"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Salgsretorik

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Salgsretorik

Indlæg af nbd »

Jeg har længe undret mig over retorikken i nogle salgsannoncer her på forum. Man møder jævnligt vendinger som "Ved hurtigt salg nedslag i pris" eller "Ved hurtigt salg medfølger..." Men hvilken status har sådanne udmeldinger? Det viser sig jo ofte, at venter man som køber en uge eller to, bliver prisen endnu mere fordelagtig for køber :T
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Salgsretorik

Indlæg af ole kekkonen »

og de ledlamper ser ikke ud til at holde laengere end mine t5 rör,naar en led lampe koster detsamme som at udskifte rör i t5 lampen er jeg paa!!
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Salgsretorik

Indlæg af AndersGS »

Det er da bare en slags "call-to-action" som fx. "køb nu!"

Det virker jo, bare se TV-shop og 80-90% af alle internetreklamer.

Tjekkede lige en tilfældig del af EB.dk 3 stk call-to-action på et skærmbillede; Spil nu!, Vis nu! og Spil i dag!
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Salgsretorik

Indlæg af wondersurfer »

jeg syntes det er iorden, det jo blevet en del af det at sælge at man så lokker med hvis du køber NU! så får du også denne her med

det sker hver dag året rundt

det er da også en god måde hvis man står face to face så det jo en god handlemåde/metode
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Salgsretorik

Indlæg af DanielXavier »

Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen :sneaky: "
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Salgsretorik

Indlæg af DDT2 »

DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen :sneaky: "
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Salgsretorik

Indlæg af Kasper j. »

Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr. :rolleyes:
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Salgsretorik

Indlæg af wondersurfer »

Kasper j. skrev:dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr. :rolleyes:
du ved jyder kuk kuk :T
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Salgsretorik

Indlæg af Kasper j. »

wondersurfer skrev:
Kasper j. skrev:dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr. :rolleyes:
du ved jyder kuk kuk :T
Ha ha :GO :biggrin:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Salgsretorik

Indlæg af AndersGS »

Kasper j. skrev:
wondersurfer skrev:
Kasper j. skrev:dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr. :rolleyes:
du ved jyder kuk kuk :T
Ha ha :GO :biggrin:
Ha, det har i da vist helt galt fat i - det er jyder alt for nærige til. :T
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Salgsretorik

Indlæg af DanielXavier »

DDT2 skrev:
DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen :sneaky: "
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.

Ja det er jo så din fejl information. Køber har returret når man køber noget som f.eks skal sendes med posten. Det er der bare ikke mange der ved. Check evt. Forbrugerklagenævnet ved handel over internet. Har altid ment at den retorik med en "hurtig handel" er lidt fesen. Jeg kan forstå det ved nye annoncer, da det giver køber en mulighed for et nedslag i prisen. Men når annoncen har været på i x antal dage, ja så føler jeg det kun er sælgers fordel, ved hurtig handel(mulig defekt vare/eller en vare der ikke lever op til annoncen). Det er bare min mening.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Salgsretorik

Indlæg af Kasper j. »

DanielXavier skrev:
DDT2 skrev:
DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen :sneaky: "
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.

Ja det er jo så din fejl information. Køber har returret når man køber noget som f.eks skal sendes med posten. Det er der bare ikke mange der ved. Check evt. Forbrugerklagenævnet ved handel over internet. Har altid ment at den retorik med en "hurtig handel" er lidt fesen. Jeg kan forstå det ved nye annoncer, da det giver køber en mulighed for et nedslag i prisen. Men når annoncen har været på i x antal dage, ja så føler jeg det kun er sælgers fordel, ved hurtig handel(mulig defekt vare/eller en vare der ikke lever op til annoncen). Det er bare min mening.
Hvad er det for noget som "mange ikke ved" ??
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Salgsretorik

Indlæg af bima »

DDT2 skrev:
DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen :sneaky: "
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Ta` 2 betal for 3 Hæ hæ :hehe:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Salgsretorik

Indlæg af amddurin »

Kasper j. skrev:Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr. :rolleyes:
- Jeg ville satme blive gal på dig hvis du siger at varen er til salg og jeg så køre efter den og du så i mellemtiden har solgt til en der kom 5min før mig... :devily:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Salgsretorik

Indlæg af amddurin »

