Sump - kommentarer modtages med kyshånd :)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2012

Sump - kommentarer modtages med kyshånd :)

Indlæg af kmo »

Halløj folkens!

Efter lang og (u)moden overvejelse har jeg nu taget så mange skridt i retning af et saltvandsakvarium, at der nu ikke længere er nogen vej tilbage... :?

Jeg har fået bygget et bord (med min søn - det forkorter jo heller ikke ligefrem processen :) ), købt akvarium (130x50x50), sump (100x40x40), lampe (2x150w hqi + 2x blå lysstofrør), cirkulationspumper - og her til formiddag kom der også en skummer på matriklen (købt brugt herinde). Mangler sådan set bare at få købt en returpumpe for at kunne starte med at fugte tingene, køre ind, måle og vente.. og gro lidt tålmodighed... og på et tidspunkt (inden jul har jeg lovet) at kunne fodre en klovnfisk (som sønnike for længe siden har døbt Homo - han var ikke så gammel da vi startede og tænkte Homo/Nemo... same-same :) ) ...

Nu sidder jeg så med en bunke PVC-rør og nogle glasplader og så begynder det jo at blive alvor - for så skal der limes! Scary stuff...

Jeg har læst mig en pukkel til omkring boblefælder og design af sumpe - men ville egentlig godt starte en anelse enkelt, da jeg jo ikke helt ved hvad jeg skal have af udstyr engang i fremtiden (ug gruer mig lidt ved at skulle snitte opdelinger ud af sumpen igen på et tidspunkt).

Så er nået frem til vedlagte skitse...
(baseret på de stykker glas jeg har - men jeg kan jo godt køre til en glasmester, hvis det skal være)

Jeg ville blive fantastisk glad hvis I kunne øse en anelse af jeres erfaringer (pick and choose ;) ):

- Behøver man et skillerum mellem skummeren og algerne (jeg ville bare sætte makroalgerne i et lille kar af en art, med lidt sand i bunden)?
(jeg ved nemlig ikke om jeg vil have fx et filter eller alt muligt andet på et tidspunkt i fremtiden - og så kvier jeg mig lidt ved at lave for faste opdelinger)

- Er det OK med et stykke blåt filtersvamp og så 2 stykker glas som boblefælde inden returpumpen - eller det snedigst at få lavet det med 3 stykker?

- Returpumpen skal jeg lige have fundet, men for at undgå mulige vibrationer i PVC'en tænkte jeg at bruge en silikoneslange (hvis jeg kan finde en på 32 mm - som al rørføring bliver med) som jeg bare ville lime op i en stump PVC som jeg har limet i gennemføringen... Det vil være temmelig tæt på lige lodret op... Er det en lorteide?

- Tilbageløbet oppe i tanken (sidder i midten bagerst) ville jeg egentlig lave med et T-kryds (og ikke et Y-kryds som på tegningen), og så bare lige under overfladen på hver side så det sprøjter lidt nedad i tanken...

- Sidst, så giv lyd hvis der er nogen der har en fortrinlig, billig og mægtigt lydsvag returpumpe som ville kunne drive de 325+160 l (løftehøjden vil være 1.2m fra bund i sump til top af akvarium) ;)

På forhånd mange tak!

Kristian
Vedhæftede filer
sump.jpg
Kristian :)

--
Breathes there the man with soul so dead
Who never to himself hath said
Fuck this shit I'm going to bed!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Sump - kommentarer modtages med kyshånd :)

Indlæg af Bingocaller »

Ligner min bortset fra jeg har en plade imellem skummer og det man kalder refugium ( der hvor du vil have sand og alger)

Ellers kan skummeren suge sand og pods og alger ind.

Hvis du føder din skummer direkte på nedløbet burde der ikke være noget problem da det jo så er lukket kredsløb ned
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Og du kan bruge pvc slange mellem retur og pvc - sådan noget sort man bruger til havedamme bla - det bruger jeg.

