Cree led vs. Kina led

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Cree led vs. Kina led

Indlæg af Bergenser »

Hej forum

Jeg har længe gået og spekuleret over valg af LED til en ny lampe.
Når jeg kigger mig omkring starter en cree led på omkring 25-30kr stk. afhængig af type. Til sammenligning kan noname Kina led fås for under det halve.
Cree lover mig bekendt 10års levetid, mens man ved Kina led kan finde nogen med 5 års garanti. Men har vi overhoved en lampe så længe?
Hvad skulle argumentet være for at vælge det ene frem for det andet?
Kigger man på lumen er der også en mærkbar forskel, men hvad med par værdien... Har nogen undersøgt forskellen på dette? Nu ved jeg godt det er svært at finde et sammenlignings grundlag, men der må være nogen led modeller der er sammenfattende.
Så er der nogen der påstår at farverne på Kina led er meget forskellige når man bestiller 1 farve, men det er vel næppe et problem idag, hvor folk bruger 3, 4 ja måske 5 farver eller mere til deres lamper.
Jeg har lavet en lampe med Kina led før og har ikke oplevet nogen problemer og ryger der en i svinget har jeg løse på lager.

Hvad er folks holdning til valg af led?

Mvh bergenser
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Cree led vs. Kina led

Indlæg af Carsten »

Jeg lavede for nyeligt et lille experiment. Jeg monterede 2x3 cree royal blue og blue og det samme i kineserdioder. Der var ingen synlig forskel i hverken farve og lysmængde fra dioderne, og der overraskede mig en hel del, da cree'erne kom fra USA og kostede en mindre formue pr. stk i forhold til kineserdioderne. Men noget kunne tyde på at amerkanerne har taget r.... på mig i sin tid, for jeg har fra Nollesurfer hørt og set at der ER forskel i farven.
Eneste umiddelbare forskel i dioderne er at Cree kan gå lidt højere op i A end kineserne kan, og det vil sandsynligvis give mere lys fra dem.
Med hensyn til par værdien er jeg helt blank, men tror nu ikke der er den store forskel, ved samme strømstyrke, men igen så kan de nyere Cree gå op til 3 A, og det er sådan lige 3x så meget som kineserne kan klare.

Den lampe som jeg er ved at lægge an til at lave, kommer til at bestå af Cree xm-l coolwhite og blå kineserdioder. Cree'erne fordi jeg har en stor mængde af dem liggende
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Interessant observation!
Igen et argument der umiddelbart taler for kineserne.
Mere strøm mere lys, det virker logisk i min optik.
Med mindre de nye 3A cree er større i dimensionen, vil det betyde at man hurtigere fylder sin heatsink hvis man bruger kinesere. Men okay, varmemængden fra de nye cree må derved også være større og derved rammer man nok loftet for heatsinken's formåen ved samme lysmængde om man bruger kinesere eller cree .

Mvh bergenser
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Der findes faktisk fornuftige alternativer til Cree f.esk. Epistar laver nogen udemærket LED's
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Synes bare udvalget på epistar er temmelig begrænset når man f.eks. kigger på ebay.
Der er ikke så mange 3w varianter.

Mvh bergenser
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Bergenser skrev:Interessant observation!
Igen et argument der umiddelbart taler for kineserne.
Mere strøm mere lys, det virker logisk i min optik.
Med mindre de nye 3A cree er større i dimensionen, vil det betyde at man hurtigere fylder sin heatsink hvis man bruger kinesere. Men okay, varmemængden fra de nye cree må derved også være større og derved rammer man nok loftet for heatsinken's formåen ved samme lysmængde om man bruger kinesere eller cree .

Mvh bergenser
De nye Cree er mindre i størrelsen end kineserne og de andre Cree, men det har ikke den store betydning da de alle er monteret på en 20mm stjerne.
At Cree dioderne kan klare 3 ampere, er ikke lig med at det er godt for dem. Levetiden nedsættes når de kører med max belastning.
jeg havde 264 dioder monteret på 5 køleplader som ialt var 190 cm lang og 25cm bred. Hver køleplade havde en 12v pc blæser monteret. Pladerne blev de lune, men ikke mere end at man uden problemer kunne have hænderne på dem i mange minutter.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Bergenser »

Jeg kunne godt tænke mig at hører fra nogen der sværger til cree, hvad er deres argument for at vælge netop disse og havde de valgt anderledes hvis de skulle lave en lampe idag?

Mvh Bergenser
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Bergenser skrev:Jeg kunne godt tænke mig at hører fra nogen der sværger til cree, hvad er deres argument for at vælge netop disse og havde de valgt anderledes hvis de skulle lave en lampe idag?

Mvh Bergenser
Har valgt valgt Cree idag, selvom jeg godt kunne finde på at køre med Epistar, men jeg ved at kvaliteten af Cree led er god og de holder rigtigt længe og der er lavet ret mange par udmålinger så det lidt nemmere og "gætte" sig frem til hvor mange leds man behøver til sin tank iforhold til hvordan de performer :)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"