Hi Tech Reef Salt - humbug?
-
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2012
Hi Tech Reef Salt - humbug?
Jeg har netop købt 20 kg salt af mærket hi tech reef salt.
Er der nogen af jer der har erfaringer med dette?
Saltet består af en stor pakke med noget der ligner normalt reef salt, og en lille(cirka 2 kg) blåt salt.
På pakken står der at den blå del indeholder specielle salte der er gavnlige for et akvarie..bla bla bla, listen indeholder cirka det samme som red sea pro salt så vidt jeg kan se.
Når man blander saltet bliver vandet meget blåligt og lugter utrolig kemisk, selv efter at have stået 12 timer med pumpe og varmelegme, er det normalt?
Jeg tøver lidt med at hælde det i mit akvarie da jeg ikke er stor fan af blåt vand i akvariet.
Den første spand jeg fik blandet var utrolig mørkeblåt og næste uigennemsigtigt, men efter at have fået blandet saltet og lavet en ny spand vand er det nu meget lys blåt, lidt ala de duftfriskere man bruger i toilettet.
Mon farven forsvinder med tiden når det er i akvariet, eller skal jeg dumpe saltet og gå tilbage til en mere kendt mærke?
Er der nogen af jer der har erfaringer med dette?
Saltet består af en stor pakke med noget der ligner normalt reef salt, og en lille(cirka 2 kg) blåt salt.
På pakken står der at den blå del indeholder specielle salte der er gavnlige for et akvarie..bla bla bla, listen indeholder cirka det samme som red sea pro salt så vidt jeg kan se.
Når man blander saltet bliver vandet meget blåligt og lugter utrolig kemisk, selv efter at have stået 12 timer med pumpe og varmelegme, er det normalt?
Jeg tøver lidt med at hælde det i mit akvarie da jeg ikke er stor fan af blåt vand i akvariet.
Den første spand jeg fik blandet var utrolig mørkeblåt og næste uigennemsigtigt, men efter at have fået blandet saltet og lavet en ny spand vand er det nu meget lys blåt, lidt ala de duftfriskere man bruger i toilettet.
Mon farven forsvinder med tiden når det er i akvariet, eller skal jeg dumpe saltet og gå tilbage til en mere kendt mærke?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Hi Tech Reef Salt - humbug?
Kender ikke saltet, men kan det tænkes at du har fået overdoseret det blå salt i forhold til det andet?
Ellers må Folmer på banen med en forklaring
-
- Kejser fisk
- 13
jeg blandede begge salte i en stor spand og så fik den en ordenltig rystetur, og tæv med en grydeske, så forholdet burde passe, men jeg har også overvejet det
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jeg kender ikke dit salt, men personligt ville jeg ALDRIG bruge det.
Måske i et FOWLR, men med koraller ville det være bandlyst hos mig.
Mvh
Peder
Måske i et FOWLR, men med koraller ville det være bandlyst hos mig.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- 21
Efter at have læst den korte tråd, kan man jo så spørge sig selv, hvad f..... skal den blå farve til for?
Hvad er meningen med den?
- pederrevnørd
- Rev haj
- 14
Tror da ikke det her er Apfolmers salt? Det hedder da sps ultragrade........Carsten skrev:
Trådstarter, hvorhar du købt dette henne ?
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Den blå farve skulle gå væk når sporestofferbe var brugt op og så skulle man vide hvornår man skulle skifte vand igen - sådan læser jeg det link jeg smed op
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Picasso aftrækker
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Det virker noget merkeligt jaCarsten skrev:Efter at have læst den korte tråd, kan man jo så spørge sig selv, hvad f..... skal den blå farve til for?

Hvem er det i dk,som selger dette da?
Eneste "positive" jig kan tenke mig med den blå fargen er att nogen får jo aldrig høj nok Kelevingrad i baljene sine,og dette måtte jo give det lille "ekstra" fra 20000K i pærevalg..

