Ville I turde at gøre det her? (flytte akvarie) ER Gjort!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Ville I turde at gøre det her? (flytte akvarie) ER Gjort!!

Indlæg af MoG »

Jeg står i den situation, at jeg glemte at tænke mig lidt om da jeg satte akvarie op.... Sagen er den at jeg synes det så vældig smart ud at sætte det helt op af væggen..! :smart: eller dvs. det står helt op til fodpanelet. Der er kun ca. 3cm luft mellem akvarie/skab og væg. Jeg synes det er noget møg, da det næsten ikke er til at komme til med ledninger osv. Jeg var bl.a. nødt til at klippe stikket til det originale armatur da jeg fik led lampe, fordi der ikke var plads imellem væggen og skabet... Det irriterer mig faktisk en del... plus det at jeg synes der til tider er meget fugtigt nede i skabet. Planen var at rykke det 5 cm mere ud og montere en blæser ved udluftningshullerne..

MEN!! Nu til spørgsmålet...

Hvis jeg nu tager den 210 liters fodertønde jeg har til at blande saltvand i og smider den 3000liters ekstra pumpe jeg har, i akvariet og pumper så meget som muligt over i ? Altså tømmer næsten hele display tanken, bortset fra måske 10-15 cm vand (der er jo kun to occelaris og en Kauderni i nu) og rykker skab/akvarie forsigtigt?

Skabet er jo ikke med ben, men derimod tykke plader i begge sider der går helt ned. Da det står på et glat trægulv, vil det nok ikke være et problem at trække de måske ca.150-200kg.

Skrækscenariet er jo at skabet splitter ad og akvariet falder på gulvet.. :G

Det skal kun rykkes ca 5 cm ud fra væggen, men jeg er i tvivl. Tænker at så længe man gør det langsomt går det måske... .. så spørgsmålet er .. VILLE I TURDE DET? :smart:

Skabet er et originalt Akvastabil skab - uden midterstøtte.
Senest rettet af MoG søn 28. okt 2012 21:14, rettet i alt 1 gang.
Morten
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Ville I turde at gøre det her? (flytte akvarie)

Indlæg af wondersurfer »

ja det ville jeg godt turde
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Så længe du kun skubber trækker helt nede ved gulvet ville jeg ikke være det mindste nervøs. Det er jo trods alt også kun 5cm
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

også mig.. havde selvfølgelig været nervøs men havde gjort det alligevel ;) .. langsomt 1 cm af gangen :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jamen det lyder jo umiddelbart som om det er noget der skal prøves... Planen var skam også at trække aller nederst og kun en cm eller to af gangen..

1) Skal sumpen tømmes, eller er det nok som jeg har beskrevet ovenover..?

2) Skal vi være to der trækker forsigtigt samtidig, eller skal jeg skiftevis bare trække den en cm i hver side?
Morten
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

skiftesvis er fint nok... hvis du kan klare det med sumpen uden den skvulper så go for it
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

ja for min tanke var også umiddelbart at sumpen ikke betyder noget, idet den kun er halv fyldt og vægten ligger så lavt. Jeg kan i alt suge ca. 275 liter vand af, da jeg har 210l+25+25+10+5L så jeg kan godt tømme næsten det hele hvis det er...

kom lige til at tænke på noget andet.. stenene er jo stablet og bliver måske lidt ustabile når vandet tages af.. så er der jo pludselig ikke noget til at bremse farten hvis nogen af dem ruller! :wink: Så det er måske dumt tage chancen... nok bedre lige at tage nogle af dem op! :wink:

Jeg tænker selvfølgelig de værst tænkelige scenarier!!! :rolleyes:
Morten
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg ville godt turde.. Men sørg for at sikre stensætningen, evt fyld akvariet op med balloner eller lign. efter du har taget vandet af..
Brugeravatar
ghostrid3r dk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12
Postnummer: 3300 Frederiksværk

Indlæg af ghostrid3r dk »

MoG skrev:Jeg står i den situation, at jeg glemte at tænke mig lidt om da jeg satte akvarie op.... Sagen er den at jeg synes det så vældig smart ud at sætte det helt op af væggen..! :smart: eller dvs. det står helt op til fodpanelet. Der er kun ca. 3cm luft mellem akvarie/skab og væg. Jeg synes det er noget møg, da det næsten ikke er til at komme til med ledninger osv. Jeg var bl.a. nødt til at klippe stikket til det originale armatur da jeg fik led lampe, fordi der ikke var plads imellem væggen og skabet... Det irriterer mig faktisk en del... plus det at jeg synes der til tider er meget fugtigt nede i skabet. Planen var at rykke det 5 cm mere ud og montere en blæser ved udluftningshullerne..

MEN!! Nu til spørgsmålet...

Hvis jeg nu tager den 210 liters fodertønde jeg har til at blande saltvand i og smider den 3000liters ekstra pumpe jeg har, i akvariet og pumper så meget som muligt over i ? Altså tømmer næsten hele display tanken, bortset fra måske 10-15 cm vand (der er jo kun to occelaris og en Kauderni i nu) og rykker skab/akvarie forsigtigt?

Skabet er jo ikke med ben, men derimod tykke plader i begge sider der går helt ned. Da det står på et glat trægulv, vil det nok ikke være et problem at trække de måske ca.150-200kg.

Skrækscenariet er jo at skabet splitter ad og akvariet falder på gulvet.. :G

Det skal kun rykkes ca 5 cm ud fra væggen, men jeg er i tvivl. Tænker at så længe man gør det langsomt går det måske... .. så spørgsmålet er .. VILLE I TURDE DET? :smart:

Skabet er et originalt Akvastabil skab - uden midterstøtte.
hej har lige haft samme problem mit skulle rykkes 20 cm det vejer ca 150 kg og det lykkes alene trukket nede i bunden en cm af gangen, mit var fyldt med vand..håber det lykkes for dig
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

Har gjort det med et 620l
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

Sæt dig på gulvet og evt. Benene til at skubbe fra på væggen, så er det ikke noget problem. Har selv lavet samme nr. Med mit Rsm130 næste helt fyldt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Dezon skrev:Har gjort det med et 620l
Hvor meget havde du tømt af?

Det lyder som om der er mange der har prøvet det.. Er der nogen der har prøvet med et skab i stil med mit akvastabil skab.. Tilfældigvis ? :biggrin:
Morten
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Du skal nok ha en kammerat til at hjælpe, så i trækker i hver sin ende. Så skal det nok gå :)
Men tap mest muligt vand ud.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Ville I turde at gøre det her? (flytte akvarie) ER Gjort!!

Indlæg af MoG »

Så fik jeg flyttet det ud fra væggen og det gik smertefrit! :beer: Jeg smed den 3000liters returpumpe, som jeg bruger til vandskifte, i akvariet og pumpede det hele over i den blå 210 liters tønde jeg har. Tømte også sumpen så der var 2/3 dele tilbage. Derefter (som AndersGS foreslog) smed jeg lige nogle balloner op i mellem stenene og ruderne.... (så var ungerne jo også lidt med! :biggrin: )
Jeg havde ladet ca. 6-7 cm vand være tilbage, men det var så let som ingenting at trække det.

Takket være den 3000liters pumpe og en 210liters tønde tog det ikke mange øjeblikke at tømme det og fylde det igen... dejligt nemt! :wink:
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"