Slæber jeg sygdommene med over i det nye akvarie?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
KennedAlmighty
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Aalborg

Slæber jeg sygdommene med over i det nye akvarie?

Indlæg af KennedAlmighty »

Hello kloge hoveder.

Jeg har p.t et AquaEl reefmax. Egentligt et udmærket plug and play, men da jeg som mange andre begyndere har været utålmodig og nok heller ikke forsigtig nok, så er samtlige af mine fisk døde (5stk) og jeg er nu tilbage med en dannebrogsreje. Der opstod en kortslutning på pumpen til skummeren sidst jeg havde den oppe, og i frustration har jeg vaklet imellem at kaste akvariet ud af vinduet og lukke ned, eller købe en ny pumpe og evt prøve at starte helt forfra.

Løsningen blev dog en helt anden, og jeg har anskaffet mig et Red Sea Max 130. P.t venter jeg på nye pumper og andet grej der kan tune det. (Har nok læst 70% af alle rsm indlæg herinde, og der er dælme mange).

Mit spørgsmål går på, da mine sten er overdækket med rødbrune alger, og har været det længe. (Det bliver værere med lyset tændt) om jeg trækker det med óver i mit Rsm?
Skal/må jeg skylle dem med ferskvand, og skal jeg bruge helt nyt vand, eller tage halvdelen af det jeg har i Aquael?. Sidst har jeg besluttet at jeg vil starte med et nyt bundlag, og er egentlig ikke ked af at skulle igennem en evt ny indkøringsfase. Tror dog ikke den bliver så lang, da stenene har kørt i godt og vel 1.5 år. Men hvad siger i. Hvad ville i gøre. Hvordan flytter jeg stenene over, uden at hive den algepest med. Kan det lade sig gøre, eller må jeg ty mig til tålmodighed.

Mange tak for svarene. :GO

Billede

Billede

Billede
Mit Small barrier reef Vol.2 (RSM 130)
viewtopic.php?f=92&t=56243
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Slæber jeg sygdommene med over i det nye akvarie?

Indlæg af Carsten »

Nu er alger ikke en sygdom, men et tegn på at der er alt for meget næring i vandet.
Når du flytter stenene til det nye akvarie, så bland noget friskt saltvand, og bruge det gamle til at skylle stenene grundtigt med.
Evt. kan du tage en ny opvaske børste og give stenene en omgang, inde de placeres i det nye akvarie.

Hvad kommer næringen i vandet af, jo det kommer af en alt for gavmild fodring, hvor foderet ikke spises op, men flager ned mellem stenene. Fiskene skal også af med mere afføring jo mere de fodres. Hvis du nøjes med at fodre fiskene 2-3 gange om ugen er det rigeligt.
Brugeravatar
ghostrid3r dk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12
Postnummer: 3300 Frederiksværk

Indlæg af ghostrid3r dk »

sjovt mit ser lige sådan ud :G
Brugeravatar
KennedAlmighty
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Synes ellers jeg har været meget sparsom med føden. Men ja. Der røg nok for mange fisk i på for kort tid, og lige pludselig så crashede det hele bare. Jeg vil bruge dit råd Carsten. Tak.

Ghostrid3er: Mine tanker sendes til dig og dit aquael. Jeg ved hvilke frustrationer det kan give. :crybaby:
Brugeravatar
ghostrid3r dk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12
Postnummer: 3300 Frederiksværk

Indlæg af ghostrid3r dk »

KennedAlmighty skrev:Synes ellers jeg har været meget sparsom med føden. Men ja. Der røg nok for mange fisk i på for kort tid, og lige pludselig så crashede det hele bare. Jeg vil bruge dit råd Carsten. Tak.

Ghostrid3er: Mine tanker sendes til dig og dit aquael. Jeg ved hvilke frustrationer det kan give. :crybaby:
:G :G :G hvor længe har dit kørt
Brugeravatar
KennedAlmighty
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Jeg købte det brugt af en gut som havde mistet lysten. Det var i Juni, og der havde det kørt i godt og vel et år. Nu har jeg haft det i 5mnd. Da jeg fik det sat op stod det super skarpt. Korallerne var super. Så er der kommet flere fisk i, og så pludselige døde picassoen, og så var det bare domino effekt derfra. Skiverne krøllede sammen og forsvandt og algerne blussede op. En efter en måtte beboerne lade livet. Det er sku en halvsørgelig historie hehe.

Jeg har læst om folk på udenlandske fora der tager de der bioballs ud, og skifter det ud med andet filtermedia. Nogen fjerner også filterposerne totalt. Måske du skulle prøve det ?.

Det er svært at holde værdierne i sådan en bette balje synes jeg (N)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"