"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bergenser´s 162Liters projekt

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Hej Forum

Tænkte jeg ville dele mit lille projekt med jer.
Efter 1 år med mit 54liters legeakvarie, er det nu blevet tid til at tage springet ud i noget større.
Købte for et par måneder siden et brugt akvarie med møbel og sump.
Akvariet er lidt utraditionelt 45cm dybt, 60cm bredt og 60cm højt. Tanken er, at det skal være en intim revvæg, hvor man kommer helt tæt på korallerne. Det begrænser jo selvfølgelig svømmepladsen og derved fiskevalg. Det er dog ikke det der fokuseres så meget på lige nu, idet jeg har travlt med at gøre akvariet klar.

Møblet var oprindeligt hvidt og i forholdsvis god stand, det trængte dog til lidt maling. Jeg besluttede at det skulle være sort.
Her et billede fra siden.
bord 3.jpg
bord 4.jpg
Og her et par billeder af møblet efter 2 lag maling (sort glans 90 vandbaseret).
bord 1.jpg
bord 2.jpg
Hulkelister er tilføjet til øverste del af bordet. Fik skåret det i smi, synes selv det blev nogenlunde. Som det kan ses af, især det sidste billede, har jeg svært ved at få en ensartet struktur på overfladen når jeg maler med rulle. Er der nogen der kan et tricks til hvordan jeg får det pænt? :beer:

Indvendigt har skabet fået 2 lag gulvlak, hvilket jeg håber er tilstrækkelig. Sumpen er tilpasset, så den kan indsættes for enden.

Er så småt igang med at få indkøbt dele til min kommende DIY LED lampe. Der er indtil videre indkøbt LED, drivere og alu køleplader.
Kølepladerne er 2 stk 200mm X 300mm X 50mm. Jeg forestiller mig at kører uden aktiv køling, da kølepladerne er så overdimensioneret. Er dog stadig lidt i tvivl, der er tale om 48 X 3W LED.
alu køleplader.jpg
Jeg har en kammerat der laver et beslag til lampen, som kølepladerne passer direkte i. Mere om det senere.
Derudover har jeg tænkt mig at prøve kræfter med DSB.
Selve revvæggen bliver lavet af reefkeramik aquaroche, en til at dække overløbskasse og en til at dække bagvæggen.´

Opdateringer med billeder vil løbende postes her som projektet skrider frem.

Kommentarer og spørgsmål er meget velkomne :beer:

Mvh Bergenser
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Bergenser ons 28. nov 2012 18:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Ser spændende ud!

Zoagarden!!!!!!!! :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Stig Jest »

Meget specielle mål. Er det Pernøs gamle?
Ses i morgen.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Bingocaller skrev:Ser spændende ud!

Zoagarden!!!!!!!! :)
Præcis Bingo :GO
Stig Jest skrev:Meget specielle mål. Er det Pernøs gamle?
Ses i morgen.

Mvh. Stig
Fuldstændig korrekt, bygget i meget tykke materialer. Du ved hvad jeg mener når du ser det, vi ses :beer:
Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Hvad skal Stig nu snolde?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Han skal hjælpe med lidt pvc, akkurat som dig min kære Bingo :T
Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Ahhhh det er han også verdensmester i :) Bare fyldt ham med kaffe så kører det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Den er noteret :GO

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Havde en super god snak med hr. Jest idag, så nu skal der købes PVC fittings.
Var der nogen kloge hoveder der kunne fortælle mig hvordan jeg får strukturen på malingen lækker?
Jeg tænker en mere flydende maling vil give et mere ensartet resultat. Måske jeg skulle prøve at smide lidt vand i, så den er mere flydende?
Hvordan med temperaturen? tænker at viskositeten på malingen ændres med temperaturen, så måske jeg skulle male i et varmt rum, således at malingen flyder ud?
Andre ideer?