Det kan fåes i planteimporten (kan se du er fr Kastrup )
Senest rettet af Bingocaller ons 22. aug 2012 15:23, rettet i alt 1 gang.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Og så ville jeg sætte haner på alle nedløb og returen når du nu alligevel er igang - det er meget rart at have hvis man en dag for brug for det. Evt kan du sætte et t stykke på nedløbet med en hane for enden hvis ifu har plads til det. Så kan du i fremtiden slutte uv til eller en reaktor eller lign. Det er også meget rart at kunne. Man er altid på jagt efter nyt udstyr og gadgets når det andet spiller ;)
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Skummeren fødes dels på afløbet, men der sidder en aquabee pumpe som også suger vand ind... Så måske jeg skal lave en eller anden adskillelse ind til skummeren.... hmm... get your point.

Planen var at sætte haner på nedløbet, mens jeg tænkte at det sikker var smartest at lade tilbageløbet være så simpelt som muligt, så den stakkels pumpe ikke knokler sig ihjel...

Good point med t-stykke... det vil jeg lige overveje :)

--
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

kmo skrev:Planen var at sætte haner på nedløbet, mens jeg tænkte at det sikker var smartest at lade tilbageløbet være så simpelt som muligt, så den stakkels pumpe ikke knokler sig ihjel...
Pumpen tager ikke skade af at blive droslet noget ned på udgangssiden, det svarer jo blot til at den skal løfte vandet højere end den realt gør.

Ser at du vil placere algerne i et kar med sand i bunden. Algerne har ikke noget behov for sand til at fæstne rødderne.
Sandet vil snarere komme til at virke som en skidt samler
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg kan ogsaa godt li ideen med T stykket,ogsaa vil jeg ha fribane til akvariet fra det der bliver kaldt for algekammer maaske jeg ville bruge aktiv kul istedet efter makroalgerne da de har det med at gulne vandet.brug gerne sand der hvis du vil et par centimeter af det du har i akvariet
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja hvis du endeligt skal have sand så skal det være en DSB (det ved Ole alt om) - ellers vil det bare blive en nitratbombe (tro mig har prøvet)

Sæt haner på alle rør - det er jo ikke nogen du siger du skal have dem lukket - men det er meget rart at kunne lukke helt for alt hvis du skal skifte pvc ud eller lign
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Sådan - så har jeg påklistret 3 stk. kuglehaner i alle 3 nedløb - og bestilt en ekstra kuglehane og et t-stykke... Råd modtaget - og fulgt ;)

Jeg har faktisk nogle poser aktivt kul som jeg gik og grublede over om ikke jeg skulle hælde i en filtersok eller sådan noget og lægge i boblefælden frem for blot en filtersvamp... nu hvor jeg alligevel har det... Det kræver ikke andet end at vandet bare løber igennem, vel? Og tænker også at der vel helst skal være mulighed for at lidt småting (pods fx) skal kunne komme retur i tanken, så ville kun dække halvdelen af hullet i boblefælden med aktivt kul... tænkte jeg.

Nå, tror jeg er nået til punktet hvor jeg skal tænke lidt mindre - og så bare prøve :)

Dermed så har jeg også besluttet at vente lidt med at lave en skillevæg mellem skummeren og algerne - med lidt lykke og held går strømmen jo også kun en vej - og så må jeg eventuelt efterfølgende tulle lidt med at lime en skilning på hvis min skummerpumpe splatter til med lort... (og nu har jeg jo også kuglehaner nok til at kunne tømme sumpen stort set op i tanken, pille-rode-rage, og så lukke skidtet ned igen :)

Thanks!

