Opstart af 120 liter - teknikken dertil?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Gnuen
Copepod
Copepod
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012

Opstart af 120 liter - teknikken dertil?

Indlæg af Gnuen »

Hej!

Jeg er blevet noget kun interesseret i denne hobby, og er lige nu i overvejelsesfasen om hvorvidt jeg skal kaste mig ud i det.
Jeg har læst en del her på forumet efterhånden, og har også læst et par bøger nu, men lige det med teknikken er jeg ikke så stærk i, og jeg kunne derfor godt bruge lidt hjælp.

Det jeg overvejer indtil videre er at starte et 120 liters op (denne størrelse, da det er det jeg synes vi har plads til nu hvor vi er nybegyndere, samt det ikke er alt for småt, så det bliver svært at styre).

Jeg har kigget på et Juwel Lido 120 (jeg vil ikke kaste for mange penge afsted allerede nu, og synes derfor det er en billig måde at komme igang på).
Jeg er ikke interesseret i sump i første omgang, da jeg gerne vil se hvor langt hobbyen vil tage mig.

Nu til det tekniske (og der hvor jeg halter bagefter)
Om akvariet står der:
Indvendig biologisk filter med stort volumen iht. dobbeltstrømingsprincippet.
Regulerbar varmelegeme integreret usynligt i filterhus. Også velegnet som saltvandsakvarie.

Et Lido akvarium er udstyret med:
High-Lite lysenhed, varmelegeme, Bio-filter Bioflow 3 med pumpe og filtermedier.
Belysning: 1 x High-Lite armatur (til 2 x 24 W T5, 438 mm), lysstofrør inkluderet
Pumpe: 600 Liter i timen
Varmelegeme: 100 W

Hvor meget af dette kan jeg bruge, og hvor meget skal jeg skifte ud fra start? Kan noget af det overhovedet bruges til en start?

Jeg har kigget lidt på en tunze 9002 skummer. Er den kraftig nok? Eller er der andre skummere jeg hellere skal kigge efter?
Med hensyn til cirkulation har jeg tænkt på et par Tunze NanoStream 6025, men er den kraftig nok?
Jeg vil gerne have LED-lys, da jeg har hørt at T5 genererer en del varme, men er det overhovedet muligt at skaffe til en nogelunde pris, og uden man skal kaste sig ud i det store byggeprojekt? Synes de færdige sæt jeg kan finde er noget spegede i prisen.

Er der andre ting jeg har glemt?
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Opstart af 120 liter - teknikken dertil?

Indlæg af akemedes »

Hvad budget har du ?? Det er nok det første vi skal vide...
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Gnuen
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Gnuen »

Jeg har ikke noget budget som sådan, da jeg regner med at opgradere lidt hen ad vejen, men jeg vil helst ikke gøre det for dyrt, da jeg som sagt aldrig har prøvet det før, og det derfor er lidt på forsøgsbasis, for at se om jeg bliver bidt af det.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Vil helt klart foreslå at kikke efter et brugt setup herinde. Der er rigtig mange penge at spare.
Gnuen
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Gnuen »

Kigger også i markedet hver dag, men har endnu ikke fundet noget, der er plads til. Enten er det for stort, eller også er det alt for småt :-)
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Indlæg af akemedes »

Hvis jeg var dig, så ville jeg gå efter et red sea max 130, eller et BoyU hvis du ønsker et "færdig" sæt MED skummer...

De er oftest meget gode som begynder akvarie. Men husk på en ting, der er ikke rigtig plads til de store udvidelser..
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

9002 burde kunne gøre det, men ha' generalt ikke ret mange fisk i et så lille akv... (Giver nemt problemer med alger og flere problemer hvis de fisk du vælger er territoritale, så læs rigeligt om de fisk du ønsker og finder frem til at du kan have...)

LED er billige hos: http://www.ultra-led.dk/ (Dog kan de "Billige" ikke styres via GHL Computer eller lign. til Sol op/ned)

Har du læst http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918

Den gratis eBog bør du læse... (Link til eBog er i overstående link osse.)

De fleste ting til det Lido er kun velegnet til ferskvand...

Vi er flere der har fået et RSM130 brugt med alt inkl. for 1500-2500,- kr.
(Nogle dog uden den ekstra Tunze 6025 pumpe eller opbyggede skummerkop til 9002...)
RSM kræver så, som andre med lukket top, at man gør div tiltag her i sommertiden... Skift til LED er én af mulighederne...

Du skal have de vigtigste testsæt inden for de første par. mdr. (Før noget andet levende end LS kommer i.)
Du bør osse have en Osmose anlæg med silikat filter til at rense dit ferskvand... (Det kan spare dig for mange problemer)

Usanset hvad, så kan det hurtigt blive dyrt hvis man bliver bidt af hobby'en og opgradere... (Til mit 300L Geiss gav jeg selv 6500,- kr for at lave min LED lampe med drivere osv. med kun 55stk. 3W LED + 2800,- kr for en ATI 200i skummer og har for ca. 1500,- kr testsæt og refragtrometer + akv med bord + ombygning af sump + nyt PVC + pumper + alt muligt der koster - jeg troede at bare man fik et billigt brugt akv. så var det ikke langt til målet, men jeg blev klogere - så er du advaret, men det er jo bare mit eks.... )

:beer:

PS: Mange ting SKAL du have fra start af og andre ting kan IKKE opgraderes... (Skummer 9002 kan ikke bruges til over 150-200L og lyset skal sikret udbygges eller skiftes ud sammen med akv, bord mv...)
Senest rettet af amddurin tors 26. jul 2012 22:14, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Gnuen
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Gnuen »

Tak for de gode svar! :-) Jeg holder også øjne og ører åbne med hensyn til, om der skulle komme noget brugt.

Tråden om opstart har jeg læst (Jeg tror faktisk efterhånden jeg har småsnuset over alt herinde. Det er jo altid spændende, når man får øjnene op for en ny verden :-) )

Jeg har heller ikke planer om hverken mange eller territoriale fisk. I første omgang skal det kun være forholdsvis lette dyr som ocellaris, pudserejer og i den dur. Så må vi se om jeg får blod på tanden efter mere :-)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg vil også anbefale at vente på der kommer et brugt setup til salg, som passer med jeres planer. Der er rigtig mange penge at spare. Nogle gange tænker jeg at det er ufatteligt så billigt ting bliver solgt.

Hvis du køber nyt, kommer du ikke langt for 5000,- , men brugt kan du jævnligt finde et komplet setup for mindre.

Men velkommen til og held og lykke med opstart.

Mvh Kenneth
Gnuen
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Gnuen »

Tak for velkomsten :-) Markedet bliver også kigget igennem hver dag, da det er den absolut letteste måde at komme i gang på :-)
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Hej jeg går også og planlægger et lido120 og jeg har set at tunze kommer med en lille skummer som tager overfladehinden, så det er ikke nødvendigt med et overløb, søg på tunze 9004 - der er flere tyske netbutikker som får den til september pris 107 euro ca.
Så mangles der bare lidt ekstra cirkulation og måske en 30w led så kan der startes.
mvh ivan
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"