Jeg er en erfaren ferskvandsakvarist som efter mange år med ferskvand virkelig har fået stor interesse for saltvand. Jeg har de seneste par uger læst en hel masse om saltvandsakvarier. Bl.a. den gode e-bog og et hav af tråde, guides og youtube-videoer fra bl.a. LA Fishguys. Men da jeg efterhånden har lavet en liste over uddybende spørgsmål, som jeg ikke rigtigt har fået svar på, er det på tide at give mig tilkende.

1. Hvilken diameter skal PVC-rørene have til et 160 L? Hvad er anbefalet?
2. Kan man dele sumpen op i 2 og samle dem med vandrette pvc-rør? Mit underskab tilhørende et Akvastabil Mark II vil jeg gerne beholde, men der er en afstivervæg i midten, som gør at jeg kun kan have ca. 40L sump i hvert rum, og jeg vil da gerne have mere.
3. Hvad skal jeg helt præcist tilsætte vandet? Er flydende sporestoffer fint til 160l eller hvad gør man ellers? Hvad er billigst? I mit ferskvand blander jeg selv mit mikro- og makrogødning efter beregning, men det virker lidt mere kompliceret til saltvand?
4. Hvor vil det være smart at placere ventiler i sumpen?
5. Skal røret fra overløb monteres direkte på skummeren eller skal vandet blot løbe ud i skummerens rum i sumpen?
6. Til lys kunne jeg godt tænke mig LED, da levetiden er længere og driften vel også billigere? Jeg har kigget på nogle DIY kits fra http://www.rapidled.com/, og det ser fint ud. En anden bruger har da også lavet en tråd og video herinde, og er meget tilfreds. Men hvor mange watt og antal LED skal der bruges til 160 L med 50cm i højden? Det kan rapidled sikkert give et godt svar på, men sidder en søndag aften og er tørstig efter mere viden.

Det var de spørgsmål der trænger sig mest på lige nu.