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Det var godt Stig kunne hjælpe dig - han er nu en flink mand og har reddet min røv flere gange end jeg kan tælle :)

Ka du ikke bare bruge en fin lille rulle? Det gjorde jeg med mit tøjskabet der blev malet højglans sort og det virkede fint. En af de små der der er mere filt end svamp
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 20:16
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af aamann »

Spændende, ligner faktisk at det har været forbi herhjemme engang uden jeg fik startet det op, så glæder mig til at se hvad jeg kunne have fået ud af det
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Bingocaller skrev:Det var godt Stig kunne hjælpe dig - han er nu en flink mand og har reddet min røv flere gange end jeg kan tælle :)

Ka du ikke bare bruge en fin lille rulle? Det gjorde jeg med mit tøjskabet der blev malet højglans sort og det virkede fint. En af de små der der er mere filt end svamp
Enig i at Stig er en guttermand!
Det er en fin filt møbelrulle der bruges, så værktøjet burde være i orden.
aamann skrev:Spændende, ligner faktisk at det har været forbi herhjemme engang uden jeg fik startet det op, så glæder mig til at se hvad jeg kunne have fået ud af det
Haha det har godt nok været vidt omkring, utroligt der ikke er flere ridser i det.

Det er ifølge Stig også din gamle mce500 der fulgte med Bingo :beer:

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Nå ja den købte Pernoe jo engang!

Og det er en mc500 ;)

Det var sgu en god skummer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Bingocaller skrev:Nå ja den købte Pernoe jo engang!

Og det er en mc500 ;)

Det var sgu en god skummer
Men ikke god nok? Larmede den eller?

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Jo men den kunne ikke lige trække 300 liter heavy stocked med et fjols der fodrede hele tiden :)
+ jeg ville være ligesom de store drenge og have mig en cone skummer

Syntes egentligt ikke den larmede så meget. Det eneste der er at skummekoppen godt kan sidde lidt for fast - samt at skummerkoppen ikke er særligt stor.

Men vandstand var den sgu sådan set ligeglad med
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

lille update, Aquaroche keramik

Indlæg af Bergenser »

Her en lille update...
Jeg kastede mig for nyligt ud i køb af lidt brugt Aquaroche keramik til at dække overløb og baggrund.
Aquaroche keramik1.jpg
aquaroche keramik2.jpg
aquaroche keramik3.jpg
Som det ses på billederne er der en del højde forskel på de 2 stykker keramik. Det er dog ikke noget problem, da jeg har i sinde at kører dsb.
Spørgsmålet er bare, hvordan hæver jeg den keramik til overløbet? Har søgt lidt omkring mursten i baljen, da jeg allerhelst så at den stod på noget, men har ligesom indtrykket af at det er :BA
Nogen ideer?

Derudover er jeg en smule bekymret for stillestående vand bag keramikken(se billede 3), er der nogen der har dårlige erfaringer med det?

Mvh Bergenser
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af MoG »

Kan du ikke bare sætte en lille pumpe der blæser bag keramikken..? :wink:
Morten
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Hyldager »

Spændende, det er mit gamle akvarie. :D Pernoe købte det af mig, jeg fik det fremstillet hos tropeakvarier. Pernoe har så fået boret hullerne efter han købte det.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Hyldager skrev:Spændende, det er mit gamle akvarie. :D Pernoe købte det af mig, jeg fik det fremstillet hos tropeakvarier. Pernoe har så fået boret hullerne efter han købte det.
Så er det pernoe jeg bander og svovler over nogen gange haha :T jeg har tit undret mig over hvorfor pokker returen ikke var boret i overløbskassen, sammen med sikkerhedsrør og hovedrør. Han sagde det var tidligere ejer der havde gjort det haha, tror jeg også havde været min undskyldning hvis en kommende køber spurgte :K
MoG skrev:Kan du ikke bare sætte en lille pumpe der blæser bag keramikken..? :wink:

Om jeg ikke "bare" kan sætte en pumpe der blæser bag keramikken? hvor meget plads tror du der er? hehe det tror jeg er umuligt. Men jeg kunne selvfølgelig lade returen ende bagved?

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Søndagen skulle jo bruges på noget

Indlæg af Bergenser »

Hejsa

Så blev det søndag og der skulle selvfølgelig bruges lidt tid på akvariet.
Efter at have læst "gå væk ridser" guiden, blev jeg nysgerrig om det virkelig kunne lade sig gøre at polere ridser væk.
Så mig ned i Silvan og besøge G-vind og bræt pitt.
Weinerkalk, sprit, samt en polerepatron til min skruemaskine blev købt, samlet pris 200kr.
ridsekit.jpg
Efter at have brugt omkring 3 timer og adskillige batterier, blev jeg enig med mig selv i at stoppe. Her er før og efter billeder.
ridser 1.jpg
ridser 2.jpg
Jeg er bestemt ikke imponeret over resultatet. Men det skulle prøves.
Ridserne er langt fra væk, men de er selvfølgelig blevet mindre markante.
Lidt tidligere spurgte jeg ind til højdeforskel problematikken, kan jeg ikke bare købe et par flamingoplader og sætte under keramikken? det sker der vel ikke noget ved?

Mvh Bergenser
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af MoG »

Jeg er ikke helt med på hvad din plan er? :wink: altså hvis din keramik skal sidde PÅ ruden, er det jo ikke noget problem.. ? Hvis din keramik bare står tæt på ruden og du er bange for der skal være stillestående vand, så er er det jo nok at sætte en pumpe på bagvæggen der blæser ind bag ved.. Om der så kun er 1 cm luft mellem rude og keramik, så er det vel nok hvis der bare er cirkulation langs ruden..? :wink:
Morten
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

MoG skrev:Jeg er ikke helt med på hvad din plan er? :wink: altså hvis din keramik skal sidde PÅ ruden, er det jo ikke noget problem.. ? Hvis din keramik bare står tæt på ruden og du er bange for der skal være stillestående vand, så er er det jo nok at sætte en pumpe på bagvæggen der blæser ind bag ved.. Om der så kun er 1 cm luft mellem rude og keramik, så er det vel nok hvis der bare er cirkulation langs ruden..? :wink:
Tror jeg lader returen smide vand om bagved, det må være tilstrækkelig.
Jeg vil undgå at sætte keramikken fast på ruden, tør simpelthen ikke hvis nu den falder ned. Det ender nok med at jeg laver en pu skum støtte, som den ene keramik kan stå på. Så kan jeg ramme samme højde på begge keramik.

Mvh Bergenser
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Marco R »

Bergenser skrev:Jeg vil undgå at sætte keramikken fast på ruden, tør simpelthen ikke hvis nu den falder ned. Det ender nok med at jeg laver en pu skum støtte, som den ene keramik kan stå på. Så kan jeg ramme samme højde på begge keramik.

Mvh Bergenser
Hej Bergenser,

Hvad med en mælkekasse eller noget lignende, som du så skærer til, så højden passer, eller du kunne tage en plade PE-rist (denne: http://koiimport.dk/product.asp?product=500), og så kunne du sætte "fødder" under lavet f.eks. PVC-rør, hvor du saver et kryds i toppen, så den passer i PE-ristens mellemrum, så den står fast - blot nogle forslag som du nemt kan tilpasse til begge, så de står i samme højde :happy:
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Marco R skrev:
Bergenser skrev:Jeg vil undgå at sætte keramikken fast på ruden, tør simpelthen ikke hvis nu den falder ned. Det ender nok med at jeg laver en pu skum støtte, som den ene keramik kan stå på. Så kan jeg ramme samme højde på begge keramik.

Mvh Bergenser
Hej Bergenser,

Hvad med en mælkekasse eller noget lignende, som du så skærer til, så højden passer, eller du kunne tage en plade PE-rist (denne: http://koiimport.dk/product.asp?product=500), og så kunne du sætte "fødder" under lavet f.eks. PVC-rør, hvor du saver et kryds i toppen, så den passer i PE-ristens mellemrum, så den står fast - blot nogle forslag som du nemt kan tilpasse til begge, så de står i samme højde :happy:
Det er sku da genialt Marco! Tak for det...så kan sandbunden bevare sin størrelse :beer: jo større jo bedre

Mvh Bergenser
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Marco R »

Bergenser skrev:
Marco R skrev:
Bergenser skrev:Jeg vil undgå at sætte keramikken fast på ruden, tør simpelthen ikke hvis nu den falder ned. Det ender nok med at jeg laver en pu skum støtte, som den ene keramik kan stå på. Så kan jeg ramme samme højde på begge keramik.

Mvh Bergenser
Hej Bergenser,

Hvad med en mælkekasse eller noget lignende, som du så skærer til, så højden passer, eller du kunne tage en plade PE-rist (denne: http://koiimport.dk/product.asp?product=500), og så kunne du sætte "fødder" under lavet f.eks. PVC-rør, hvor du saver et kryds i toppen, så den passer i PE-ristens mellemrum, så den står fast - blot nogle forslag som du nemt kan tilpasse til begge, så de står i samme højde :happy:
Det er sku da genialt Marco! Tak for det...så kan sandbunden bevare sin størrelse :beer: jo større jo bedre

Mvh Bergenser
Mange tak :oops: Det var da så lidt - glad for at kunne hjælpe :happy:

God arbejdslyst og glæder mig til at se resultatet :y
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Lidt søndagshygge

Indlæg af Bergenser »

Ja søndagen skulle jo gå med noget.
Jeg gav mig i kast med at montere 8 stk. stikkontakter fra Harald "skrald". Det er de værste stikkontakter jeg nogensinde har monteret, til gengæld var de billige. Udendørsstikkontakt IP44 til 30kr, det er rimeligt synes jeg, især fordi LK skal have over 200kr for 1 Opus stikkontakt.
Tanker omkring stikkontakter:
1. Der skal være nok.
2. De skal være min. IP44 for at modstå fugt i skab.
3. De skal være jordet, da jeg agter at have jording på mit system til sikkerhed for mig og mine dyr.
4. De skal placeres så de generer mindst muligt.
Lidt billeder at operationen.
el start 2.jpg
el start.jpg
el resultat.jpg
Derudover er jeg begyndt at tænke lidt over hvordan alle styringer skal monteres. Jeg har en ide om at jeg kan samle alt LED-og kølestyring i en boks. Alle LED kanaler skal kunne styres af potentiometere monteret i låget af boksen. Disse benyttes til lys tilvending ved introduktion af nye koraller.
Derudover skal sol op- og nedgang styres af en DIM4 fra LEDgroupbuy. DIM4 controlleren er desværre ret dårlig beskyttet, så den placeres i boksen sammen med alt det andet.
power center 1.jpg
Monteringsvejledning HAHA :beer:
monteringsvejledning.jpg
Hvorfor bliver mine billeder altid lorte kvalitet, når de uploades? :BA
Mvh Bergenser
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Hold nu kæft et virvar - men det ser sgu prof ud! Ligner noget Stig også kunne have lavet! Mega fedt!

Glæder mig til du får det op og køre og får taget dig sammen til at lave en mix zoa sten til far her ;)

God vind!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

Bingocaller skrev:Hold nu kæft et virvar - men det ser sgu prof ud! Ligner noget Stig også kunne have lavet! Mega fedt!

Glæder mig til du får det op og køre og får taget dig sammen til at lave en mix zoa sten til far her ;)

God vind!
Jeg har ladet mig stærkt inspirerer af den gode Stig :dizzy: Dog er ovenstående INTET i forhold til Hr. Jest sindsyge styring, den er sku hjernedød :clap:

Om mine Zoa vækster mere i den nye balje, vil jeg lade tiden fortælle... Men jeg skal nok tænke på dig Mark :beer:

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bingocaller »

Lyder fandme dollar! Husk en masse billeder - og får vi ikke snart en update på den anden tank?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Bergenser´s 162Liters projekt

Indlæg af Bergenser »

En lille lørdagsupdate....

Min kammerat har svejset mine 2 alu køleplader sammen, så jeg er så småt gået igang med at samle min LED lampe.
Her er et billede af status.
LED.jpg
Og her et af LED-farverne
LED forslag.png
Jeg har ændret lidt på farvesammensætningen, idet jeg var bange for at jeg ikke havde nok blå. Så nu er fordelingen:
1. kanal : 9 hvide (15000k) + 9 hvide (20000k), i alt 18 LED svarende til 54W.
2. kanal : 18 Blå (455nm) svarende til 54W.
3. kanal : 5 UV + 5 Violet, i alt 10 LED svarende til 30W
4. Kanal : 2 Røde + 6 grønne, i alt 8 LED svarende til 24W.
I alt forbrug 162W ved fuld pedal, regner jeg dog ikke med bliver nødvendigt.

Derudover har jeg fået monteret min kølestyreenhed i skabet.
Kan ses her.
møbel.jpg
Og et lille billede af min powerstation hvor alt styring skal samles. Helt til venstre forsyningsspænding 230V, i midten LED samle kronemuffe og til højre 12V forsyning til blæsere. Det er meningen at jeg trækker 1 kabel til lampen fra powerstationboksen. Fandt en rest 12x1" gummiledning hos en elektriker, her skal LEDerne forsynes igennem 8 ledere (2ledninger x 4 drivere). Derudover har jeg ledninger tilovers, hvis jeg vil have en blæser på til at køle akvariet.
Powerstation2.jpg
God jul og god weekend herfra :GO

Mvh Bergenser
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"