Lave 325L ferskvand om til saltvand?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Lave 325L ferskvand om til saltvand?

Indlæg af Michael_F »

Hej folkens,

Jeg har mig et 325L Akvastabil akvarie med malawi cichlider i, som det står nu. Er det muligt at lave et sådan akvarie om til et saltvandsakvarie forholdsvist nemt, eller kan det bedre betale sig at købe et nyt/brugt saltvand for de penge, som jeg kan få for mit nuværende? :)
Jeg er begyndt at snuse mere og mere til saltvand, og jeg synes det pirrer mig meget efterhånden!

Lige et andet spørgsmål. Hvor dyrt er det at have et saltvandsakvarie kørende? Hvor meget koster det fx pr. måned at have kørende med salt, mad, tilsætning af div. mineraler?
Mit nuværende kører jo rimelig meget af sig selv, jeg skal bare skifte en 10-20% vand en gang om ugen og rydde lidt op i planter osv. Så det koster mig jo nok ikke en gang 50kr om måneden.

Hav en hyggelig aften.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Kontakt:

Re: Lave 325L ferskvand om til saltvand?

Indlæg af Michael_F »

Hvis det ikke skal være et 325L som kan laves om, så kunne jeg godt tænke mig et RSM 250 :)
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

er sku ik så dyrt og køre men dyrt at starte op :) og svinger meget hvad du skal offer pr. mdr. der kan jo ske meget på kort tid med saltvand. også afhængie af hvad du har i akvariet
jeg skifter 10% vand engang om mdr ;) du han sagtens ændre dit 325l og der er en del tråde herinde hvordan så du må igang med at læse og studere hvilken metode du syntes er bedst til dig :)

held og lykke :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Trojanrds skriver , er det ikke den daglige drift som koster så meget, men dog en del mere end 50 kroner om måneden.
Det som er dyrt er opstarten.
Et eller andet sted på forummet ligger der en bog som Joakim har skrevet, den beskriver hele opstarts fasen af et saltvand, hvad der kræves som minimum og den slags.

Akvariet kan sagens laves om til saltvand. Og jeg vil anbefale at du får lavet et par huller i bunden og et overløb i den ene ende. Samt lavet en sump i bordet.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Oki - tak for jeres svar :) Jeg er også godt i gang med at læse rundt omkring, især også tråde herinde :)

Forresten, hvad med en ting, såsom at tage på ferie? Er det uden problemer, hvis man tager afsted i 2 uger, hvis der kommer nogen og fodre ind i mellem?
Det synes jeg ikke lige, jeg har set noget om det kan klare sig et par uger.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Hermed lige et link til en tråd med den bog Carsten omtaler, samt lidt andre nyttige info.

Er en sticky, faktisk p.t. lige over denne her tråd vi skriver i nu.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Michael_F skrev:Oki - tak for jeres svar :) Jeg er også godt i gang med at læse rundt omkring, især også tråde herinde :)

Forresten, hvad med en ting, såsom at tage på ferie? Er det uden problemer, hvis man tager afsted i 2 uger, hvis der kommer nogen og fodre ind i mellem?
Sidst vi var i Thailand, fik fiskene ikke noget mad i 3 uger. De så ikke ud til at være blevet blot 1 mm tyndere af den grund.
Så 14 dage er bestemt ike noget problem.
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

Michael_F skrev: hvad med en ting, såsom at tage på ferie? Er det uden problemer, hvis man tager afsted i 2 uger, hvis der kommer nogen og fodre ind i mellem?

det kan man jo finde ud af om du vil have en til det eller om det skal være en automat du lader med foder og auto fodre
der skal også fyldes vand på men der bruger de fleste en osmolator :)
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Tak for jeres svar! Jeg vil læse lidt videre her på siden og på de utallige andre. Blev bare så ivrig, at jeg lige måtte stille de her spørgsmål :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Michael_F skrev:Tak for jeres svar! Jeg vil læse lidt videre her på siden og på de utallige andre. Blev bare så ivrig, at jeg lige måtte stille de her spørgsmål :)
En helt naturlig ting, og spørg bare videre. Svarene skal nok dumpe ind.

Men jeg vil anbefale dig, at finde en i nærheden, som du kan besøge og få et kig hos. Ret mange af de spørgsmål du render rundt med, og som kan virke lidt underlige.
Kan du få rede på ved at besøge en anden.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"