Mini Bubble-King 200 fra Royal Exclusiv

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Mini Bubble-King 200 fra Royal Exclusiv

Indlæg af nyberg »

Som det allerførste vil jeg lige få styr på en smule skummeranatomi samt et par definitioner, som gør jeg benytter mig af i denne artikel.

- Skum: De proteiner (æggehvidestoffer), som danner sig allerøverst i skummeren. Det er dette, som man er interessret i at fjerne.
- Normalskum: Det hvide skum, som altid vil dannes, når der blæses bobler igennem saltvand. Normalskum kollapser omgående, når der ikke længere blæses luft igennem.
- Skummerkop: Som regel det øverste på en skummer. Her samles skummet og kollapser til en brunlig substans.
- Skummerreaktor (el. blot reaktor): Den del af skummeren, hvor luftbobler bevæger sig igennem en mængde vand (som regel en søjle). Det er oftest også i reaktoren, at vand og luft tilføres.
- Vandstand. Grænsen mellem det bobbelfyldte vand og normalskum.

I mine 14 år som saltvandsakvarist har jeg efterhånden haft erfaring med et par skummere. De første tre var Sander skummere, hvoraf den sidste var en 2 meter høj Sander Aussenabschäumer II. Den seneste var en Deltec TS1060, som har tjent mit akvarie trofast de sidste 6 år. Måske er det blot alderen, der gør det. Måske den teknologiske udvikling blandt skummere og øvrigt akvarieudstyr, men jeg synes efterhånden at Deltec’en var uegnet til at have stående i en dagligstue. Især fordi den til tider fik nogle resonanser, som kunne synes svære at få bugt med. Efter længere tids irritationer besluttede jeg mig for – med opbakning fra kæresten – at der skulle en ny og mere lydsvag løsning på bordet. Efter at have læst om folks erfaringer med diverse typer skummere på udenlandske fora, faldt mit valg endeligt på en Mini Bubble-King 200 fra Royal Exclusiv. Skummeren er den største ud af tre i en sprit ny serie, som også har fået tilnavnet Volksabschäumer, eller folkeskummere om man vil.

Royal Exclusiv har igennem de seneste år skabt sig et solidt ry på markedet. Især deres Red Dragon pumper og Bubble-King skummere er kendt for at være lydsvage, strømbesparende og i det hele taget bare tysk kvalitet, når det er bedst. Derfor var det heller ikke til at komme uden om at kigge nærmere på deres nye serie af skummere, som ganske vist er gjort en del billigere end den gamle serie (nu kaldet Bubble-King de Luxe), men stadig ligger i den dyrere ende i forhold til andre producenters. Valget faldt på 200-modellen, da mit akvarie er på 576 l. og jeg har et princip om, at jeg vil have en skummer, der er normeret til et akvarie, der er dobbelt så stor. Det er med til at fremtidssikre skummeren.

Skummeren blev bestilt hos AquaTerraShop i Tyskland. De sender portofrit, når man køber for over 250.- EUR. Det var med stor spænding, at jeg fik åbnet pakken for at se dyret. Førstehåndsindtrykket var i hvert fald positivt. Den var tungere end jeg regnede med, men godstykkelsen på akryl mv. var også til at tage og føle på. Som det første blev skummeren prøvet af i ferskvand. Den blev placeret i en balje, som blev fyldt ca. 20 cm op med ferskvand. Herefter blev strømmen sat til. Her kom næste positive overraskelse. Den levede virkelig op til sit ry som værende støjsvag. Næsten ingen motorstøj fra pumpen, der driver skummeren. Ligeledes kun en svag klukken eller hvisken fra lyddæmperen på luftindsugningen var at høre.

Skummeren er 56 cm. høj og reaktor/skummerkop 20 cm. i diameter (nummeret refererer til diameteren i millimeter på disse skummere). I modsætning til de fleste andre skummere i denne størrelse, er her ikke tale om en rotationsskummer, hvor vandet kører rundt i en spiral inde i rekatoren. Et miks af vand og luft bliver sendt direkte op i en slags disc, der er forsynet med en masse koniske huller. Dette skaber en masse hvirvler og er med til at forlænge de små boblers kontakttid med vandet. Øverst på reaktoren sidder skummerkoppen akkurat som på de fleste traditionelle skummere. Men i modsætning til de fleste hviler koppen blot på reaktoren. En O-ring sikrer, at der ikke siver noget ud i samlingen. Da skummeren er beregnet til at placere i sumpen, er denne løsning nem og praktisk, når koppen skal af og renses. Låget til koppen er tung og behøver ikke, som det af og til ses, en modvægt for at man er sikker på, at den ikke skubbes væk, hvis skumningen bliver lidt hektisk.

