"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fiske akv.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
polsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 8. mar 2010 18:24
14
Postnummer: 4534 Hørve
Saltvand siden?: 2004

fiske akv.

Indlæg af polsen »

Hvad er max værdier i et fiske akv.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: fiske akv.

Indlæg af Bingocaller »

For hvad?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: fiske akv.

Indlæg af iceMD »

Hvis du kun ønsker at holde fisk i et saltvandsakvarie, så er værdierne selvfølgelig knap så vigtige, som hvis man fx ønsker at holde sps koraller :) I et rent fiskeakvarie, skal du ikke tænke så meget på Ca kh og mg, da disse mest har indflydelse på koraller og invertebraters vækst og trivsel, da disse har indflydelse på nogle af de kemiske reaktioner der sker, når disse skal have opbygget deres skellet.
NH4, PO4, NO2 og NO3 skal du holde lidt mere øje med, men igen er det svært at fastsætte en maksgrænse :)! Det vigtige ved et rent fiskeakvarie er ikke så meget, at man ligger sit hoved fast på udsagn såsom "man skal have PO4 mindre end 5,0" etc. Det vigtige er at hold øje med fiskenes trivsel, udvikler de sygdommer, får de let infektioner, har de parasitter etc., der kan indikere at fiskenes immunforsvar er svækket :)
Men men men, et svækket immunforsvar hos fiskene kan jo skyldes mange ting, stress fra andre fisk, for lidt gemmesteder etc., så umiddelbart vil mit råd være til dig (hvis du planlægger at holde saltvandsfisk) at holde øje med om dine fisk er sunde og raske, sørge for at have en god skummer (til at fjerne affaldsstoffer), sørge for massere af gemmesteder, men samtidig svømmeplads! :D
Man behøves ikke gå så meget op i værdier, som mange siger, så længe man har et sundt og godt kørende akvarie (jeg har ikke selv taget vandprøver i 1 år! og holder en muræne (sviner af helvede til) sammen med en masse skiveanemoner, som vokser helt voldsomt :) Kig på akvariet og se hvordan livet deri har det :)!
Selvfølgelig, hvis du først begynder at se sygdomme etc. hos dine fisk, så skal du til at tjekke hvad der er galt :D!
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: fiske akv.

Indlæg af Thue »

Fisk er meget tolorante over for høje vandværdier (no3 po4) hvis det bare ikke er noget der kommer pludseligt, men det kan ikke anbefales at man bare lader dem stige. Nu tættere du ligger på nul som ved et rev akvarie nu bedre trives dine fisk, og der vil opstå meget mindre problemer hen ad vejen.

Mvh thue
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: fiske akv.

Indlæg af wtfdic_dk »

Saltvand
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: tors 3. jun 2004 22:43
20
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: søborg
Kontakt:

Re: fiske akv.

Indlæg af Saltvand »

Jeg kan fortælle dig at fiske akvariet i Tivoli har en nitrat på ca. 400 og det går fint. Po4 har de aldrig målt, det er kun NO2 der bliver holdt øje med.
Med venlig hilsen

Thomas
støt de danske butikker, ellers er der ingen tilbage om nogle år.
Se det nye national akvarium på www.denblåplanet.dk eller på www.akvarium.dk
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: fiske akv.

Indlæg af ChristianJS »

Tjaaaa... Jeg tog en nitrattest på kontorakvariet, og den var udenfor skalaen, fosfat har jeg ikke testet, men vi testede en salinitetsprobe: 20 ppt!!! Det er godt halvdelen af det tropisk saltvand, men alle fisk trives, og vi har kun mistet en svensker de sidste to år, og klovnene lægger æg som resten smovser i når de klækker.
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 15. jan 2007 23:46
17
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: KBH. City

Re: fiske akv.

Indlæg af brøgger »

Hvordan kan det så være at fiskeakvarier med så høje nærringsværdier ikke har en kæmpe ukontroleret algevækst? Har selv tidligere været i situationer hvor jeg har måtte rense ruder næsten 2 gange dagligt pga for høje nærringsværdier i min "reef tank". Men det var stadig ikke i nærheden af en NO3 på 400..
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: fiske akv.

Indlæg af ChristianJS »

Måske fordi værdierne er så dårlige at ikke engang alger kan trives? Spøg til side, vi har masser af alger, hvad de gør i Tivoli må Thomas svare på.
Saltvand
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: tors 3. jun 2004 22:43
20
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: søborg
Kontakt:

Re: fiske akv.

Indlæg af Saltvand »

I Tivoli kører det med meget lidt lys, men det har 6 x 175 w over, og akvariet er på 275.000 liter, ud over det kører det med kraftig uv og ozon på anlægget.
Med venlig hilsen

Thomas
støt de danske butikker, ellers er der ingen tilbage om nogle år.
Se det nye national akvarium på www.denblåplanet.dk eller på www.akvarium.dk
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 15. jan 2007 23:46
17
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: KBH. City

Re: fiske akv.

Indlæg af brøgger »

Ok cool.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: fiske akv.

Indlæg af Thue »

Hej thomas

Var inde og se akvariet i tivoli her i min sommer ferie og der syntes jeg han sagde at de havde fået styr på deres nitrat der inde så den var tæt på nul nu, men ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt.

Mvh Thue
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"