Da jeg er igang med opstart af akvarie, tænkte jeg lidt på om der var nogen der havde erfaringer med eremitkrebs??
Om de er svære at holde, er der nogen specielle typer??
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI
Hvis du vil have kroraller er eremit krebs ikke smarte at have.
De vælter korallerne, når de maser sig frem.
Og det er ikke fedt at se en koral til 500 kroner ligge og være helt hvid, fordi den er væltet ned i en anden.
Jeg har haft nogle eremitter af de blå- og sortstribede. De måtte flytte hjemmefra igen, da de tromlede alting ned. Derimod har jeg stadig 3 stk Pylopaguropsis speciosa, en meget lille eremit med orange ben og pink klo. De er så små, at de ikke kan vælte koraller. Ellers er eremitter sådan set lette at holde.
Jeg har også 2 små eremitter, De kan godt vælte lidt rundt, men det et nu kun ret små ting de kan vælte. Og de er så herlige at se på, og så er de vildt hårdføre. De kan dog finde på at spise snegle og vist til tider også hinanden. Og de kan være gode at have den dag en fisk lægger sig til at dø bag alle stenene, de skal nok komme ind og "rydde op" i stedet får at den bare rådner.
ja de er sjove men vosker hurtigt hvis der er snegle der har huse der kan vokses i.... Jeg havde nogle mini nogen, som nu få måneder efter er har dræbt alle større snegle.
De skal dog forsvares, ved at de fik hjælp af en krabbe, som jeg først opdagede da der lå en bunke snegle huse under den sten den sad i!
Jeg havede tidligere 2 eremit krebs, var rigtig gode til at rense min sandbund. Men da de beynde at spise mine skive koraler, kom de ret hurtigt ud igen.
Har nu 1 lille tilbage, og den spiser ikke af mine koraler.