Har brug for hjælp blåbenet eremit æder min koral
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
Har brug for hjælp blåbenet eremit æder min koral
Hej...
Som overskriften siger så har jeg en blåbenet eremit krebs som har ædt en STOR del af min flammekoral, er næsten grædefærdig. Jeg har aldrig hørt andet end disse er reef safe.
Hvad dælen stiller jeg op? Jeg ofrer ikke en koral til 500,- for det lille kræ.
Som overskriften siger så har jeg en blåbenet eremit krebs som har ædt en STOR del af min flammekoral, er næsten grædefærdig. Jeg har aldrig hørt andet end disse er reef safe.
Hvad dælen stiller jeg op? Jeg ofrer ikke en koral til 500,- for det lille kræ.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2001
Re: Har brug for hjælp blåbenet eremit æder min koral
i sumpen med den 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad er en flammekoral?
Og er du sikker på at den ikke kun spiser allerede dødt væv?
Og er du sikker på at den ikke kun spiser allerede dødt væv?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Har aldrigt haft en blåbenet spise en koral - og jeg har haft mange efterhånden.
Sikker på det ikke er det Carsten siger?
Sikker på det ikke er det Carsten siger?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Jeg er naturligvis ikke sikker på noget, men korallen var ude i fuld flor igår. Så kan ikke se hvordan en hel sektion af korallen pludselig skulle være død. Men skal dog ikke kunne sige det. Korallen er en af euphyllia arterne, de kaldes torch coral på engelsk, og de popnavne jeg har hørt på dem er flamme og fakkel koral.
Men det virker også en kende mærkeligt i min verden, at denne krebs kan finde på dette når den skulle være reef safe. Nu er den blevet fjernet og bliver leveret tilbage til forhandleren imorgen. Tager ingen chancer.
Men det virker også en kende mærkeligt i min verden, at denne krebs kan finde på dette når den skulle være reef safe. Nu er den blevet fjernet og bliver leveret tilbage til forhandleren imorgen. Tager ingen chancer.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Kan måske vøre korallen bare er blevet lidt småfornærmet, og kommer igen i løbet af en dag eller to.
Er det en Euphyllia du lige har fået? Hvor meget PO4 har du?
Er det en Euphyllia du lige har fået? Hvor meget PO4 har du?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Geografisk sted: Svendborg
Tror du mener "Fakkelkoral" som den af og til bliver omtalt som...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
enda et bevis pa de her baesters destruktivitet
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Geografisk sted: Svendborg
Ja, de har det jo med at overfalde sneglene i tanken...ole. skrev:enda et bevis pa de her baesters destruktivitet

Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
de dyr er ikke saa destruktive imod akvarie liv som de typiske xanthider men de er i stand til at ödelaegge et akvarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Euphyllia kan være meget sarte i starten, og er ret følsomme overfor for meget fosfat i vandet
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: KBH V
Hvordan er temperaturen i akvariet? Kan det være varemen i de her dage?
Jeg har næsten lige købt 3 fine koraller.. alle 3 Euphyllia. Kom hjem med dem og næste dag var alle 3 døde.. fandt så ud af vi havde 33 grader i akvariet.. YIAKS!
Jeg har næsten lige købt 3 fine koraller.. alle 3 Euphyllia. Kom hjem med dem og næste dag var alle 3 døde.. fandt så ud af vi havde 33 grader i akvariet.. YIAKS!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
viewtopic.php?f=94&t=53436
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Det er godt nok ærgerligt 
Men det har været meget varmt disse dage. jeg har selv haft åbent i sump og armatur. og der er fordampet ca 10 liter på 2 døgn. og så holder det kun lige temperaturen.
Men hvis korallerne er døde eller skadede af varmen, vil erémitterne selvfølgelig begynde at spise dem, de er joo skraldemænd

Men det har været meget varmt disse dage. jeg har selv haft åbent i sump og armatur. og der er fordampet ca 10 liter på 2 døgn. og så holder det kun lige temperaturen.
Men hvis korallerne er døde eller skadede af varmen, vil erémitterne selvfølgelig begynde at spise dem, de er joo skraldemænd