Et mærke på siden af skummeren forklarer på tysk, at vandstanden i skummeren ikke bør overskride en sort linie. Det er meningen, at skumdannelsen bør foregå i toppen af reaktoren og ikke i stigrøret i midten af skummerkoppen. Overskrides linien og vandstanden kommer op over samlingen mellem kop og reaktor, kan der godt sive en smule vand ud, men intet af betydning; skummeren står jo i sumpen. Vandstanden i skummeren justeres ved at dreje på det røde rør, som går ned i T-stykket ved skummeren udløb. Røret er skåret i smig, således at det åbner eller lukker for udløbet, når der drejes på røret. To markeringer viser, at der er fuldt åbent, hvis disse står over ét. Oven på røret er lyddæmperen til luftindsugningen placeret som en direkte forlængelse af justeringsrøret. Inde i røret løber en 10 mm tyk silikoneslange hele vejen ned igennem udløbet og ind i bunden af skummeren til pumpens indsugning.
Pumpen, der er placeret nederst i skummeren, er en Mini Red Dragon med et strømforbrug på 42 W. Den kører med en højere hastighed end konventionelle AC-pumper. Royal Exclusiv opgiver omløbshastigheden til 4000 omdrejninger/minut, hvilket skulle skabe endnu finere bobler. Skummeren danner da også op til 3-4 cm tykt lag normalskum i selve reaktoren, hvis man sænker vandstanden lidt.

Til at starte med havde jeg rent faktisk lidt indkøringsproblemer. Jeg har altid været vant til at skumme nogenlunde vådt. Dvs. at min gamle skummerkop, der kunne indeholde 1,3 liter, skulle tømmes 1-2 gange om ugen for noget, der minder om tynd kaffe; ikke lyst, men heller ikke sort. Til gengæld løb den også tit over, så den har altid ligget lige på vippen til at sende skummet over kanten, så snart der var noget. Med min nye Bubble-King er det ganske anderledes. Jeg kunne godt få den til at skumme som den gamle Deltec, men så skulle jeg også bryde anvisningen med max. vandstand. Og det kunne vel ikke være meningen? Nej, såmænd! Skummeren skulle lige køres ind, der skulle fifles lidt med vandstand og luftindsugning. Sidst nævnte kan påvirkes ved at dreje en forskruning, som sidder på indsugningen, udad. Efter lidt skriven efter hjælp på et udenlandsk forum fik jeg den endelig til at levere en stabil og koncentreret omgang skum. De ca. 1,7 liter, som kan være i koppen, er dog godt overdimensioneret til mit akvarie. Der kan gå lang tid inden, at jeg skal tømme den. Til gengæld kan jeg konstatere, at substansen i koppen holder en mørk farve, selvom det fortyndes flere gange med rent vand.

Skulle jeg have foretaget et valg af ny skummer i dag, ville jeg ikke et øjeblik tøve med at købe en Mini Bubble-King. Dog ville jeg muligvis overveje den model, der hedder 180, da 200’eren i den grad er overdimensioneret til mit akvarie. Der er så meget overskudskapacitet i den til 576 l, at det gør det den lidt sværere at indstille, hvis man insisterer på at skumme vådt og samtidig overholde producentens forskrifter. Men de ved vel bedst. Skummerserien har været længe under vejs og er gennemtestet og tilpasset af flere gange, inden de var tilfredse og slap den løs – med forsinkelse.

Data for Mini Bubble-King 200
Højde: 55 cm
Grundflade: 24 x 29 cm
Pumpe: Red Dragon
Strømforbrug: 42 Watt
Vandmængde: 2000 l/t
Luftmængde: Minimum 800 l/t
Dybde i sump (min-max): 15-25 cm
Kapacitet, skummerkop: ca. 1,7 liter
Producenten anbefaler skummeren op til 1000 l

Til sammenligning har min gamle Deltec TS1060 følgende data:
Højde: Ca. 60 cm
Grundflade: 32,5 x 17,5 cm
Pumpe: 2 stk. Aquabee 2000/1*
Strømforbrug: 2 x 36 Watt*
Vandmængde: 2 x 1000 l/t
Luftmængde: ca. 2x350 l/t
Dybde i sump (min-max): 12-18 cm
Kapacitet, skummerkop: ca. 1,3 l.
Producenten anbefaler skummeren op til 1000-1500 l.

*Nye modeller anvender – så vidt vides – Aquabee 2000-pumper med et strømforbrug på 2 x 18 Watt.

Til trods for, at TS1060-skummeren anbefales op til større akvarier end Mini Bubble-King 200, er jeg ikke i tvivl om, hvilken af de to, der yder bedst. Og det er den sidstnævnte. Men det skulle næsten også være underligt andet med en pris, der ligger næsten 50% over den Deltec’s.

Mini Bubble-King produceres også i model 160 og 180 til akvarier op til henholdsvis 400 og 700 liter.

