Favites dræber Eremitkrebs!?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Favites dræber Eremitkrebs!?

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg har i går fået en fin Favites, dog uden at kende for meget til den på forhånd.

jeg lagde mærke til at en af mine Eremitkrebs holdt vældigt af, at vandre frem og tilbage over min Favites.

I morges fandt jeg den samme Eremitkrebs liggende død ved siden af koralen.

Efterfølgende har jeg læst, at Favites sender tråde ud om natten for at lede efter føde.

Kan det lade sig gøre, at min koral har dræbt min Eremitkrebs? :wink:

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Favites dræber Eremitkrebs!?

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Hey,

Jeg har i går fået en fin Favites, dog uden at kende for meget til den på forhånd.

jeg lagde mærke til at en af mine Eremitkrebs holdt vældigt af, at vandre frem og tilbage over min Favites.

I morges fandt jeg den samme Eremitkrebs liggende død ved siden af koralen.

Efterfølgende har jeg læst, at Favites sender tråde ud om natten for at lede efter føde.

Kan det lade sig gøre, at min koral har dræbt min Eremitkrebs? :wink:

Mvh Peter
Det vil jeg mene er umuligt.
Korallerne sender ikke tråde (tentakler) ud for at lede efter føde, men for at bekæmpe andre koraller inden for radius.

Er du 100% på at eremitten er død og ikke blot har skiftet exoskelet?? Ligger sneglehuset ved siden af?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Alright, tak for det hurtige svar :)

Sneglehuset lå ved siden af krebsen. Om det var en død krebs eller ej, så er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår spørgsmålet.

Hvad vil det sige at en krebs skifter exoskelet?
Er det ligesom når en Danebrog reje skifter ham? Altså at den efterlader en "tom krop" tilbage?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Ja det var det han mente :) men hvis der ikke er noget i huset, er den død.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Helt enig med Carsten, det er helt utænkeligt.

De mesenterielle filamenter(stav?) som korallen sender ud, er kun effektive ift. statiske elementer - som fx en anden koral.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Med mindre den har fundet et andet hus og flytter ind i. Rejer og krebs plejer at være lidt sky i de første dage efter et skal skifte
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Okay, tak for jeres svar.

Huset er tomt, men jeg synes at jeg kunne ane at den har gravet sig ind under en stor levende sten. Kan de finde på det?

Jeg vil umiddelbart mene, at huset måske har været for lille. Huset er halvt så stort, som hvad de øvrige krebs har. Bør jeg evt anskaffe mig nogle tomme sneglehuse og smide i baljen? I så fald, hvordan finder man så sådan nogle og hvilken type skal det være?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

En eremit krebs, forlader ikke sit hus. Den er lige så blød som en nylagt l... indtil det nye skelet er hærdet op.

Normalt vokser en eremit kun når den skifter hus, og derfor bør der ligge et antal tomme sneglehuse de kan bruge.

Tag en tur ud til stranden og se om du kan finde nogle tomme huse fra konk snegle.
Eller hør din forhandler om han har nogle
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Carsten det er jeg ikke helt enig i, eller jo, det er jeg selvfølgelig, men en af mine havde sgu smidt huset for st komme igennem nettet i overløbet! Det er helt sikkert ikke strømmen, den er slet ikke kraftig nok til at flå den ud af huset. Den kravlede lystigt rundt i sumpen, uden hus i ugevis! :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev:Carsten det er jeg ikke helt enig i, eller jo, det er jeg selvfølgelig, men en af mine havde sgu smidt huset for st komme igennem nettet i overløbet! Det er helt sikkert ikke strømmen, den er slet ikke kraftig nok til at flå den ud af huset. Den kravlede lystigt rundt i sumpen, uden hus i ugevis! :-)
Ok! Det har jeg aldrig hverken set eller hørt om før.

Gav du den så et andet hus den kunne kravle ind i??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

De er indrettet på samme måde som babushka dukker. Inden i enhver eremitkrebs er der en anden eremitkrebs og inden i den er der en tredie eremitkrebs o.s.v. De kan så et vildt for sindsygt trick jeg aldrig har set med babushka dukker: Eremitkrebsen som er indeni er nemlig signifikant større end den der er udenpå :scream: :scream:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hey,

Lige for at opdatere tråden, så var min krebs ikke død.
Den var kravlet ind under en af mine store levende sten. Der prøvede den så at guffe en turbo snegl og stjæle dens hus. Nu har den kravlet rundt et par dage under mine sten, uden noget hus. Jeg har prøvet at lægge huset frem til den, men den vil hellere forsøge sig med at erobre de mindre sneglehuse. Det er lidt underholdende :)

Jeg har dog fundet flere af de så kaldte exoskeletter, men jeg har da også 3 krebs. De er nu meget underholdende.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

sjovt, havde sgu heller ikke lige hørt om at den forlader sit hus uden et alternativ!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Har aldrigt hørt om en e krebs uden hus!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"