søhest i refugium?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2011

søhest i refugium?

Indlæg af KimHulk »

Nogen der ved om dette er muligt? :-)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: søhest i refugium?

Indlæg af Moente »

Det burde da være muligt, hvis refugiet er stort nok, der er masser af alger og pods samt rolig cirkulation :)
Mvh Tobias
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Ja også det jeg tænkte. :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har søheste gående i mit refugie.
Det fungerer godt nok, men man skal være opmærksom på at søheste kræver en del foder.
Derfor er det vigtigt at man holder øje med hhv fosfat og nitratværdierne.

De skal også helst have god svømmeplads, så det må ikke være for småt. Mit er på 250L
Hvis man ønsker opdræt er det tilsyneladende også en god ide med så højt et akvarie som muligt.
Om det forholder sig sådan ved jeg ikke af egen erfaring, men det påstås på de amerikanske fora.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Lyder fedt :-) Har du evt nogen billeder og beskrivelse af dit?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

KimHulk skrev:Lyder fedt :-) Har du evt nogen billeder og beskrivelse af dit?
Ja da, nogle billeder har jeg og setup´et kan jeg godt lave en beskrivelse af.
Skal lave det så hurtigt som muligt.
Sender PB

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

vi andre vil også se :D !
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

KimHulk skrev:Lyder fedt :-) Har du evt nogen billeder og beskrivelse af dit?
Jeg skal prøve at beskrive mit søheste set up, med lidt billeder og en ridstegning.
Jeg er desværre hverken en god fotograf eller tegner, men here we go.

Mit refugie er på 250L. Det fødes fra den primære sump (325L) Refugiet er det laveste punkt og står på gulvet under DT, derfor er returpumpen her.

Refugiet er bygget op som en traditionel sump med tre kamre, indrettet med henblik på søheste.
Derfor er væggene i sumpen forhøjet for at give noget højde til søhestene. Væggen til det venstre kammer har en åbning i hele sumpens dybde på 4 cm nede ved bunden.
Venstre side af refugiet. Læg mærke til søhesten bagest på slangen (inde i boblerne)
Venstre side af refugiet. Læg mærke til søhesten bagest på slangen (inde i boblerne)
Væggen i højre side går helt fra bunden til 9 cm fra toppen af sumpen. Toppen af væggen er forsynet med en kam, som renses regelmæssigt for alger og andet materiale.
Højre side med returpumpen.
Højre side med returpumpen.
Der er intet bundlag i sumpen. Det er bevidst, for at kunne rense bunden ordentligt.
Der er lavet en ekstra bund af lampegitter på ben, så den står ca 5 - 7 cm over den originale bund. Denne er delt i to på langs for at lette rengøring.
Ovenpå dette gitter ligger algerne. Pt er der også et par koraller, men det er bedst uden da søheste griber fat i alt muligt med deres haler. Det kan skade både korallen og søhesten.
Mindtersektionen med gitterbunden
Mindtersektionen med gitterbunden
Pilene på ridstegningen angiver flowet. Flowet går langs bunden og op over væggen i højre side. Dette er lavet for at det døde plantemateriale og andet snask, af strømmen bliver ført hen til højre side af midterkammeret, hvor det lægger sig for foden af væggen og er nemt at fjerne.
Hvis man har Caulerpa i, vil der opstå en del dødt materiale når de har kønnet formering. Har dog læst at dette kan undgås ved at have lys på 24/7. Har ikke prøvet om det virker.
Ridstegning. Pilene angiver flowet.
Ridstegning. Pilene angiver flowet.
Full shot (sådan da)
Full shot (sådan da)
Jeg har læst i et tidligere indlæg fra NielsK at søheste skulle være vanskelige, samt at de skal have foder kontinuerligt.
Jeg vil give Niels ret i, at det ikke er en begynderfisk samt at man bør sætte sig ind i de betingelser/behov de har. Men gør man det, er de ikke så svære endda.
Mht foder, så er det rigtigt at de skal have noget at leve af. Mine får levende artemia (voksne) én gang i løbet af dagen og frosne mysis om aftenen. De spiser med stor appetit og spiser op.
Det klarer de sig fint på. Mine har leget flere gange men har endnu ikke givet unger. Én gang har en han "gået tom", det tilskriver jeg dens alder. Det var en ungfisk.

Man skal være opmærksom på glasroser. De kan skade søhestene. Jeg har mistet tre stk på den konto. Ser man en, skal den ud med det samme.
Vær også opmærksom på, at når man hæver vandstanden i sumpen så meget, så ryger noget af sikkerheden i forbindelse med et evt strømsvigt.
Derfor har jeg også sat et ekstra overløbsrør ca 5 - 7 cm under overkanten af indløbskammeret. Det går til en 25L dunk som kan tage det overskydende vand.

Jeg har tre forkellige algetyper i som jeg høster regelmæssigt. Der er lige tyndet kraftigt ud i det, derfor er der ikke flere i pt. Om tre uger er det næsten helt fyldt og skal studses igen.

Det er forøvrigt lidt pudsigt med den søhest der står inde i kammeret med boblerne. Det er det sted med mest strøm i akvariet. Men de svømmer selv derind og holder fast med halen.
Når der fodres eller når de bliver trætte af "blæsten", så lader de sig bare føre med strømmen ind i stille vand igen.

De er forøvrigt hverken sky eller gemmer sig, som der også blev nævnt i en tidligere tråd. Mine kommer alle hen til forruden når der er aktivitet omkring akvariet.
Men det er eftertænksomme dyr. Alt nyt foder bliver nøje betragtet inden det spises. Bare en mysis er større end dem de plejer at få, betragtes den som nyt foder og skal undersøges grundigt.
Men festaber bliver de aldrig. Alt forgår i et sindigt tempo.

Håber dette gav mening, ellers så bare spørg.

Held og lykke til alle som vil prøve kræfter med dem:

Erik
Vedhæftede filer
Tog lige et billede efter jeg havde skrevet. Det er snart fodringstid og så står de klar.
Tog lige et billede efter jeg havde skrevet. Det er snart fodringstid og så står de klar.

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

@Erik: Selvom jeg ikke står og overvejer søheste, så er dit indlæg en fornøjelse at læse. Der er lagt tid og kræfter i din beskrivelse og den er rigtig god! :GO
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"