For mange flere nærbilleder af skummeren, kan jeg anbefale at kaste et blik på:
http://www.meerwasserforum.com/thread.p ... =0&page=12

Her er et par af mine egne billeder:
Vedhæftede filer
Koppen er netop lige renset. Dette skum er dannet på en times tid.
Koppen er netop lige renset. Dette skum er dannet på en times tid.
P9230014.JPG (17.06 KiB) Vist 8359 gange
Hvis jeg justerer vandstanden ca. 4-5 cm. ned under koppen, tager det for lang tid, inden der kommer noget i koppen. Til gengæld kommer der en ekstrem fed og klæg skum ud af det, hvoraf det meste sætter sig på indersiden af koppen som brun snask.
Hvis jeg justerer vandstanden ca. 4-5 cm. ned under koppen, tager det for lang tid, inden der kommer noget i koppen. Til gengæld kommer der en ekstrem fed og klæg skum ud af det, hvoraf det meste sætter sig på indersiden af koppen som brun snask.
P9210012.JPG (28.94 KiB) Vist 8358 gange
Skummeren er netop lige sluttet til og skal lige have et par dage til at køre ind og komme af med fedtstoffer mv. fra produktionen.
Skummeren er netop lige sluttet til og skal lige have et par dage til at køre ind og komme af med fedtstoffer mv. fra produktionen.
Bubble-King3.JPG (36.58 KiB) Vist 8358 gange
Lidt fornemmelse for størrelsesforholdet ;)
Lidt fornemmelse for størrelsesforholdet ;)
Bubble-King1.JPG (31.29 KiB) Vist 8358 gange
Senest rettet af nyberg fre 6. okt 2006 07:14, rettet i alt 3 gange.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

hvor købes disse skummere? og hvad prisleje ligger vi i ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

:U

KANON artikel og tak for den - det er virkelig lækkert grej det der :D

Savle savle !

Men også en god dagsløns pris ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

AllanH skrev:hvor købes disse skummere? og hvad prisleje ligger vi i ?
De kan købes på flere tyske online-butikker, der sælger saltvandsudstyr.
Jeg har købt min hos på http://www.aquaterrashop.de/

Prislejet ligger på:
550.- EUR for 160'eren, 650.- EUR for 180'eren og 850.- EUR for 200'eren.

Dvs. rundt regnet fra 4000.- kr til 6300.- kr. Prisen er, som nævnt i artiklen, inkl forsendelse. Dvs. forsendelse er gratis, når der handles for over 250.- EUR.

@Brian: Tak for det og jep, det er dyrt grej. Men den skulle også gerne være pengene værd ;)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Helt enig - rigtig godt skrevet!
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

En rigtig god produkt-beskrivelse (bliver du lønnnet :wink: ), den har da fået mig til at vurdere om det skal være bubble-king fremfor deltec ved næste opgradering af akvarie.

Takker.
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Super Skrevet Nyberg :)
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Hej Nyberg!
Jeg skal faktisk til at købe en af disse skummere. Men ville lige spørge dig. Der findes 2 forskellige modeller af bubbleking mini versionen som du har og den væsentlig dyrere model. Ved du om der er nogen forskel foruden størrelsen på de 2 . + selve bundpladen den sidde på kan man godt selv skærer en cm af fra siderne så den kan passe i min sump.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

En anden ting ville jeg også lige spørge om. Har returpumpen noget betydning for denne type skummer. Mht hvor hvor mange liter i timen den kan klarer. Samt hvis en skulle købe en 250 model om den ville være er for stor til min 700L. Planlægger i fremtiden at opgradere til større akvarie så kunne ligeså godt gøre det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

moby skrev:En anden ting ville jeg også lige spørge om. Har returpumpen noget betydning for denne type skummer. Mht hvor hvor mange liter i timen den kan klarer. Samt hvis en skulle købe en 250 model om den ville være er for stor til min 700L. Planlægger i fremtiden at opgradere til større akvarie så kunne ligeså godt gøre det.
Det skal være en seriøs stor skummer, får end at den er for stor!
Det kommer jo ogås an på hvad man kommer i akvariet, store fisk sviner markant mere end en flok små kardinalfisk. Så en større skummer giver blot større frihed.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

Ja jeg har en del svin i akvariet :wc: Min snovflake får 4 tigerrejer hver 5 dag og min leopardaftrækker skal have 4 muslingler samt det løse hver dag. + så har man alle de andre beboer. så det er nok ret belastet. Det er bare fordi nyberg nævnte at hans var lidt skummer var lidt overdimensioneret til hans akvarie samt at den var lidt svære at indstille!
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

@moby: Bubble-King Mini findes faktisk i tre størrelser: Model 160, 180 og 200. Tallene angiver skummerrørets diameter i milimeter. Vær opmærksom på, at teleskoprøret gør, at skummere fylder mere på den ene led end på den anden. Jeg har fundet følgende mål:

Mini BK 180: 22 x 27 cm
Mini BK 200: 24 x 29 cm

Ud fra ovenstående er mit gæt, at 160'eren er 20 x 25 cm.

