Efter lang og (u)moden overvejelse har jeg nu taget så mange skridt i retning af et saltvandsakvarium, at der nu ikke længere er nogen vej tilbage...

Jeg har fået bygget et bord (med min søn - det forkorter jo heller ikke ligefrem processen

Nu sidder jeg så med en bunke PVC-rør og nogle glasplader og så begynder det jo at blive alvor - for så skal der limes! Scary stuff...
Jeg har læst mig en pukkel til omkring boblefælder og design af sumpe - men ville egentlig godt starte en anelse enkelt, da jeg jo ikke helt ved hvad jeg skal have af udstyr engang i fremtiden (ug gruer mig lidt ved at skulle snitte opdelinger ud af sumpen igen på et tidspunkt).
Så er nået frem til vedlagte skitse...
(baseret på de stykker glas jeg har - men jeg kan jo godt køre til en glasmester, hvis det skal være)
Jeg ville blive fantastisk glad hvis I kunne øse en anelse af jeres erfaringer (pick and choose

- Behøver man et skillerum mellem skummeren og algerne (jeg ville bare sætte makroalgerne i et lille kar af en art, med lidt sand i bunden)?
(jeg ved nemlig ikke om jeg vil have fx et filter eller alt muligt andet på et tidspunkt i fremtiden - og så kvier jeg mig lidt ved at lave for faste opdelinger)
- Er det OK med et stykke blåt filtersvamp og så 2 stykker glas som boblefælde inden returpumpen - eller det snedigst at få lavet det med 3 stykker?
- Returpumpen skal jeg lige have fundet, men for at undgå mulige vibrationer i PVC'en tænkte jeg at bruge en silikoneslange (hvis jeg kan finde en på 32 mm - som al rørføring bliver med) som jeg bare ville lime op i en stump PVC som jeg har limet i gennemføringen... Det vil være temmelig tæt på lige lodret op... Er det en lorteide?
- Tilbageløbet oppe i tanken (sidder i midten bagerst) ville jeg egentlig lave med et T-kryds (og ikke et Y-kryds som på tegningen), og så bare lige under overfladen på hver side så det sprøjter lidt nedad i tanken...
- Sidst, så giv lyd hvis der er nogen der har en fortrinlig, billig og mægtigt lydsvag returpumpe som ville kunne drive de 325+160 l (løftehøjden vil være 1.2m fra bund i sump til top af akvarium)

På forhånd mange tak!
Kristian