"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Boxfish

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 14:07
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Boxfish

Indlæg af Ulle »

Har lige fået sat en Boxfish sat til side! til mit nye akvarie, men er der nogen der har en guide til dem? vil ikke stresse den da den er giftig!
:)
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Boxfish

Indlæg af LarsSteen »

Ulle skrev:Har lige fået sat en Boxfish sat til side! til mit nye akvarie, men er der nogen der har en guide til dem? vil ikke stresse den da den er giftig!
de er småt og langsomt spisene.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Boxfish

Indlæg af bima »

Ulle skrev:Har lige fået sat en Boxfish sat til side! til mit nye akvarie, men er der nogen der har en guide til dem? vil ikke stresse den da den er giftig!
Du skal passe på at den ikke ryger i overløbet.
De er meget langsomme svømmere,og har du
meget vandbevægelse og den kommer for tæt
på ryger den i.

Giften er vist ikke så farlig.
Min lokale fiske dealer fortalte mig i Torsdags,
at han har set et par akvarier hvor de er røget
I en pumpe uden problemer.
Og det var ikke særlig store akvarier.

Jeg købte dog ikke en,da jeg har rigtig meget
vandbevægelse i mit,så jeg syntes det ville være
træls at skulle til at lede efter den i overløbet .

Men har du tagrende net over dit overløb,burde
der vel ikke ske noget.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Boxfish

Indlæg af kenneth olsen »

Jeg synes aldrig jeg har set box fisk i en god størrelse herhjemme? Er der nogen der har succes med dem? Synes man ser dem tit i butikken.. som små ærter, men er de ikke dødsdømt fra start af?
Nogen der har gode erfaringer med dem?
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 14:07
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Re: Boxfish

Indlæg af Ulle »

Den jeg køber er a 10 cm :)
:)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Boxfish

Indlæg af Thue »

hejsa gætter på det er den, som går ovre ved flemming ?

Hvis det er så må man sige den har en rigtig god str, og ser sund og rask ud. box fisk er noget sarte og yderst modtagelige overfor parasit angreb og vira. Så vil helt klart anbefale dig og få et godt uv på med en ordentlig watt mængde. Derefter er det meget vigtigt og opret holde en meget stabil vand kvalitet så den ikke bliver stresste pga dårlig vand samt svingninger i temp.

Som de andre er inde på så skal man passe på de ikke kommer til og sidde i pumperne men med den str så burde den være stærk nok til ikke og blive suget fast i pumperne. Den må helst heller ikke gå med alt for agrassive fisk for så vil den blive alt for stresset og sygne hen pga dens tynde slim lag. Så skal du sørge for den får masser af foder, ment med du skal være meget ops på om den får noget for den er langsom så du skal kræse om den og sørge for den får hva den skal have. Dens fodder skal inde holde mysis, artemia små krill og så vende den stille og roligt over på flage fodder, samt få den til og tage nori tang, det er vigtig for den på langt sigt den får godt med grønt fodder.

Dens fjender, som den overhoved ikke må gå med er pudserfisk og andre typer ung fisk som opfører sig som pudserfisk. Tænker her på mange kejsere arter som aggere som pudser fisk i deres juv stadie.

En vigtig ting også er den går alene i et par md for og sikre den bliver fodret godt op og det er mindre stressende for den mens den vænner sig til akvarie forhold.

Dette er ikke en begynder fisk, men dejligt du hører dig ad inden du springer ud i det så du ved hvordan du skal passe den :GO
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 14:07
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Re: Boxfish

Indlæg af Ulle »

Ja Det er den over ved Flemming jeg skal have! og ja om jeg så skal hånd fodre den, så er det det der må gøres :) Hvad vil du anbefale af uv lys til 250L akvarie med 120 L sump ? Den kommer til at gå sammen med 2 klovn, 1 filefish, en sort damsel so ikke har noget at skulle have sagt!! den er selv under rejer/snegle i rang i min tank!!!
:)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Boxfish

Indlæg af Thue »

tænkte nok den var den :biggrin: hvis ikke det var fordi den var res så gik den også hjemme ved mig nu hehe

Snak med flemming omkring uv, han sælger tmc uv som i mine øjne er de bedste på markedet.

Forstår jeg dig rigtig at snegle og rejer er mere vigtig for dig end kuffert fisken ?
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 14:07
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Re: Boxfish

Indlæg af Ulle »

snegle og rejer har mere magt end min damsel :) det jeg prøver at sige er min damselfisk er er en lille tøs! og den er ikke er agrassiv :)
Men glæder mig til at få den hjem jeg tror jeg skal have den i et nanno akvarie den første Md så jeg kan vænne den til at spise Men tak for de råd ang uv lys :)
:)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Boxfish

Indlæg af Thue »

Det lyder som en god plan, velbekomme og held og lykke med det :biggrin:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Boxfish

Indlæg af Bingocaller »

Det med den ikke er giftigt ved jeg nu ikke - da stigs tog billetten tog den alle hans fisk med i købet - koraller skete der ikke noget med
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Boxfish

Indlæg af Thue »

Selfølgelig er den da giftig og giften kan da også rydde et akvarie hvis man følger mange historier på nettet, men tror deres gift er i så små mængder at de i de str vi ser i akvarier ikke er så slemme. Har i hvert fald ikke selv opdaget det endnu. Har set engang min udskilte noget så vandet blev sløret omkring den fordi den blev bange men der skete ikke noget ved det, ikke bemærkelsesværdig i hvert fald. Men skal da ikke dermed sige at de ikke kan udrydde et helt akvarie, for det kan de da nok helt sikkert hvis de udskiller den helt store gang gift. Men i nogen tilfælde hvor akvarier vælter hos folk o der så går en boxfish i ville den jo straks få skylden
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"