Hvor mange LS?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Hvor mange LS?

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.
Jeg er begyndt at gøre klar til at lægge om til salt, og har allerede haft en enkelt tråd i gang herinde. Men nu har jeg et lidt andet spørgsmål, og tænkte at det nok var bedst med en helt ny tråd.
Sagen er at jeg vil lave et 54 liters nano, som udgangspunkt med lidt blødkoraller og et par klovnefisk. Men de levende væsner vil jeg vente med at stille flere spørgsmål om til det bliver aktuelt ;)
Min idé er at indrette stensætningen med LS nogenlunde som på disse skitser (det mørkeblå i hjørnet er overløb/intern sump - hvad hedder det egentlig?);
Billede
...og så er mit umiddelbare spørgsmål, hvor mange LS jeg skal regne med at skulle købe.
Dette leder mig så videre til et andet spørgsmål, nemlig om man kan få for mange LS i akvariet, til at det kan fungere.
Jeg har set flere steder hvor det bliver antydet, at hvis man kommer over de 5-8 kg til et 54 liters, så begynder det lige så stille at blive problematisk, men kan det virkelig passe?
Min tanke er, at der vel kan komme så mange nitrificerende bakterier, at der ikke er nok for dem at leve af, men dette vil vel så bare medføre at nogle af dem dør, hvormed der igen bliver noget til de resterende. Men dette burde vel finde et stabil leje efter lidt tid?

Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg vil gerne være godt forberedt FØR jeg kommer alt muligt ned i tanken ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: Hvor mange LS?

ps. Jeg ved godt at der er forskel på densiteten af LS og sådan, så det kan være ret svært at sige noget præcist, men jeg er selv helt blank, så et slag på tasken ville være godt :)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Tænker du på hvor mange kg. LS du skal købe for at ramme dit eget design/aquascape eller hvor mange der er anbefalet i et 54L akvarie ?

For den med hvor mange kg. LS du skal købe, kommer jo også lidt an på hvad man har af tanker med hensyn til aquascape. Det er jo bare ud i butikken og se størrelserne på stenene og så finde dem man kan lide og så de ca. passer til dit aquascape og så få dem vejet og se om de kg. ikke passer sådan nogenlunde til hvad der er anbefalet. Sådan har jeg gjort :)
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Steffen.
Det er jo lidt begge dele, som jeg også skriver.
Du har selvfølgelig ret. Dog har jeg tænkt mig at se om ikke jeg kan finde nogen brugte. Og så er det jo rart nok at have en idé om hvor mange jeg skal bruge ;)
Men som jeg også skriver, vil jeg også gerne have opklaret om der er en øvre grænse for hvor mange det er smart at have. Hvis det er noget hø med mere end 5-8 kg til mit akvarie, har jeg på fornemmelsen at den indretning, jeg planlægger, ikke umiddelbart kan lade sig gøre.
Mark W
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 8544 Mørke
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Mygind - Randers

Indlæg af Mark W »

Som sådan er der ikke en øvre grænse for hvor mange sten du kan komme i akvariet. Opsætningen må bare ikke blive for tæt så der ikke kommer cirkulation om stenene da det vil give risiko for ophobning af affaldsstoffer der medføre øget nitrat.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Okay. Det kan selvfølgelig blive et problem, som jeg har tænkt det nu. Jeg må se om ikke det kan lade sig gøre at udtænke en pumpeplacering, der giver noget flow rundt over det hele :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"