Opstart af nyt akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jarsen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2012

Opstart af nyt akvarie

Indlæg af Jarsen »

Hej til alle her på Saltvandsforum DK, og velkommen til mig selv.

Jeg har efter længere tids overvejelser fundet ud af, at jeg vil starte mit eget saltvandsakvarie op. Jeg har læst rigtig mange guides på nettet og har set på rigtig mange billeder til inspiration. Jeg kan se at der er mange forskellige holdninger til hvordan man skal holde et saltvandsakvarie kørende, men jeg er kommet frem til en løsning, som jeg gerne vil høre jeres mening om.

Akvariet skal i første omgang være et koralakvarie, da jeg synes dette er rigtig flot. Dertil skal jeg have en reje eller to til at "rydde op". Grundet pladsmangel kan akvariet ikke være særlig stort og jeg tænker at købe et akvarie på 25-50 liter, selvom nogle mener at dette er for småt og besværligt. Jeg har desuden ikke plads til sump. Jeg har fundet en 900 liter/timen pumpe, som jeg vil bruge til at holde vandet i bevægelse og så er det ellers de levende sten der skal sørge for at holde vandet rent + ugentlige vandskift på 10-20%. Så skal jeg selvfølgelig også have et varmelegeme som er indstillet på ca. 27 grader.

Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg regner med, at der godt kan gå 2 måneder med levende sten, før akvariet er klar til koraller og rejer? Og er jeg ellers på rette vej, med min indstilling til pleje af akvariet?

//Jarsen
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2860 Søborg
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Opstart af nyt akvarie

Indlæg af nybegynder »

Hej kan se du søger et mindre akv har er lille på ca 30 liter med alt led skummer vand mangler bare et par klone og en anemone skriv på 22228383 hvis du er Intr Hilsen Darko
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

2 måneder er minimum - lad dig styre af vandværdierne
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af DrMonty73 »

Hej Jarsen

Velkommen til.

Altså jeg startede med at købe en 128 liters BOYU (Det er med indbygget sump) de fås også som 58 liters.
Det hygger jeg mig stadig med. I min verden er det fint at lære lidt om saltvand med et lille akvarium af den slags.

Mht. tiden. Jeg ventede ca. 4 ugen inden der kom det første levende i. Et par eremitter og nogle snegle. Efter 6 uger (hvor jeg var helt sikker på at der ikke var nitrat af nævneværdig værdi, samt at min nitrit var = 0) satte jeg et par klovnefisk i. Nu er der også kommet en søstjerne i. Så er mit næste mål en anemone og så står den på koraller.

Jeg skifter ca. 10% vand om ugen og renser kop 2-3 gang om ugen.
Så måler jeg for saltindhold, KH, Ca, NO2, NO3, Mg og PO4 ca. 2 gange om ugen.

Igen velkommen til en hyggelig hobby og du er altid velkommen til at spørge om råd.

Mvh.
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarsen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12

Indlæg af Jarsen »

Darko, tak for tilbudet, men jeg vil gerne starte helt selv og med nyt udstyr - jeg er ret kræsen.

Jeg må kigge lidt nærmere på BOYU og se om det kan fange min interesse. Designet på Fluval Edge er ret tiltalende, så der er hård konkurrence. Ellers lyder det som om at jeg generelt har forstået principperne, dog er jeg i tvivl om jeg skal lave 10% vandskifte under algefasen?

Og så et æstetisk spørgsmål:
På rigtig mange billeder ser det ud som om at der er hvidt sand i bunden af akvarierne, er dette normalt brugt eller er det lyset der får beige sand til at se hvidt ud?
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12

Indlæg af DrMonty73 »

Hej igen

Jeg kan i sagens natur varmt anbefale at starte med et BOYU.
Jeg skiftede vand under indkøring, men der er delte meninger om det. Men som sagt, jeg gjorde det og har haft god erfaring med det..

Jeg bruger bundlag med en blanding af skalder og det er hvidt. Selvfølgelig meget hvidt under den belysning vi bruger.
Martin Larsen
Slagelse

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

Jarsen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12

Indlæg af Jarsen »

Endnu engang tak til dig, DrMonty73, dejligt med svar på de små spørgsmål, som ikke er besvaret i forskellige guides :)

Og tak til wtfdic_dk for forslaget, men vi har kat, så det skal være et lukket akvarium.
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12

Indlæg af DrMonty73 »

Åhhhh katte elsker akvarier.... :y
Martin Larsen
Slagelse

Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Xawn »

Godt nok et stykke fra dig men...

http://www.reefs.dk/Nano%2075%20liter.htm
Besvar