Lampeskjuler - Hvordan?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Lampeskjuler - Hvordan?

Indlæg af Schwensen »

Jeg er i gang med at bygge bord til mit nye akvarium med målene 140 x 65 x 60 cm (L x D x H), og i den forbindelse er der et stort ønske fra kæresten om en lampeskjuler. Bordet bliver bygget i reglar, og bliver efterfølgende beklædt med MDF. Lampeskjuleren skal ligeledes beklædes med MDF, men den må samtidig heller ikke være for tung.

Jeg har siddet og prøvet at forestille mig at lave en lampeskjuler, men kan simpelthen ikke komme på et smart design? Jeg skal jo kunne åbne den rimelig nemt, da jeg skal kunne fodre hver dag mv. Desuden skal den kunne bære to LED-lamper, så den skal have en højde på omkring de 30 cm, så disse kan komme højt nok, til at hele akvariet bliver dækket med lys, men må stadig ikke være for tung.

Nogen gode ideer?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lampeskjuler - Hvordan?

Indlæg af PoulD »

MDF vejer jo det MDF vejer, og 140 x 65 tror jeg bliver lige lidt mere end du kan balancere med alene hvis det er det du mener.

Min lampekasse er lavet som lakeret MDF på porsa. Porsa vejer jo stort set intet. Lampekassen er i 3 dele. Forpladen og den forreste del af toppladen sidder sammen som del 1. Del 2 er så den bageste 2/3 af toppladen. Del 3 er så resten. Mit akvarie er kun 93 cm langt, men det er kun lige jeg kan sætte del 3 på uden hjælp. Jeg kan selvfølgelig sagtens løfte den op, det er ikke det, men den skal glide helt præcist og helt lige ned over 3 glassider, hvis der ikke i længden skal komme grimme mærker i lakken.

Men konstuktionen er jo også sådan, at det vil være uhyre sjældent der kan blive brug for at tage del 3 af.

Jeg overvejer i øvrigt at skære et ca. Ø 100 mm hul i den forreste topplade og lime et rør i fra hullet og ned til overflade, til de daglige fodringer. Jeg går ud fra der ikke kan komme lys op gennem hullet p.g.a. røret, og toppen er så høj at mennesker med normal højde ikke ser toppladen uden brug af taburet.

Det er Carsten fra DecOcean der har æren for designet. Du kan se lampekassen i nedenstående tråd.

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Det ser rigtig interessant ud Poul! Jeg har dog nogle spørgsmål til det, for det var lidt sådan jeg havde tænkt mig at lave den, men jeg ville bare lave det i træ.

Tror du godt at porsa kan holde, når det skal være 140 cm langt? Jeg har overhovedet ingen erfaring med porsa stel, men synes at have fået af vide, at det godt kan være lidt dyrt i indkøb?

Jeg tror dog ikke helt, jeg forstår, hvordan du sætter de forskellige dele sammen? Jeg er især interesseret i at få af vide, hvordan den forreste del sidder fast på skellettet? Og eventuelt den bagerste del ? Jeg går ud fra, du "bare" fjerner den forreste del, når du fodrer mv.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Lyskassen er helt lukket (på nær et hul i bagstykket til kabler). Toppladen er delt i to dele som begge ligger løst ovenpå porsaen. Forkanten af lyskassen sidder ikke fast i andet end den forreste del af toppladen. Intet andet end vægten af den forreste topplade holder det på plads. Forpladen er dog også en smule støttet af de 2 sideplader. Forpladen er nemlig 15 mm længere end toppladen i hver ende, så forpladen går ud fover sidestykkerne. De 2 sidestykker går så til gengæld 15 mm højere op end porsaen, således at begge toppladerne ligger nede imellem sidestykkerne

Er rimelig sikker på porsa sagtens kan holde til 140cm. Man kan sikkert også bruge f.eks. limtræ i stedet for porsa, men det bliver formentlig en hel del tungere og en del mere klodset. + jeg tror du bliver nødt til at lakere alt træ grundigt overalt, hvis det ikke skal slå sig (der bliver meget fugtigt i en lukket lyskasse)

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Porsaen skal nok kunne klare det. Husk på at man laver akvarie reoler af det, som bærer mange hundrede kilo.
Og tror du ikke helt på det, så kan du sætte en tværstiver ind.

Porsa er ikke billigt, men det er træ heller ikke hvis det er i nogle dimisioner der skal kunne holde til noget.
Og så har vi slet ikke snakket om vægten.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg er med på, at porsa er stærkt, men jeg kunne godt være lidt nervøs for, at det ikke kunne holde, når nu den vil blive 140 cm lang. Men hvordan bliver MDF-pladerne hæftet på porsaen? Hvor kan man eventuelt købe porsa efter mål ?
Jeg er så rimelige uenig, at træ er dyrt, men til gengældt er det tungt!
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

