som overskriften siger så har jeg lige et spørgsmål.
Det er efterhånden nogle år siden, jeg sidst havde saltvand, og da jeg så lige er startet op igen for 2½ mdr. siden, og ikke lige helt kan huske alt det der med vandværdierne så går spørgsmålet på.
Hvor meget må man hæve Ca. Mg. og Kh af gangen og hvor hurtigt ?
mvh. Martin
Et spørgsmål om vandværdierne
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Et spørgsmål om vandværdierne
Det er der ikke direkte nogen facitliste til.
Hvad har du fået puttet i akvariet på de 2½ måned? Det er helt klart SPS-koraller og tildels LPS, som tager store udsving værst. Fisk og blødkoraller ser som regel upåvirkede ud.
Hvis du har stenkoraller, så vil jeg anbefale noget i denne stil pr. døgn som max (jo langsommere jo bedre):
0,5dKH
20Ca
50Mg
Hvad har du fået puttet i akvariet på de 2½ måned? Det er helt klart SPS-koraller og tildels LPS, som tager store udsving værst. Fisk og blødkoraller ser som regel upåvirkede ud.
Hvis du har stenkoraller, så vil jeg anbefale noget i denne stil pr. døgn som max (jo langsommere jo bedre):
0,5dKH
20Ca
50Mg
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Et spørgsmål om vandværdierne
KH er iøvrigt den, som du skal være mest påpasselig med! Hvis du har SPS-koraller, så kan du sikkert godt fremprovokere en omgang RTN/STN på visse af dem, selvom du overholder ovenstående, i tilfælde af at du f.eks. justerer meget. Hvis du derimod kun skal justere dKH med 1, så bør det ikke være noget problem.