--
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

kmo skrev:Dermed så har jeg også besluttet at vente lidt med at lave en skillevæg mellem skummeren og algerne - med lidt lykke og held går strømmen jo også kun en vej - og så må jeg eventuelt efterfølgende tulle lidt med at lime en skilning på hvis min skummerpumpe splatter til med lort... (og nu har jeg jo også kuglehaner nok til at kunne tømme sumpen stort set op i tanken, pille-rode-rage, og så lukke skidtet ned igen :)
Hej,

Jeg ville nu sætte en skillevæg op efter din skummer, da det vil være synd at skulle tømme det hele igen og rode i sumpen, hvis din skummerpumpe skulle suge pods m.m. op, men mest af alt at skillevæggen vil fungere/ give din skummer en stabil vandstand med denne. Så du aldrig skal tænke på, at du skal justerer vandstanden til skummeren :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
bdk
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 8670 Låsby

Indlæg af bdk »

Marco R skrev:
kmo skrev:Dermed så har jeg også besluttet at vente lidt med at lave en skillevæg mellem skummeren og algerne - med lidt lykke og held går strømmen jo også kun en vej - og så må jeg eventuelt efterfølgende tulle lidt med at lime en skilning på hvis min skummerpumpe splatter til med lort... (og nu har jeg jo også kuglehaner nok til at kunne tømme sumpen stort set op i tanken, pille-rode-rage, og så lukke skidtet ned igen :)
Hej,

Jeg ville nu sætte en skillevæg op efter din skummer, da det vil være synd at skulle tømme det hele igen og rode i sumpen, hvis din skummerpumpe skulle suge pods m.m. op, men mest af alt at skillevæggen vil fungere/ give din skummer en stabil vandstand med denne. Så du aldrig skal tænke på, at du skal justerer vandstanden til skummeren :happy:
+1
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

OK! :D

Jeg skal alligevel igang med silikonen igen (der er jeg åbenbart rimelig talentløs - det ligner også noget fra børnehaven - heldigvis kun i sumpen), for ferskvandskammeret holdte sgu ikke helt tæt.

Jeg må forsøge at snitte i en glasplade :S

Thanks!

--
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Er du sikker på at den skummer skal have direkte tilslutning af vand?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Den skal være tilsluttet nedløbet, så ja... Men der kommer ikke vand ind i skummeren derigennem - det kommer ind gennem pumpen - og der kan der godt komme snask i indsugningen..

Summasumarum. Jeg har nu stået med en vinkelsliber og snittet i et stykke glas der var for stort (et sindssygt svineri - og komplet umuligt at få lige - kan slet, slet ikke anbefales) - men er med en silikonefuge så stor som en pegefinger nu nået frem til at have sat skummeren i sit eget kammer! :)

Det skal nok blive godt! :)

--
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det lyder ikke rigtigt...
- Den kan jo ikke være tilsluttet uden at der kommer vand ind, og det skal der jo ikke hvis pumpem tager vand ind fra sumpen...

Har du mærke navn og model nummer på den skummer?

kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Det er en H&S Model 150-F2001

Sammen som denneher (blot købt brugt - pumpen hænger i siden): http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... F2001.html

--
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det store rør er til udgangsvand ikke indtag...

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har ellers sat en slange fra mit akvarie ned i det store rör,"virker" fint
kan heller ikke se hvorfor man skulle bruge noe för skummeren andet for at mindske dens funktion
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Yes - vand kommer ind i skummeren fra pumpen (som blander med luft - nålehjul og alt det tjavs), pumper det ind i midten af skummerrøret - og så løber det ud i bunden af skummeren. Udløbet sættes så på nedløbsrøret fra tanken. Kan ikke lige gennemskue hvorfor det er på nedløbet, men sikkert for at man kunne placere skummeren udenfor sumpen og så var der kun et rør...
Anyway - mig der formulerede mig kluntet - udløbet sluttes på nedløbet fra tanken. Fødning til skummerpumpe sker i bunden af sumpen. Skummeren står nu i eget rum.

