Jeg har p.t et AquaEl reefmax. Egentligt et udmærket plug and play, men da jeg som mange andre begyndere har været utålmodig og nok heller ikke forsigtig nok, så er samtlige af mine fisk døde (5stk) og jeg er nu tilbage med en dannebrogsreje. Der opstod en kortslutning på pumpen til skummeren sidst jeg havde den oppe, og i frustration har jeg vaklet imellem at kaste akvariet ud af vinduet og lukke ned, eller købe en ny pumpe og evt prøve at starte helt forfra.
Løsningen blev dog en helt anden, og jeg har anskaffet mig et Red Sea Max 130. P.t venter jeg på nye pumper og andet grej der kan tune det. (Har nok læst 70% af alle rsm indlæg herinde, og der er dælme mange).
Mit spørgsmål går på, da mine sten er overdækket med rødbrune alger, og har været det længe. (Det bliver værere med lyset tændt) om jeg trækker det med óver i mit Rsm?
Skal/må jeg skylle dem med ferskvand, og skal jeg bruge helt nyt vand, eller tage halvdelen af det jeg har i Aquael?. Sidst har jeg besluttet at jeg vil starte med et nyt bundlag, og er egentlig ikke ked af at skulle igennem en evt ny indkøringsfase. Tror dog ikke den bliver så lang, da stenene har kørt i godt og vel 1.5 år. Men hvad siger i. Hvad ville i gøre. Hvordan flytter jeg stenene over, uden at hive den algepest med. Kan det lade sig gøre, eller må jeg ty mig til tålmodighed.
Mange tak for svarene.