Levende sten
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 1993
Levende sten
Hej
Jeg opstartede mit RSM250 i fredags og mens jeg baksede med at samle underbordet og få styr på pumper m.m. havde jeg de indkøbte levende sten i en flamingokasse med plast i. Stenene var i kassen i omkring 7 timer og kom så i akvariet da jeg opstartede det med sand og vand. Stenene var ikke i vand mens de "ventede" men stod i den lukkede kasse. Kan de have taget skade? Er de stadig "levende"?
Her 5 dage efter venter jeg på de første brune alger og ud af de 17 sten jeg har, er alle stadig flot hvide mens 1 enkelt er blevet brun. Det er kun den der er brun.
Mon det er helt normalt?
Mikael
Jeg opstartede mit RSM250 i fredags og mens jeg baksede med at samle underbordet og få styr på pumper m.m. havde jeg de indkøbte levende sten i en flamingokasse med plast i. Stenene var i kassen i omkring 7 timer og kom så i akvariet da jeg opstartede det med sand og vand. Stenene var ikke i vand mens de "ventede" men stod i den lukkede kasse. Kan de have taget skade? Er de stadig "levende"?
Her 5 dage efter venter jeg på de første brune alger og ud af de 17 sten jeg har, er alle stadig flot hvide mens 1 enkelt er blevet brun. Det er kun den der er brun.
Mon det er helt normalt?
Mikael
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Kastrup
Re: Levende sten
Det kan de sagtens klare. De klarer jo transporten fra indonesien fint i kasser.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
brune sten er helt normalt og så skifter de sikkert til alge grønne og
derfra forsvinder de grønne lige så hurtigt som de kom
og så er akvariet klar til fisk og koraller sådan i grove træk
mvh snogen
derfra forsvinder de grønne lige så hurtigt som de kom
og så er akvariet klar til fisk og koraller sådan i grove træk
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Det lyder godt .. tak 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De bakterier som gør stenene levende skal nok overleve turen, men hvis der er andre ting med i stenene, så er det mere tvivlsomt.
Men det kan også være en fordel, for nogle af de krabber som kunne skjule sig i stenene, kan have sluppet stenene.
Men det kan også være en fordel, for nogle af de krabber som kunne skjule sig i stenene, kan have sluppet stenene.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Hvis der nu er liv/dyr i stenene, hvornår vil de så komme ud? Er det efter de brune og grønne alger har været der? Kan de overleve at vandet evt får nogle kraftige svingninger ift nitrit og nitrat her i starten?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De kan komme ud, medens stenene er under transport, men også først flere måneder efter de er kommet i akvariet8rettere sagt, så er det først der du bemærker dem, da de sandsynlgivis har været så små, at du ikke kunne se dem da du fik stenene hjem.Mikaeldk skrev:Hvis der nu er liv/dyr i stenene, hvornår vil de så komme ud? Er det efter de brune og grønne alger har været der? Kan de overleve at vandet evt får nogle kraftige svingninger ift nitrit og nitrat her i starten?
Overlever de turen hjem til dig, er der også stor sandsynlgihedfor at de overlever de svingninger der kan komme