DDT2 skrev:
DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen :sneaky: "
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Når jeg efter køb af brugt akvarie ikke har set skummer i funktion eller om akvariet er vandtæt da det jo var tomt, så vil jeg da forvente nedslag i pris eller at handlen går tilbage hvis jeg hjemme finder en sådan fejl eller mangel...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Salgsretorik

Indlæg af DanielXavier »

Kasper j. skrev:Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr. :rolleyes:
Og den anden vej, så forventer jeg også at når sælger tilbyder en vare, for et nedslag i prisen, og man takker ja, så springer sælger ikke fra, som en anden svindler :wink:

Det "man ikke ved".. Det har du jo lige læst.. det er det der står, før: "det man ikke ved" :T
Skjonnemand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 30. okt 2008 18:58
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009

Re: Salgsretorik

Indlæg af Skjonnemand »

Altså hvis man bevist sælger noget der er defekt og lokker med slå til nu og få det billigere så ber man da også selv til at få ørene i maskinen med diverse tråde fra utilfredse køber, så den tror jeg sku ikke holder særlig længe..

Jeg syntes da det er en fin måde for sælger at sætte gang i salget, det findes da alle steder i dag lige fra forbrugerkøb til ejendomshandel.

Men som køber når man køber brugt så handler det vel også lidt om og bruge hovedet, tror mange somme tider slår hjernen fra når man køber brugt og falder for noget ekstremt billigt. Vi så det jo så sent som på TV2 forleden dag hvor et advokatfirma havde købt arne Jakobsen stole der var hæler varer. Selvfølgelig fik vi ikke prisen oplyst, men det handler vel lidt om, om prisen er realistisk, virker sælger suspekt eller er der generalt noget der giver anledning til mistanke.

Jeg vil hurtigt pointere at jeg mener IKKE købssektionen herinde giver anledning til ovennævnte da jeg syntes folk herinde har en fin moral. Ovennævnte er kun som en guidline... :)
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Salgsretorik

Indlæg af den_ »

DanielXavier skrev:
DDT2 skrev:
DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen :sneaky: "
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.

Ja det er jo så din fejl information. Køber har returret når man køber noget som f.eks skal sendes med posten. Det er der bare ikke mange der ved. Check evt. Forbrugerklagenævnet ved handel over internet. Har altid ment at den retorik med en "hurtig handel" er lidt fesen. Jeg kan forstå det ved nye annoncer, da det giver køber en mulighed for et nedslag i prisen. Men når annoncen har været på i x antal dage, ja så føler jeg det kun er sælgers fordel, ved hurtig handel(mulig defekt vare/eller en vare der ikke lever op til annoncen). Det er bare min mening.
det vil jeg gerne have du finder for de regler kender jeg ikke når det er en handel mellem private
Skjonnemand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 30. okt 2008 18:58
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009

Re: Salgsretorik

Indlæg af Skjonnemand »

Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.

Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb

I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.

Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!

Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Salgsretorik

Indlæg af Kasper j. »

amddurin skrev:
Kasper j. skrev:Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr. :rolleyes:
- Jeg ville satme blive gal på dig hvis du siger at varen er til salg og jeg så køre efter den og du så i mellemtiden har solgt til en der kom 5min før mig... :devily:
Nu skal du ikke overreagerer på indlægget :rolleyes: Tæl til 1000 :biggrin: Jeg sælger selvfølgelig ikke hvis man har en aftale og køber er på vej, men jeg kunne sagtens finde på at sælge, hvis du spørger om du kunne reservere til den 1. juni, hvor du får løn, og der så 3 dage før står en køber. Så ville jeg bare skrive at den er solgt. Jeg er sku tit blevet brædt af, og ofte må man selv ringe til køber og finde ud af at han ikke længere er interesseret, pågældende gider ikke engang selv at skrive/ringe. Det synes jeg er dårlig stil :naughty: Men jeg sælger ikke når jeg har udleveret min adresse og køber er på vej :clap: Tag det bare helt roligt :P
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Salgsretorik

Indlæg af DanielXavier »

Skjonnemand skrev:Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.

Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb

I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.

Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!

Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..

I forbindelse med fjernsalg, er jeg blevet oplyst af forbrugerstyrelsen at der er returret, såfremt varen ikke lever op til beskrivelsen. Så jo.. en form for returret har man altså, som civil.