PoulD skrev:Lyskassen er helt lukket (på nær et hul i bagstykket til kabler). Toppladen er delt i to dele som begge ligger løst ovenpå porsaen. Forkanten af lyskassen sidder ikke fast i andet end den forreste del af toppladen. Intet andet end vægten af den forreste topplade holder det på plads. Forpladen er dog også en smule støttet af de 2 sideplader. Forpladen er nemlig 15 mm længere end toppladen i hver ende, så forpladen går ud fover sidestykkerne. De 2 sidestykker går så til gengæld 15 mm højere op end porsaen, således at begge toppladerne ligger nede imellem sidestykkerne

Er rimelig sikker på porsa sagtens kan holde til 140cm. Man kan sikkert også bruge f.eks. limtræ i stedet for porsa, men det bliver formentlig en hel del tungere og en del mere klodset. + jeg tror du bliver nødt til at lakere alt træ grundigt overalt, hvis det ikke skal slå sig (der bliver meget fugtigt i en lukket lyskasse)

//Poul
Og den forreste del ligger ikke usikkert?
Med hensyn til fugt, så bliver det hele malet/lakeret :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Jeg er med på, at porsa er stærkt, men jeg kunne godt være lidt nervøs for, at det ikke kunne holde, når nu den vil blive 140 cm lang. Men hvordan bliver MDF-pladerne hæftet på porsaen? Hvor kan man eventuelt købe porsa efter mål ?
Jeg er så rimelige uenig, at træ er dyrt, men til gengældt er det tungt!
Porsaen kan de blandt andet købe hos Porsa.dk :)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Puha det løber hurtigt op i pris med porsa. Jeg prøver først med træ, da jeg lige har lavet nogle beregninger, og kan lave skelettet til omkring 200 kr. :) Update følger, om jeg må overgive mig til prosaen ;)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Schwensen skrev: Og den forreste del ligger ikke usikkert?
På ingen måde :-) Prøv at forestille dig du lægger en plade ovenpå dit spisebord, og pladen er styret på de 3 kanter. Vil den ligge stabilt? Det ligger endnu bedre fast end det. At der hænger en plade nedad i forkanten af toppladen, gør bare, at toppladen ligger endnu bedre fast. Toppladen får jo på den måde et tyngdepunkt der så at sige ligger under den selv. Og den kan jo ikke vippe nogen steder, da forkanten jo ikke kan vippe indad for akvariet og sidestykkerne.

//Poul

Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Super! Tak for din forklaring Poul ;) Det er vejen frem for mig, at bygge den som din top. Jeg bygger den dog i træ. Jeg lægger resultatet op, om nogle uger/måneder.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af den_ »

kan du ikke bare lave en ramme af mdf (til lyskassen ville jeg vælge vandfast Mdf) og sætte nogle træ lister 1-2 cm fra bunden af rammen som kan ligge af på kanten af akvariumet som pladerne gå ned over kanten (så dække den og vandspejlet), og så lave det i toppen af pladen som du så kan ligge toppladen løst på det evt. lave den i 2 dele og i en 9/12 mm med huller i så fingerne kan komme inde i når du skal have den op og så kan du jo smide foder igennem der.
til lampe ophænget kan du sætte nogle lister på den smalle led
bagpladen behøves ikke være i samme højde som resten af rammen så kan du jo få plads til rørene til sumpen samt ledningerne

har lavet en lille hurtig tegning
Vedhæftede filer
lyskasse ide.png
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Peter, fik du nogensinde lavet din lampeskjuler? Står og overvejer at bygge en selv nu her, og mangler lidt inspiration - især fordi jeg er på et stramt budget.
Mvh Tobias
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Moente skrev:Peter, fik du nogensinde lavet din lampeskjuler? Står og overvejer at bygge en selv nu her, og mangler lidt inspiration - især fordi jeg er på et stramt budget.
Fik den lavet. Du kan se min tråd :) ellers kan jeg lige tage lidt billeder af den senere.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Schwensen skrev:
Moente skrev:Peter, fik du nogensinde lavet din lampeskjuler? Står og overvejer at bygge en selv nu her, og mangler lidt inspiration - især fordi jeg er på et stramt budget.
Fik den lavet. Du kan se min tråd :) ellers kan jeg lige tage lidt billeder af den senere.
Du må fantastisk gerne tage lidt detaljerede billeder. Er i gang med de indledende forberedelser, så kan bruge al den hjælp jeg kan få :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Kunne jeg også bruge :)!!
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Hvis i kunne bruge lidt inspiration fra mig, så er Min tråd omkring fremstilling af lampekassen/toppen er her... http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... op#p545483" onclick="window.open(this.href);return false;

det kostede mig få hundrede kroner.. :wink:
Morten
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Fin inspiration, Morten. Tror måske jeg vil tage lidt af det bedste fra flere idéer. Mit krav er at lampeskjuleren skal være lukket hele vejen rundt. Den bliver kun malet, så jeg har købt to blæsere til at montere på bagsiden for at udskifte luften i kassen, så jeg minimerer fugt. Hjørner og kanter vil jeg fuge med silikone, så fugten ikke trækker ind der. Dernæst skal der være en skinne i midten, hvor jeg kan montere min Kessil lampe. Det regner jeg med, bliver Porsa. Overskydende MDF-plade kan jeg bruge på samme måde som dig, Morten, som støtte til akvariekanten.
Mvh Tobias
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Moente skrev:. . . . Den bliver kun malet . . . .. Hjørner og kanter vil jeg fuge med silikone, så fugten ikke trækker ind der.
Bare hvis du ikke er klar over det Tobias, det er stort set umuligt at male på silikone.
Jeg ville enten bruge en malbar MS-polymer fuge, eller akryl spartel og vandtæt lak.

Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

PoulD skrev:
Moente skrev:. . . . Den bliver kun malet . . . .. Hjørner og kanter vil jeg fuge med silikone, så fugten ikke trækker ind der.
Bare hvis du ikke er klar over det Tobias, det er stort set umuligt at male på silikone.
Jeg ville enten bruge en malbar MS-polymer fuge, eller akryl spartel og vandtæt lak.
Det er kun indvendigt jeg vil fuge den, så der er udseende totalt ligegyldigt. Ikke engang sikkert, jeg vil male indvendigt. Har bestit fire blæsere, og kan tage alle i brug, hvis der bliver for fugtigt i skabet. Har et hygrometer, som jeg kan sætte derind, og bliver luftfugtigheden for høj, så monterer jeg de sidste to blæsere. Til at starte med bliver der kun sat to i.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

Indlæg af Lub »

Kommer der billeder og sådan, er nemlig selv lidt i gang også med at få installeret min DIY led lampe :) og ku godt bruge lidt inspriration :)
Mvh Thomas Larsen

Havde et RSM 130L og kørte godt
Pt arbejder jeg på et 54L med 47L sump...
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af Monica&Jacob »

evt se min tråd på side 1. har også lave noget lignende.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Så har jeg taget et par billeder. Jeg har bygget i lister, rammer og MDF.
Vedhæftede filer
Front.jpg
Front inderside.jpg
Front forside.jpg
i kassen.jpg
Topdæksel.jpg
Åben top.jpg
Oppefra.JPG
Fra siden.JPG
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Fedt, Peter, tak! Hvordan har du fået usynlige samlinger og lister banket ind uden man kan se det udefra?
Mvh Tobias
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Opmåling, opmåling, opmåling og en kapsav :) Alt er skruet indefra med skruer, som selvfølgelig ikke går igennem. Det er altså listerne, som er skruet på pladerne, og ikke pladerne der er skruet på listerne(forstår du hvad jeg mener?) - Derfor er der ingen skruehuller udefra. Jeg har så fuget alle revner mv. indvendigt med acryl for at forhindre fugt. Desværre er skruerne som er brugt på listerne synlige, og frygter at de vil ruste med tiden, men så må det være tid til et nyt akvarium :D
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Yes, jeg forstår! Var også meningen jeg ville gøre det, men min mdf er kun 9 mm, så det bliver nok svært. Kan man mon bruge noget lim/silikone til at lime listerne fast så de kan holde vægten?
Mvh Tobias
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Uuuh.. Der må jeg være dig svar skyldig. Tror det ikke, men aner det ikke. Jeg har brugt 12 mm mdf, og har derfor heller ikke haft mulighed for at have ret meget greb på skruerne (dog mere end dig!), men for at kompensere for dette, har jeg brugt MANGE skruer :)
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

Indlæg af Lub »

Moente skrev:Yes, jeg forstår! Var også meningen jeg ville gøre det, men min mdf er kun 9 mm, så det bliver nok svært. Kan man mon bruge noget lim/silikone til at lime listerne fast så de kan holde vægten?
Du kan bruge multiklæber ( en stærk fugemasse ) den burde sagtens ku holde men selvfølgelig hellere ikk helt billigt.
Mvh Thomas Larsen

Havde et RSM 130L og kørte godt
Pt arbejder jeg på et 54L med 47L sump...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Hvis man alligevel ikke kan se skruende udefra, kan man jo netop bare bruge et hav af skruer for at kompensere for det ringe greb.

Min far har sikkert en masse lister, skruer og andre dingenoter, jeg kan bruge til at bygge, så skal nok lige rådføre mig med ham! Ved dog ikke hvor langt jeg kan skrue skruerne i indefra før mdl'erne begynder at sprække udvendig. Hvis det sker, må jeg bare skrue skruerne i udefra og derefter male det hele hvidt - så er det alligevel nogenlunde usynligt.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Lub skrev:
Moente skrev:Yes, jeg forstår! Var også meningen jeg ville gøre det, men min mdf er kun 9 mm, så det bliver nok svært. Kan man mon bruge noget lim/silikone til at lime listerne fast så de kan holde vægten?
Du kan bruge multiklæber ( en stærk fugemasse ) den burde sagtens ku holde men selvfølgelig hellere ikk helt billigt.
Ja, ville gerne kunne holde omkostningerne så langt nede, at jeg kun behøver købe selve mdf'en. Men kan jo være, min kære fatter har noget liggende. Han har altid så meget lort liggende i skuret, så det kan jo være, jeg er heldig. Så tak for tippet :)
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"