du ved med det indtil der ikke løsner sig mere skidt fra stenene er de helt rene og fine. Det kan tage måneder, men selvom du stopper "før tid" er du jo i hvert fald kommet af med en del af det.
Men det er da en masse besvær for at få lov til at give dobbelt pris for "nye" sten der måske har ligget lige så længe i forhandlerens balje som "brugte" sten har ligget i sælgers akvarie.
En gang om ugen kan du så filtrere vandet gennem noget filtervat for at tage de store partikler der løsner sig.
Bliver du ved med det indtil der ikke løsner sig mere skidt fra stenene er de helt rene og fine. Det kan tage måneder, men selvom du stopper "før tid" er du jo i hvert fald kommet af med en del af det.
Men det er da en masse besvær for at få lov til at give dobbelt pris for "nye" sten der måske har ligget lige så længe i forhandlerens balje som "brugte" sten har ligget i sælgers akvarie.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19