Der er ligeledes også afsagt dom, i en sag om dette.

http://www.mobildebat.dk/archive/index. ... 54128.html
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Salgsretorik

Indlæg af Kasper j. »

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 80946501F0

Jeg tror at det der menes er, at hvis varen ikke lever op til ens forventninger eks. at genstanden virker, men er meget ridset, så har man returret. Men udover det, så vil det jo altid være et civilt søgsmål når man handler som privat, med mindre der er tale om bedrageri. Der var engang en som solgte verdens bedste fluesmækker for 100 kr. mener jeg. Så sendte han bare et bræt, den kunne jo bruges til at kvase en flue med, men det nok ikke verdens bedste fluesmækker. Han solgte til rigtig mange og jeg mener at han blev dømt for bedrageri. Det kunne være CWdirect som havde været på spil :biggrin: :biggrin: Han må da om nogen kende lidt til reglerne :K
Skjonnemand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 30. okt 2008 18:58
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009

Re: Salgsretorik

Indlæg af Skjonnemand »

DanielXavier skrev:
Skjonnemand skrev:Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.

Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb

I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.

Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!

Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..

I forbindelse med fjernsalg, er jeg blevet oplyst af forbrugerstyrelsen at der er returret, såfremt varen ikke lever op til beskrivelsen. Så jo.. en form for returret har man altså, som civil.

Der er ligeledes også afsagt dom, i en sag om dette.

http://www.mobildebat.dk/archive/index. ... 54128.html
Ja hvis det er et handelskøb...

Men nej hvis det er civilkøb eller erhvervskøb så har sælger mulighed for at fraskrive dig disse rettigheder..!
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Salgsretorik

Indlæg af DanielXavier »

Skjonnemand skrev:
DanielXavier skrev:
Skjonnemand skrev:Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.

Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb

I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.

Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!

Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..

I forbindelse med fjernsalg, er jeg blevet oplyst af forbrugerstyrelsen at der er returret, såfremt varen ikke lever op til beskrivelsen. Så jo.. en form for returret har man altså, som civil.

Der er ligeledes også afsagt dom, i en sag om dette.

http://www.mobildebat.dk/archive/index. ... 54128.html
Ja hvis det er et handelskøb...

Men nej hvis det er civilkøb eller erhvervskøb så har sælger mulighed for at fraskrive dig disse rettigheder..!
Almindelig handel imellem to private mennesker, som har lavet en fjernhandel v.ha f.eks bankoverførelse og postDK. Det er det dommen er afsagt i.. resten vil jeg ikke gøre mig klog på.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Salgsretorik

Indlæg af amddurin »

QXL har osse gjort folk opmærksom på at der ER returret på vare købt i privatsalg via deres hjemmeside...
Og at dette skal overholdes ellers bliver der konsekvenser over for sælger...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Salgsretorik

Indlæg af leifkrarup »

nbd skrev:Jeg har længe undret mig over retorikken i nogle salgsannoncer her på forum. Man møder jævnligt vendinger som "Ved hurtigt salg nedslag i pris" eller "Ved hurtigt salg medfølger..." Men hvilken status har sådanne udmeldinger? Det viser sig jo ofte, at venter man som køber en uge eller to, bliver prisen endnu mere fordelagtig for køber :T
Selvfølgelig kan man bare vente, men så er det jo slet ikke sikkert at det man er interesseret i stadigvæk er der. Der er ingen fast værdi på det vi sælger....værdien er det som en evt. køber vil give....
Man har selv et ansvar for at afgøre om man synes man vil betale hvad der forlanges. Det står enhver frit for at vente og se om tingene falder i pris.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Salgsretorik

Indlæg af wondersurfer »

Kasper j. skrev:http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 80946501F0

Jeg tror at det der menes er, at hvis varen ikke lever op til ens forventninger eks. at genstanden virker, men er meget ridset, så har man returret. Men udover det, så vil det jo altid være et civilt søgsmål når man handler som privat, med mindre der er tale om bedrageri. Der var engang en som solgte verdens bedste fluesmækker for 100 kr. mener jeg. Så sendte han bare et bræt, den kunne jo bruges til at kvase en flue med, men det nok ikke verdens bedste fluesmækker. Han solgte til rigtig mange og jeg mener at han blev dømt for bedrageri. Det kunne være CWdirect som havde været på spil :biggrin: :biggrin: Han må da om nogen kende lidt til reglerne :K

haha folk har da heller ingen humor nu til dags :-)
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"