Men fra spøg til alvor.
Jig haver nu haft ett par større vandbytter med dette rimelige synetiske saltet fra Alex i Vejle,og haver ikke merket noget negativt på hverken koraller eller vandverdier i systemene mine

Har målt verdier både før og efter jig kommet det i baljen(tro mig!), og det saltet går jig god for,og fint en gang indimellom å spare ind litt i budsjettet,spesielt for oss storforbrugere

- PoulD
- Rev haj
- Reactions: 17
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Ifølgeden tråd Mark linker til, er det angiveligt små blå nanorobotter som suser rundt i vandet og holder øje med om alle mineralværdier er optimale, og hvis de ikke er så vil robotterne skifte farve. Man må da indrømme det er hammer genialt. Præcis som olielampen i en BMW, hvis du altså kan forestille dig at den lyser rødt når der er olie nok på.Carsten skrev:Efter at have læst den korte tråd, kan man jo så spørge sig selv, hvad f..... skal den blå farve til for?
Helt utroligt de kan sælge det salt så biligt, når det indholder den sidste nye nanoteknologi som har koster milliarder at udvikle.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- 21
PoulD skrev:Ifølgeden tråd Mark linker til, er det angiveligt små blå nanorobotter som suser rundt i vandet og holder øje med om alle mineralværdier er optimale, og hvis de ikke er så vil robotterne skifte farve. Man må da indrømme det er hammer genialt. Præcis som olielampen i en BMW, hvis du altså kan forestille dig at den lyser rødt når der er olie nok på.Carsten skrev:Efter at have læst den korte tråd, kan man jo så spørge sig selv, hvad f..... skal den blå farve til for?
Helt utroligt de kan sælge det salt så biligt, når det indholder den sidste nye nanoteknologi som har koster milliarder at udvikle.
Hvis det var sådan, hvorfor beskrives det så ikke på pakken?
Og betyder det, at når vandet er blåt er det "mættet" med de mineraler der skal være? Hvordan får man det så til at forsvinde igen?
Hvem gider kigge på et akvarie med blåt vand?
- PoulD
- Rev haj
- 13
Arghh Carsten, der er formentlig ikke ret mange der tror forklaringen holder vand. Men det er sgu da tragikomisk hvis det er en forklaring en svenk forhandler har fundet på ud af BLÅ luft.Carsten skrev:PoulD skrev:Ifølgeden tråd Mark linker til, er det angiveligt små blå nanorobotter som suser rundt i vandet og holder øje med om alle mineralværdier er optimale, og hvis de ikke er så vil robotterne skifte farve. Man må da indrømme det er hammer genialt. Præcis som olielampen i en BMW, hvis du altså kan forestille dig at den lyser rødt når der er olie nok på.Carsten skrev:Efter at have læst den korte tråd, kan man jo så spørge sig selv, hvad f..... skal den blå farve til for?
Og betyder det, at når vandet er blåt er det "mættet" med de mineraler der skal være? Hvordan får man det så til at forsvinde igen?
Jeg så scenen for mig hvor Mick Øgendahl kommer ind i akvariebutikken og spørger hvorfor saltet gør vandet blåt. Rune Klan i rollen som den totalt håbløse ekspedient oplyser så, at det skyldes en helt nyudviklet graviditetstest til klovnfisk.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Carsten
- Rev haj
- 21
PoulD skrev:Arghh Carsten, der er formentlig ikke ret mange der tror forklaringen holder vand. Men det er sgu da tragikomisk hvis det er en forklaring en svenk forhandler har fundet på ud af BLÅ luft.Carsten skrev:PoulD skrev:Ifølgeden tråd Mark linker til, er det angiveligt små blå nanorobotter som suser rundt i vandet og holder øje med om alle mineralværdier er optimale, og hvis de ikke er så vil robotterne skifte farve. Man må da indrømme det er hammer genialt. Præcis som olielampen i en BMW, hvis du altså kan forestille dig at den lyser rødt når der er olie nok på.Carsten skrev:Efter at have læst den korte tråd, kan man jo så spørge sig selv, hvad f..... skal den blå farve til for?
Jeg så scenen for mig hvor Mick Øgendahl kommer ind i akvariebutikken og spørger hvorfor saltet gør vandet blåt. Rune Klan i rollen som den totalt håbløse ekspedient oplyser så, at det skyldes en helt nyudviklet graviditetstest til klovnfisk.
Vi er ganske enige, men mon ikke forhandleren har en forklaring? eller han er måske rendt i flyverskjul??
-
- Kejser fisk
- 13
Jeg har købt det ved dyrehandleren i horsens.
Der står helt rigtigt på pakken at så længe vandet er blåt er alt iorden, men det står på ret dårlig engelsk.
Jeg stod egentligt bare og manglede salt, og det var det nærmeste - næste gang gider jeg dælme ikke købe salt jeg ikke kender til.
Der er ganske lidt at finde om saltet, og endnu mindre positivt - andet end at det er det sea world skulle bruge, hvilket jeg tvivler ret meget.
Jeg overvejer om jeg skulle havde undladt den blå del - og så bare tilsætte tingene selv, men sådan bliver man klogere.
Er der nogen der mangler noget teknologisk banebrydende salt? det er billigt!
Der står helt rigtigt på pakken at så længe vandet er blåt er alt iorden, men det står på ret dårlig engelsk.
Jeg stod egentligt bare og manglede salt, og det var det nærmeste - næste gang gider jeg dælme ikke købe salt jeg ikke kender til.
Der er ganske lidt at finde om saltet, og endnu mindre positivt - andet end at det er det sea world skulle bruge, hvilket jeg tvivler ret meget.
Jeg overvejer om jeg skulle havde undladt den blå del - og så bare tilsætte tingene selv, men sådan bliver man klogere.
Er der nogen der mangler noget teknologisk banebrydende salt? det er billigt!