Bundpladen ville jeg bestemt ikke turde skære noget af. Jeg ser på den anden side ingen grund til at overdimensionere disse skummere. Mht. returpumpen skal den være kraftig nok til, at skummeren ikke står og recirkulerer alt for meget vand. Dvs. returpumpen bør som minimum tage effektivt, hvad skummeren kan klare af liter/time. Jo mindre returpumpe, jo mere vigtigt er det, at vandet fra overløbet tvinges forbi skummerens indsugning.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

Tak. Men jeg har kraftigt overvejet 250 len som ikke er en minimodel. Det jeg tænkte var om en 250 var mere effektiv end en minimodel. Eller er det egenligt lige meget.
Hvordan kan jeg vide på forhånd om returpumpen jeg har er god nok.? Jeg har et valg mellem 4500liter eller 10300 liter returpumpe. Vil en af disse kunne klarer det.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

OK, på den måde :) Det er svært at sige om 250'eren er for stor, men ingen tvivl om, at den er kraftigere. Jeg vil dog vove påstanden om, at de vil skumme samme mængde ud af dit akvarie. Så på den måde får du absolut mest valuta for pengene med en Mini BK, som stadig vil besidde masser af overskud til et akvarie på 700 l. Så det vil egentlig nok være lidt spild af penge at gå efter BK250 til dit akvarie.

Mht. returpumpe vil jeg umiddelbart vælge den kraftigste af de to, hvis dit overløb ellers kan følge med og sumpen kan klare, at pumpen sætter ud, uden oversømmelse til følge. Ellers foreligger muligheden vel også for at drosle den lidt ned?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Ifølge chefen fra Royal Exclusiv, Klaus Jansen, skulle der fra 1. marts 2007 komme tre nye modeller af Mini Bubble-King. Nyheden skulle bestå i, at pumpen skulle være flyttet uden for skummersøjlen. Den skulle samtidig blive udstyret med et nyt indsprøjtningssystem, som Royal Exclusiv vil søge patent på. Hvordan det kommer til at se ud, må vi vist vente lidt med endnu.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Det lyder spændende. Måske man skulle sætte lidt penge til side, til den 1. marts 2007 ;) Hvad kommer det til at betyde at pumpen bliver flyttet uden for skummersøjlen?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Umiddelbart må det betyde, at skummeren kan gøres lavere, hvis man ønsker den samme kontakttid mellem luft/vand. Samtidig må den komme til at fylde mere i grundflade-arealet.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Hej Nyberg, en lækker skummer du har der. Ville lige høre om den skal fødes med vand, eller om den selv (ligesom 1060 eren) suger vand ind fra bunden ?
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

den suger selv vand.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

det må man kalde et hurtigt svar :-) takker.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Fellov
Reactions:

Indlæg af Fellov »

Hej
Rigtig god gennemgang af denne flotte skummer...

Jeg overvejer kraftigt at købe en, kan du fortælle mig hvor den kan købes til 550 Euro (model 160) Ifølge hvad jeg kan se er den steget til 699Euro, hvilket er lidt voldsomt synes jeg... Er der forresten en ny model på vej ??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er du sikker på at det ikke ER den nye model??
Prøv at sende en mail til Aquaterrashop.
Fellov
Reactions:

Indlæg af Fellov »

På billedet ligner det den gamle model og der står intet nyt, men det kan da godt være den er ny ?? Jeg skriver en mail imorgen.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Re: Mini Bubble-King 200 fra Royal Exclusiv

Indlæg af moby »

Hej Alle jeg ville lige komme med en kommentar over noget jeg fornyeligt lige opdaget. Siden jeg fik min BK har jeg egeligt bare ladet den kører, uden videre. Dette var efterhånden et par år siden. Jeg havde de sidste 6 mrd syntes at alt snavset ikke gik helt op i koppen og ofte bare satte sig på indesiden af af koppen dvs bare op til et par cm under kanten.
Da jeg fornyeligt skulle grundafkalke alle mine pumper prøve jeg også at skille BK Pumpen. Og hold da op. Der var nogle seriøse kalkaflejringer samt selve rotoren der skaber boblerne sad der en del snavs på og bitte små muslingeskaller der havde sat sg fast. Jeg fik det hele renset godt og grundigt igennem og kapow så kom der godt nok godt liv i min bubbleking igen.
Så lesson to be learned det er vigtigt at man lige renser pumpeværket godt af, til dem der ikke lige vidste det, Jeg ville lige pointere det da det ikke er blevet nævnt indtil videre.

Mvh Moby
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"