Sådan bliver det.
(ved ikke liiige hvordan man uploader et billede i et svar... men anyway - det går nok :)

Mangler blot at få leveret min returpumpe og en kuglehane og et t-stykke, så skal jeg til at test om skidtet holder tæt :D

--
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har en af de der justerbar retur pumpe(tunze) den er jeg godt nok glad for

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=237
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Ja - jeg endte med at købe en Tunze silence 3000 l/t - som man så kan skrue op eller ned for. Så med kuglehaner og justeringer, så burde der være plads til at jeg kan skrue og pille i en uendelighed :)

--
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

det er jo det....
pt er jeg ved at draene vandet fra akvariet ned i en spand salt saa er sjok starteren altsaa god at bruge saa jeg ikke virvler op i hele akvariet LOL,
held og lykke
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Så vidt jeg kan se, er der ikke andre steder vandet kommer ud fra skummeren end det store rør til venstre på fotoet...
Og sender du vand ind der blokerer du jo det hele...

Læs vejlningen til skummer... (Jeg kan ikke finde den på nettet...)

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

amddurin skrev:Så vidt jeg kan se, er der ikke andre steder vandet kommer ud fra skummeren end det store rør til venstre på fotoet...
Og sender du vand ind der blokerer du jo det hele...

Læs vejlningen til skummer... (Jeg kan ikke finde den på nettet...)

hmmmm :confused2: altsaa mi skummer har 3 aabninger i det store rör jeg sende vand i i toppen af det rör jeg kan justere der paa vandstanden i skummeren ved at löfte eller synke slangen vandet kommer ud i bunden af detsamme pvc rör,som sagt "virker" her
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

@Ole:

Jeg forstår det ikke, da skummeren jo tager vand ind fra pumpen i højre side... modsat PVC røret...

Har din skummer så pumpen til at tage vand fra det rør du sender vandet ind i toppen af?

Min ATI tager vand og luft ind med pumpe og sender det ud af et rør der osse kan justerer vand højden inde i skummeren og det rør der er til venstre på fotoet i linket ligner osse udgang der bestemmer højden af vandet inden i skummeren...

Som jeg ser den skummer trådstarter henviser til, vil vand ind begge steder give en kop der løber over...

Ellers forstår jeg det slet ikke...

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

hvis jeg sender hurtig ind vand pa den maade ja saa bliver skummeren ved at flyde over,jeg maa se om jeg har et billed af det et sted :dizzy:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Her er lige fotoet af H & S 150-F2001:
h&s_150f2001sk_LRG.jpg
Kan vi ikke blive enige om at der IKKE må tilsluttes nogle rør eller slanger til denne skummer, da den selv tager vand ind fra pumpen og vandet løber ud af røret i venstre side...

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

ahh du har ret den saa ens ud men er noe andet i konstruktionen end min jeg har en atb nano cone
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Den ATB skal som jeg ser det osse kun have vand (Og luft) ind via pumpen...

http://www.reefcentral.co.uk/showthread ... ne-Edition
ATB.jpg
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Ham gutten jeg købte den af (brugt - herinde) forklarede at jeg skulle sætte nedløbsrøret fra tanken ned i det lodrete rør til venstre på billedet (det med prikken på)... Samme rør kan man dreje på og justere vandstand i skummeren.

Hvorfor den er konstrueret så den blander udløbsvandet fra skummeret med nedløbsvandet fra tanken (løber så ud af t-stykket), kan jeg kun gisne om (men antager at det er for at man kan køre den uden for en sump - og spare lidt rørføring...?). Indsugningen er fra pumpen (som ikke er lydløs, kan jeg iøvrigt hilse og sige... :S ). Kan også være at det er for at man kan lave noget kunstfærdig rørføring (som jeg så ikke har tænkt mig at kaste mig ud i) så man kobler returpumpen på det lodrette rør og fører udgangen fra t-stykket op i tanken...

Anyhow... Jeg vil prøve mig lidt frem og se om den fungerer bedst ved at koble nedløb på røret med prikken (og så en stump slange på udløb fra t-stykket som jeg lader løbe ud i kammeret i sumpen hvor skummeren står) - eller om det set ud til at virke bedre at føre nedløbet fra tanken ned i kammeret med skummeren og så lade det lodrette rør stå og kigge lige op i luften :)

--
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"