- pederrevnørd
- Rev haj
- 14
Gem det, du kan bruge det til fortovet om 2-4 måneder 

- Benny
- Dragefisk
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Det kan godt være, at jeg nu lægger mig ud, med en masse her på forumet, som synes at salt, skal være så billigt som muligt, men jeg syntes, det er et forkert sted at spare, jeg har fisk og koraller for flere tusinder af kroner, og så vil jeg sku ikke spare nogle få kroner, og smide noget billigt salt, i mit akvarie, jeg syntes det er som at spille russisk rulette, og ville da slet ikke bruge noget salt, som farver vandet blåt, hæld det vand ud i kloaken eller
, og køb noget ordentligt salt. 

Hilsen
Benny
Benny
- Birkefeldt
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
EnigBenny skrev:Det kan godt være, at jeg nu lægger mig ud, med en masse her på forumet, som synes at salt, skal være så billigt som muligt, men jeg syntes, det er et forkert sted at spare, jeg har fisk og koraller for flere tusinder af kroner, og så vil jeg sku ikke spare nogle få kroner, og smide noget billigt salt, i mit akvarie, jeg syntes det er som at spille russisk rulette, og ville da slet ikke bruge noget salt, som farver vandet blåt, hæld det vand ud i kloaken eller, og køb noget ordentligt salt.