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
men de er ikke gode skraldemaend,jo i et fiske akvarium maaske,men ikke i et koralrev akvarium hvor man straeber efter diversitet der er de ödelaeggende,de er omnivore og kan sagtens klare sig paa alger men er der andre ködlige "ting og sager" tilstede som snegle rörorme og andre invertebrater kan de godt blive til effektive rovdyr.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Tja.... Idag har jeg givet "svinet" væk, da jeg ikke har interesse i at eje dette kræ.
Jeg har endvidere tjekket alle mine værdier og alt ser fint ud, har dog ofte haft store problemer med fordampning. Men temperaturen er fin og stabil og har hele tiden været det. Den ligger på 24-25*C.
Jeg har nu gjort en del i at læse om "electric blue hermit crab's" destruktive natur. Der må jeg nok tilføje at der er mange der har oplevelser med denne art der ikke just taler fór at disse er reef safe.
Den har også ofte angrebet mine børsteorme, snegle - skønt jeg har masser af tomme huse til rådighed i akvariet. Kan hermed konstatere at jeg ikke skal have andre krebs og krabber end mine to rødbenede eremitter.
Jeg har inspiceret korallen grundigt idag og har desværre måtte erfarer at den er blevet mere skadet end først antaget.
Så hvis der er nogen der ligger inde med et godt middel til at få en koral til at komme sig er jeg lutter øre.
Jeg har endvidere tjekket alle mine værdier og alt ser fint ud, har dog ofte haft store problemer med fordampning. Men temperaturen er fin og stabil og har hele tiden været det. Den ligger på 24-25*C.
Jeg har nu gjort en del i at læse om "electric blue hermit crab's" destruktive natur. Der må jeg nok tilføje at der er mange der har oplevelser med denne art der ikke just taler fór at disse er reef safe.
Den har også ofte angrebet mine børsteorme, snegle - skønt jeg har masser af tomme huse til rådighed i akvariet. Kan hermed konstatere at jeg ikke skal have andre krebs og krabber end mine to rødbenede eremitter.
Jeg har inspiceret korallen grundigt idag og har desværre måtte erfarer at den er blevet mere skadet end først antaget.
Så hvis der er nogen der ligger inde med et godt middel til at få en koral til at komme sig er jeg lutter øre.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej stefan,
Ked af at høre om dit tab, men sådan er hobbyen for os alle.
Nu har du ikke lagt billede op, og jeg kanikke se hvor slem skaden er.
Er der hoveder der har hvide smeltede polypper, så knæk dem af. Ellers giv resten af korallen fred og ro, medium lys, og medium vekslende men ikke direkte vandbevægelse.
Du nævner store problemer med fordampning! Hvis du ikke har et aut. Påfylder af osmosevand, så får du aldrig enstabil saltholdighed.
Held og lykke
Peder
Ked af at høre om dit tab, men sådan er hobbyen for os alle.
Nu har du ikke lagt billede op, og jeg kanikke se hvor slem skaden er.
Er der hoveder der har hvide smeltede polypper, så knæk dem af. Ellers giv resten af korallen fred og ro, medium lys, og medium vekslende men ikke direkte vandbevægelse.
Du nævner store problemer med fordampning! Hvis du ikke har et aut. Påfylder af osmosevand, så får du aldrig enstabil saltholdighed.
Held og lykke

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Hej Peder.
Nej jeg har ikke oplevet at der er hoveder på tentakler der er smeltede af udseende. Korallen har været meget aktiv, fisker meget, og i god vækst indtil min eremit valgte at gå til "angreb".
Jeg har også længe haft en osmoseanlæg i tankerne, men dog en kende kostbart. Men vil da absolut se om jeg ikke kan finde økonomien hertil.
Nej jeg har ikke oplevet at der er hoveder på tentakler der er smeltede af udseende. Korallen har været meget aktiv, fisker meget, og i god vækst indtil min eremit valgte at gå til "angreb".
Jeg har også længe haft en osmoseanlæg i tankerne, men dog en kende kostbart. Men vil da absolut se om jeg ikke kan finde økonomien hertil.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
stefanj du skrev
det eneneste krabbende krabbe krae jeg ville beholde er de smaa kommensaler man finder i koraller og det mest fordi de aldrig forlader sin vaertKan hermed konstatere at jeg ikke skal have andre krebs og krabber end mine to rødbenede eremitter.
Senest rettet af ole kekkonen lør 25. aug 2012 06:32, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
er du sikker pa du af laeser rigtig,som sagt det kan vaere vand behandlingen ikke er korrekt og vandet har noe med nummer at göreStefan J skrev:. Men temperaturen er fin og stabil og har hele tiden været det. Den ligger på 24-25*C. .

det er en god start at pröve holde saliniteten og temperatur under normale koralrev forhold,36 ppt (1.025 eller 1.026) og temperatur omkring 27 grader
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Stefan J skrev: Jeg har også længe haft en osmoseanlæg i tankerne, men dog en kende kostbart. Men vil da absolut se om jeg ikke kan finde økonomien hertil.
Et osmose anlæg koster nogenlunde det samme som en koral, med mindre du har et stort forbrug.
Så brug hellere pengene på sådan et samt en osmolator.