Tunze osmolator!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2011

Tunze osmolator!

Indlæg af KimHulk »

Nu har jeg købt en brugt herinde, og den virker vidst som den skal, dog render der vand ud af slangen selvom pumpen stoppet, ferskvandsakvariet står over sumpem, så tror det fordi der dannes undertryk i slangen, men hvordan afhjælpes det? Mvh Kim
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Tunze osmolator!

Indlæg af Ryom »

Her pumper osmolatoren i displayet istedet for sumpen.
Brugeravatar
Zofix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2880 Bagsværd

Indlæg af Zofix »

tjekket for hævert effekt? slangen må ikke gå under vandet i sumpen!
Mvh Patrick
DecOcean akvarie 390L (130x50x60) - DIY Cree LED - Bubble King Supermarin 200 - Red Dragon Mini 2500 - Tunze Nanostream
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&p=453836#p453836
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af KimHulk »

Zofix skrev:tjekket for hævert effekt? slangen må ikke gå under vandet i sumpen!
Gør den heller ik :/
Ryom skrev:Her pumper osmolatoren i displayet istedet for sumpen.
Nej, den pumper vandet ned i sumpen
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Zofix skrev:tjekket for hævert effekt? slangen må ikke gå under vandet i sumpen!
Jeg er helt enig med Patrick.
Det må være noget hævert effekt fra ferskvandet, hvis det står over vandstanden i sumpen.
Er det hele ferskvandskammeret der står over vandstanden i sumpen eller er det kun når den er fuld vandstanden i kammeret er over?
Eller:
Hvis du, for at eliminere plaskeriet, har ladet slangen løbe ud under overfladen i sumpen, så kan du få en omvendt
hævert effekt, som suger vandet retur i ferskvandskammeret og så starter osmolatoren igen osv osv.
Det kan godt lade sig gøre, selvom vandet så løber den modsatte vej, altså opad.

Jeg har selv prøvet det for mange år siden. Her hævede den vandet 10 cm op over vandspejlet og så ned igen.
Et lille hul i røret lige over vandoverfladen løste problemet. Men så snøftede den hver gang osmolatoren stoppede.
Men om ikke andet, så fik jeg da blandet ferskvandet forsigtigt i tanken :K

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Dennis »

Hej, har haft samme problem. Jeg fandt ud af at vandet i min osmosebeholder, blev ved med at løbe indtil vandstanden, var under udløbet på slangen. Det hjalp at hæve slangen/udløbet op over max vandstand/toppen af osmosebeholderen. Det plasker godt nok lidt, da udløbet så sidder ca 15 cm over vandstanden i sumpen, men det har jeg vænnet mig til og den har ikke gjort det siden. Mvh Dennis . Obs vil lige sige at jeg os har lavet et lille hul i slangen, hullet sidder lige i toppen af osmosebeholderen, netop for at undgå hæverteffekt.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Hvorfor fører i ikke bare osmolator slangen op i displayet lige over vandspejlet? totalt lydløst og ingen hævert effekt. Slangen kan jo bare følge en af ledningerne til pumperne.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"