- PoulD
- Rev haj
- 13
Sælg det til den lokale svømmehal. Bild dem ind at vandet bliver blåt hvis badegæsterne tisser i detmchr skrev: Er der nogen der mangler noget teknologisk banebrydende salt? det er billigt!
-
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
-
- Kejser fisk
- 13
Det var ikke for at købe det billigste salt, men for en gangs skyld ville jeg prøve et andet mærke end det jeg har brugt, for at evaluere om det var værd at skrifte til, prisen er næsten den samme.Benny skrev:Det kan godt være, at jeg nu lægger mig ud, med en masse her på forumet, som synes at salt, skal være så billigt som muligt, men jeg syntes, det er et forkert sted at spare, jeg har fisk og koraller for flere tusinder af kroner, og så vil jeg sku ikke spare nogle få kroner, og smide noget billigt salt, i mit akvarie, jeg syntes det er som at spille russisk rulette, og ville da slet ikke bruge noget salt, som farver vandet blåt, hæld det vand ud i kloaken eller, og køb noget ordentligt salt.
men jeg tror nu det bliver den gode gamle red sea pro igen næste gang
- pederrevnørd
- Rev haj
- 14
Reeffarmer.dkmchr skrev:Jeg ved ikke lige hvem troels er?
-
- Kejser fisk
- 13
Ahh okay,
Jeg overvejer at prøve ultra-led.dks salt istedet.
En opdatering på hi tech reef salt, efter 48 timer i mit karantæne akvarie er farven blevet næsten normalt, og den nye blanding jeg har lavet er også falmet en del i farven.
eremitterne og min xenia ser ikke ud til at have problemer med vandskiftet, så det er nok ikke gift de har puttet i saltet.
En opdatering på hi tech reef salt, efter 48 timer i mit karantæne akvarie er farven blevet næsten normalt, og den nye blanding jeg har lavet er også falmet en del i farven.
eremitterne og min xenia ser ikke ud til at have problemer med vandskiftet, så det er nok ikke gift de har puttet i saltet.
- pederrevnørd
- Rev haj
- 14
Men så er de geniale sælgere. For iflg deres forbrugerforvirring, så skal du nu lave vandskifte igen.......mchr skrev:Ahh okay,

-
- Kejser fisk
- 13
haha, det er rigtigt må hellere hjem og skifte vand 
Jeg tror bare jeg gør som jeg plejer, måler mig frem på de faktorer der ser ud til at være vigtige for mine akvarier, stoler ikke så meget på andet

Jeg tror bare jeg gør som jeg plejer, måler mig frem på de faktorer der ser ud til at være vigtige for mine akvarier, stoler ikke så meget på andet
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions: 3
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Geografisk sted: vejle
Tak knut-Arne.Jig haver nu haft ett par større vandbytter med dette saltet fra Alex i Vejle,og haver ikke merket noget negativt på hverken koraller eller vandverdier i systemene mine,så en må nødvendigvis ikke måtte betale kassen for ett godt fungerendes salt i ett sps domineret balje.
Har målt verdier både før og efter jig kommet det i baljen(tro mig!), og det saltet går jig god for,og fint en gang indimellom å spare ind litt i budsjettet,spesielt for oss storforbrugere
Alle er super glade for dette sps/lps salt jeg har.
Også selvom nogen render med falske rygter om at jeg ikke sælger saltet mere.
BARE ROLIG ... Der er bestilt mere, ....
Og JA.... alt kan blive for billigt, men betyder omvendt heller ikke alt der er dyrt, er godt...
Nogle ting ER bare over-priced , som bla.salt .....Hvor mange psykologisk tror at dyrt=kvalitet. .
Derfor har jeg valgt at sparke prisen på SPS saltet ned..... for at bevise det modsatte

***** ApFolmer@hotmail.com *****
- AndersBoerglum
- Rev haj
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Hvem laver dit salt, Alex? Overvejer at prøve det næste gang.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions: 3
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Geografisk sted: vejle
Tyskerne
Andet vil jeg ik sige.
Har fået en fantastisk aftale i hus, og prisen er bla. betinget af varierende leveringstider, mængder osv... Men det er helt OK ift. prisen.

Andet vil jeg ik sige.
Har fået en fantastisk aftale i hus, og prisen er bla. betinget af varierende leveringstider, mængder osv... Men det er helt OK ift. prisen.
***** ApFolmer@hotmail.com *****
-
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
hvad er prisen for hvor meget ?apfolmer skrev:Tyskerne![]()
Andet vil jeg ik sige.
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER