Speed på indkøringsfasen ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Speed på indkøringsfasen ?

Indlæg af Gambi »

Hej SF

jeg står her og skal til at tømme min balje her i weekenden, fordi at jeg har givet op over for kampen mod en alge. jeg er så heldig at jeg har en ven, der har et ekstra 250l akvarie, der lige har overstået indkøringsfasen, som jeg kan have alle mine koraler og fisk gående imens mit står tomt.

Planen er så at jeg smider alle de gamle ls og keramik søjler ud, og købe nogen Atoll søjler og nogle døde LS og bygge en ny stensætning og pode med en ls.

spørgsmålet er så, kan jeg på nogen måde speede indkøringsfasen op, så jeg ikke skal have alle mine elskede koraler i pleje i alt for lang tid ?

Mvh. Martin
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Re: Speed på indkøringsfasen ?

Indlæg af Ulle »

Jeg fik speed på mit akvarie med one and only http://www.nordicreefshop.eu/Water-cond ... ducts.html jeg prøvede først med tetra men den virker ikke men med one and only!! fik jeg grønne algetråde efter kun 2 dage men du skal nok have bare 1 lille fisk i 1 min efter du putter det i akvariet så der er lidt at leve af :)
:)
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Gambi »

der kan min hugo vel gøre jobbet. så kan den også spise algerne :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har også brugt Dr. Tim's one and only. Se evt erfaringer og resultater i min tråd.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Gambi »

Birkefeldt skrev:Jeg har også brugt Dr. Tim's one and only. Se evt erfaringer og resultater i min tråd.

Mvh Kenneth

hej kennetn

det ser da ud til at din indkøring har været ok smerte frit. jeg synes ikke rigtigt jeg kan læse at du har haft grøn alger, men kun brunalger. hvor længe har det kørt nu ?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Jamen grunden til jeg ikke har skrevet om grønalger er at jeg ikke har haft nogen. Men det kan man nok ikke forvente hver gang. Det kommer nok an på hvor heldig man er med sten og bundlag.

Jeg kender til andre der har haft flere alger end mig. Men det er gået meget smertefrit her synes jeg. Akvariet har om tre dage kørt i to måneder og jeg er selv meget tilfreds med forløbet indtil videre. At bakterierne virker er jeg overbevist om. Men som jeg har skrevet i andre tråde, så synes jeg også du skal søge lidt rundt på nettet og læse flere erfaringer og sætte dig godt ind i det. Som med så mange ting er det bedst at høre manges erfaringer, både gode og dårlige, så kan man bedre vurdere om det er noget for en selv.

Mvh kenneth

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Birkefeldt skrev:Jamen grunden til jeg ikke har skrevet om grønalger er at jeg ikke har haft nogen. Men det kan man nok ikke forvente hver gang. Det kommer nok an på hvor heldig man er med sten og bundlag.

Jeg kender til andre der har haft flere alger end mig. Men det er gået meget smertefrit her synes jeg. Akvariet har om tre dage kørt i to måneder og jeg er selv meget tilfreds med forløbet indtil videre. At bakterierne virker er jeg overbevist om. Men som jeg har skrevet i andre tråde, så synes jeg også du skal søge lidt rundt på nettet og læse flere erfaringer og sætte dig godt ind i det. Som med så mange ting er det bedst at høre manges erfaringer, både gode og dårlige, så kan man bedre vurdere om det er noget for en selv.

Mvh kenneth
Hej,

Kenneth og jeg har snakket sammen flere gange. Som jeg skrev til dig, så startede jeg mit forfra med døde LS. Efter en grundig rengøring som man nu kan, så var der stadig en masse skidt i dem, hvor imod at Kenneth's Atoll søjle var totalt rene (intet dødt organisk materiale). Derfor at han meget hurtig var over hans brunalgefase, og nok også derfor at han ikke har fået grønalgefasen.

