Sand der står vådt
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Sand der står vådt
Hej SF
For et par måneder siden købte jeg en pose sand, skyllede det hele, men brugte kun lidt. Sandet står i en spand, med det vand jeg ikke kunne hælde af.
Har jeg nu lavet mig en bakterie bombe? Jeg vil gerne bruge noget af det igen, men kom i tvivl om det var klogt.
Er der nogen der kan/vil råde mig her.
Venlig hilsen Lene
For et par måneder siden købte jeg en pose sand, skyllede det hele, men brugte kun lidt. Sandet står i en spand, med det vand jeg ikke kunne hælde af.
Har jeg nu lavet mig en bakterie bombe? Jeg vil gerne bruge noget af det igen, men kom i tvivl om det var klogt.
Er der nogen der kan/vil råde mig her.
Venlig hilsen Lene
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
Re: Sand der står vådt
Hvis du vasker det godt før du bruger det, tror jeg ikke der sker noget ved det.
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
Det er et ret godt spørgsmål, synes jeg.
Jeg har nemlig noget lignende i et lille akvarie med ca. 10 cm sand, saltvand og en levende sten. Der er ikke pumpe på og ikke lys på. Jeg kan dog se enkelte pods, eller små rejer, fare rundt dernede, og jeg ved der er slangestjerner i stenen. På et tidspunkt da jeg havde fodret med lidt pillefoder, var der en rådden lugt og misfavning af sandet, hvor foderet havde ligget. Misfarvning og lugt af råddenskab er dog helt væk, så måske "DSBén" kører i et eller andet omfang.
Håber nogen har noget klogt at bidrage med her.
Jeg har nemlig noget lignende i et lille akvarie med ca. 10 cm sand, saltvand og en levende sten. Der er ikke pumpe på og ikke lys på. Jeg kan dog se enkelte pods, eller små rejer, fare rundt dernede, og jeg ved der er slangestjerner i stenen. På et tidspunkt da jeg havde fodret med lidt pillefoder, var der en rådden lugt og misfavning af sandet, hvor foderet havde ligget. Misfarvning og lugt af råddenskab er dog helt væk, så måske "DSBén" kører i et eller andet omfang.
Håber nogen har noget klogt at bidrage med her.
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvis man skyller sandet godt igennem inden brug kan man sagtens bruge det. Hvis man er nervøs for det, kan man altid bare koge det først.
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
Tak for jeres svar, det er meget venligt af jer.
Hilsen Lene
Hilsen Lene
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Hvis du har lavet en bakteriebombe så er der jo bare foder til koraller, svampe og andet, bakterierne gør ikke nogen skade. Men det vil jo kræve at der har været meget næring tilgængeligt til at starte med, så det har du nok ikke.
Hvis du koger det først dræber du alle bakterierne så alt næring frigives og kan optages af alger, så det ville jeg ikke gøre. Men igen det vil kun være et problem hvis der var meget næring til at starte med.
Hvis du koger det først dræber du alle bakterierne så alt næring frigives og kan optages af alger, så det ville jeg ikke gøre. Men igen det vil kun være et problem hvis der var meget næring til at starte med.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
efter 24 timer opstaar der delvis hypoxi eller anoxi total mangel paa iltSopranos skrev:Hej SF
Sandet står i en spand, med det vand jeg ikke kunne hælde af.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Generelt set, så undgår man vel netop at div næring, uønskede algesporer og bakterier bliver flyttet med gammelt sand, hvis man koger og skyller det godt.mcnats skrev:Hvis du har lavet en bakteriebombe så er der jo bare foder til koraller, svampe og andet, bakterierne gør ikke nogen skade. Men det vil jo kræve at der har været meget næring tilgængeligt til at starte med, så det har du nok ikke.
Men i trådstarters tilfælde er det nyt sand, som bare har stået vådt, uden at være blevet biologisk belastet. I dette tilfælde vil jeg helt sikkert mene, at det er nok kun at skylle det i rent vand inden det tages i brug.
Mvh Kenneth
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
ok det oversaa jeg li
i saafald saa er det lige meget om man skylder sandet i akvariet eller ikke,dyrene er vandt til det fra naturlig omgivelser
i saafald saa er det lige meget om man skylder sandet i akvariet eller ikke,dyrene er vandt til det fra naturlig omgivelser
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Birkefeldt skrev:Generelt set, så undgår man vel netop at div næring, uønskede algesporer og bakterier bliver flyttet med gammelt sand, hvis man koger og skyller det godt.mcnats skrev:Hvis du har lavet en bakteriebombe så er der jo bare foder til koraller, svampe og andet, bakterierne gør ikke nogen skade. Men det vil jo kræve at der har været meget næring tilgængeligt til at starte med, så det har du nok ikke.
Men i trådstarters tilfælde er det nyt sand, som bare har stået vådt, uden at være blevet biologisk belastet. I dette tilfælde vil jeg helt sikkert mene, at det er nok kun at skylle det i rent vand inden det tages i brug.
Mvh Kenneth
Det eneste du får ud af at koge vandet er bare at du dræber alle bakterier, hvilket jeg ikke kan se nogen fordel i, tvært i mod. Men hvis du skylder det grundigt, får man formentlig skyllet det meste næring ud.