Jeg brugte Dr. Tim's One and Only, og dette satte også det hele igang, men der jeg stadig havde en masse skidt i mine sten, så forkortede/ speedede det ikke indkøringsperidoen. Jeg tilsatte så langsomt Dr. Tim's Waste Away, da jeg havde et par fisk i, så jeg på en uge kom op på den rette dosis, som der står, at man kan hælde i ens akvarie. Jeg holdte øje med steder, hvor jeg tydeligt kunne så dødt organisk materiale, og efter en lille uge var dette og brunalgerne væk, og nu har jeg kun meget lidt grønt. Jeg har ikke fået lange trådalger, som jeg normalt plejer at få, når jeg har startet tidligere akvarier op.

Efter mine erfaringer så vi jeg sige, at hvis du starter op med keramik søjle som Atoll, som er helt rene og uden dødt organisk materiale, så er Dr. Tim's One and Only nok, men hvis du starter op med døde LS, hvor du kan se noget dødt/ skidt. Så vil hælde en flaske Dr. Tim's One and Only og en flaske Waste Away ned i akvariet i rette mængde til dit akvarie og lade dette arbejde. Ellers kan du starte ud med din Hugo og starte langsomt med Waste Away, som jeg gjorde, da jeg også startede med et par småfisk.

Det er effektivt og virker, og jeg har ikke mistet nogle fisk :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Azumi
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Azumi »

Har også brugt one and only, virker fint kunne allerede se brunalger 2 timer efter flasken kom i, og efter 24 brunalger overalt efter 3 dage grønalger efter 8 dage ingen alger..
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Hej Marco

Hvor har du købt det waste away? over netttet, eller herhjemme?
Jeg tror kontortanken kunne bruge nogle sunde bakterier...

Edit: Nordic reef shop, det står jo i tråden! :wc:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Angående det der waste away. Hvad gør det helt præcist??

" Jeg holdte øje med steder, hvor jeg tydeligt kunne så dødt organisk materiale, og efter en lille uge var dette og brunalgerne væk, "

Det her lyder lidt forkert. Skulle det æde det organiske materiale? Eller blot opløse det så det kan skummes af?

Hvordan var afskumningen?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

ChristianJS skrev:Hej Marco

Hvor har du købt det waste away? over netttet, eller herhjemme?
Jeg tror kontortanken kunne bruge nogle sunde bakterier...

Edit: Nordic reef shop, det står jo i tråden! :wc:
Jeg kan kun anbefale det, og måske også i dit akvarie, da du netop ikke kan komme til alle steder pga. dens form :y
Carsten skrev:Angående det der waste away. Hvad gør det helt præcist??

" Jeg holdte øje med steder, hvor jeg tydeligt kunne så dødt organisk materiale, og efter en lille uge var dette og brunalgerne væk, "

Det her lyder lidt forkert. Skulle det æde det organiske materiale? Eller blot opløse det så det kan skummes af?

Hvordan var afskumningen?
Kan godt være, at det ikke er det rigtige ord :beer: Jeg kunne se, at der var noget af en død koral, muslinger (lignede blåmuslinger), mine brunalger og generelt en masse skidt. Det rigtige ord her er vel detritus istedet for organiske materiale.

Jeg kunne se, at dette forsvandt helt/ blev opløst på en lille uges tid, og blev skummet af, og skummet var sort og stank :dizzy: :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det kunne da være at jeg skulle prøve et par flasker af det.

Du må se om Mark ikke giver dig noget rabat når du sådan sælger han produkter for ham :biggrin: :P
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Det kunne da være at jeg skulle prøve et par flasker af det.

Du må se om Mark ikke giver dig noget rabat når du sådan sælger han produkter for ham :biggrin: :P
Det synes jeg, at du skulle :y Jeg synes, at det virker super godt.

Haha det må jeg sige til ham :hehe: *Griner*

Er nu mere glad over endelig at kunne hjælpe dig, da det normalt er dig, som hjælper mig :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Er det der opstart bakterie ikke noget forbandet dyrt noget??

Det har vel ikke den store betydning at man tager en mindre flaske end de foreskriver, det må vel blot tage lidt længere tid.
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Hvis din opstart er uden levende, kunne du måske med fordel også købe noget ammonium-chloride fra samme sted til at føde bakterierne.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Jeg tror sgu jeg vil prøve Waste Away, der er intet videnskabeligt der taler mod Dr. Tims påstande.

Jeg har nu læst adskillige anmeldelser og anbefalinger, og set et par videoer også. Bl.a. Mr Saltwatertank anbefaler det, og jeg har intet negativt fundet!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Jeg tror sgu jeg vil prøve Waste Away, der er intet videnskabeligt der taler mod Dr. Tims påstande.

Jeg har nu læst adskillige anmeldelser og anbefalinger, og set et par videoer også. Bl.a. Mr Saltwatertank anbefaler det, og jeg har intet negativt fundet!
Sæt i gang :GO

Og skynd dig så at give feedback, så vi andre kan se om vi skal prøve, eller bare grine lidt af dig :T

Held og lykke kære Christian

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

permadsen12 skrev:Hvis din opstart er uden levende, kunne du måske med fordel også købe noget ammonium-chloride fra samme sted til at føde bakterierne.
En hel del af stenene er stendøde, men har ca 60 kilo levende sten til at "toppe op" med. Med fine kalkalger og en del skiver på.
så mon ikke det går med en mindre flaske bakterier. Jeg har god tid.
Regner først med at der skal noget højere liv i akvariet engang i marts måned
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Er det der opstart bakterie ikke noget forbandet dyrt noget??

Det har vel ikke den store betydning at man tager en mindre flaske end de foreskriver, det må vel blot tage lidt længere tid.
Personligt synes jeg nu ikke, at det er så dyrt igen i forhold til så meget andet i denne hobby.

Starter du med keramik, døde levende sten eller levende sten?
pederrevnørd skrev:
ChristianJS skrev:Jeg tror sgu jeg vil prøve Waste Away, der er intet videnskabeligt der taler mod Dr. Tims påstande.

Sæt i gang :GO

Og skynd dig så at give feedback, så vi andre kan se om vi skal prøve, eller bare grine lidt af dig :T

Held og lykke kære Christian

Mvh
Peder
Jeg kan kun sige, at det har hjulpet på mine sten, og de har RIGTIG beskidte, og ved ikke, om du griner af mig :hehe:

Til Christian. Jeg vil råde dig til at starte mere stille ud, da du har levende i dit akvarie :y Jeg vil sige 1/4 af doseringen, og så øg den langsomt op til den rigtige dosering 1½ til 2 uger. Dette kun fordi, at du har et kørende akvarie :happy: Derefter kan du bruge det hver uge, hvis du laver et vandskift, eller har andre ting, som skal laves. Jeg har tænkt på at bruge det omkring hver 14 dag :happy:

Lad os endelig hører, hvordan det går :)
Marco R[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
permadsen12 skrev:Hvis din opstart er uden levende, kunne du måske med fordel også købe noget ammonium-chloride fra samme sted til at føde bakterierne.
En hel del af stenene er stendøde, men har ca 60 kilo levende sten til at "toppe op" med. Med fine kalkalger og en del skiver på.
så mon ikke det går med en mindre flaske bakterier. Jeg har god tid.
Regner først med at der skal noget højere liv i akvariet engang i marts måned
Du nåede at skrive dette, men ja så kan du roligt nøjes med en mindre dosis :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Til dine 1000liter er den anbefalede dosis ca den flaske med 16oz. (passer til 908liter vand). Men der står til gengeæld at minimums dosis er 10ml pr ca 40liter. Dvs du lige kan nøjes med den flaske på 8oz. Det burde være fint når du ikke har travlt.

2 x 8oz koster 727,-

1 x 8oz koster 365,55

Bemærk at det ikke kan betale sig at købe 16oz flasken. Al info om dosering og priser er taget herfra:

http://nordicreefshop.eu/Water-conditio ... -Only.html

Husk at vælge om du vil sætte et par fisk i med det samme eller dosere ammonium manuelt (mere besværligt) for at sætte gang i bakterierne.

Mvh kenneth

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:

Til dine 1000liter er den anbefalede dosis ca den flaske med 16oz. (passer til 908liter vand). Men der står til gengeæld at minimums dosis er 10ml pr ca 40liter. Dvs du lige kan nøjes med den flaske på 8oz. Det burde være fint når du ikke har travlt.

2 x 8oz koster 727,-

1 x 8oz koster 365,55

Bemærk at det ikke kan betale sig at købe 16oz flasken. Al info om dosering og priser er taget herfra:

Husk at vælge om du vil sætte et par fisk i med det samme eller dosere ammonium manuelt (mere besværligt) for at sætte gang i bakterierne.

Mvh kenneth
Da jeg kiggede på det tidligere i aftes,synes jeg at prisen for 16oz. var ca 100 kroner lavere
Hvad så med det her: http://nordicreefshop.eu/Water-conditio ... 8-NPX.html Det indeholder vel nogenlunde det samme, men er pokkers meget billigere. 500 ml som svarer til 16oz koster 183, istedet for 727 kroner
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Carsten skrev:
Birkefeldt skrev:

2 x 8oz koster 727,-

1 x 8oz koster 365,55

Mvh kenneth
Da jeg kiggede på det tidligere i aftes,synes jeg at prisen for 16oz. var ca 100 kroner lavere
Hvad så med det her: http://nordicreefshop.eu/Water-conditio ... 8-NPX.html Det indeholder vel nogenlunde det samme, men er pokkers meget billigere. 500 ml som svarer til 16oz koster 183, istedet for 727 kroner
Jeg kender ikke det produkt, så kan ikke svare på om det kan det samme. Jeg ved bare da jeg undersøgte det i sin tid, da fik jeg det indtryk at der er Dr. Tims og så er der alle de andre... Dr Tim har vist lavet en afhandling om disse bakterier og dyrket specifikke denitrificerende bakterier fra akvarier. De andre firmaer har vist brugt denitrificerende bakterier, som man også anvender i vandrensningsanlæg. Men som Dr Tim siger er de ikke så effektive i akvarier. Jeg har kun prøvet Dr Tims og dét har virket efter hensigten hos mig.

Mvh kenneth

Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Det er præcis samme forklaring jeg har set i en youtubevideo, og det giver god mening.
Proffesionelt har vi købt inokulationsmiddel fra Novozymes til vores biofiltre, med samme formål som Dr. Tims, og det kostede en formue!!! Og det var bestemt ikke det samme man bruger til rensningsanlæg.
Ikke et sted jeg ville spare et par hundrede, og købe noget der ikke har gode anbefalinger, så hellere vente, og gøre det på den gammeldaws facon.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nu er det jo ikke hr. hvem som helst der står bag det andet produkt, men Julian Sprung. Som jo også er en meget kendt person inden for branchen
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Gambi »

efter at have læst lidt mere om det, er det helt sikkert at jeg starter op med det, og min hugo. så nu skal da bare lige noget mønt på kontoen, og så bliver det bestilt :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Carsten skrev:Nu er det jo ikke hr. hvem som helst der står bag det andet produkt, men Julian Sprung. Som jo også er en meget kendt person inden for branchen
Det er rigtignok. Men Julian Sprung har så vidt jeg ved ikke en ph.d i emnet. Men jeg ville bare undersøge på de store forums hvad andre har af erfainger med det. Det kan jo være det er fint nok. Det er bare ikke så udbredt med disse heksebrygge her på forum, så der er ikke meget info at hente her.

Mvh kenneth

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:
Carsten skrev:Nu er det jo ikke hr. hvem som helst der står bag det andet produkt, men Julian Sprung. Som jo også er en meget kendt person inden for branchen
Det er rigtignok. Men Julian Sprung har så vidt jeg ved ikke en ph.d i emnet. Men jeg ville bare undersøge på de store forums hvad andre har af erfainger med det. Det kan jo være det er fint nok. Det er bare ikke så udbredt med disse heksebrygge her på forum, så der er ikke meget info at hente her.

Mvh kenneth
En eller anden grad af videnskab har han læst. Han underskriver sig med B.sc
Mon ikke det svarer til can. scient.
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

-
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

B.sc er Bachelor of Science, altså en bachelorgrad, dvs. tre års undervisning ovenpå gumnasiet,og modellen under kandidat, hvor Ph.D'en er modellen over kandidaten. Der er minimum 4 års uddannelsesmæssig forskel, og klasser i kompetence og viden. Ph.D'en kræver at man udfører reel forskning, og ikke bare at man har deltaget i undervisning.
Dermed ikke sagt at Julian Sprung er inkompetent, kun en kommentar om uddannelsesgrader
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"