skal starte akv igen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
16
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

skal starte akv igen

Indlæg af khl »

Hej på forummet

Så håber jeg snart at komme igang igen med saltvand.

Efter 13 år uden salt, ja endda uden vand..... så er det altså ved at være tid igen.
For nogle år siden troede jeg at det skulle være og fik i den forbindelse fat i følgende:
Deltec HLP 5250 returpumpe.
Deltec AP 851 skummer.
Deltes fosfatfilter FR 509
Korallin kalkreaktor
Riga 2x250W- 4x54 w lampe
Tunze multicontroller

Nu mangler jeg blot lige et akv 130L x 60H x 70D samt en sump. samt nogle 2 eller 3 Tunze 6095, samt andre "småting"

Er der nogen der vil kommentere på dette setup.....Der er jo sket en del siden jeg for 13 år siden nedlagde mit akv. og sikkert også på de 4 år siden jeg købte ovenstående..... LED er vel det nye lys, men tror jeg nøjes med min Riga i første omgang.

KHL
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: skal starte akv igen

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej og velkommen tilbage, jeg sys dit udstyr ser fint ud :)
Det da bare a få fat i det akvarie og så komme igang :)
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
14
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Hvis du skal starte nyt op ville jeg vælge at sætte LED op og købe en doserings pumpe som automatisk dosere Balling automatisk.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 366
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Ja, velkommen tilbage igen.

Hvis du vælger at bruge din kalkreaktor, skal du også bruge en PH-controler.
Jeg går ud fra at du har CO2 og magnetventil, hvis ikke skal du også bruge dette :y .

Held og lykke med projektet :h .

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af khl »

ja jeg kan godt se at der er lidt investeringer ud over hvad jeg allerede har.... så det er nok en god ide med doseringspumperne, jeg har nemlig hverken co2 eller magnetventil... men hvad skal man vælge og hvor mange kanaler.?
LED lys er da helt klart at foretrække, men med mindre at jeg lige falder over en LED lampe, jeg ikke kan sige nej tak til, så bliver det i første omgang min Riga lampe der kommer op..

KHL
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

Hr. C
Foxface
Foxface
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

HQI er fint, men LED´erne skubber dem stille og roligt ud af markedet.
I takt med at prisen på LED´erne falder (og prisen på strøm gør det modsatte :BA ), bliver det mere og mere attraktivt med diodelys.
Desuden har du ikke den samme varmeudvikling som med HQI.

Gik selv fra 2 x 400W HQI m. Lumenarc reflektorer til først 2 x 200W Pacific Sun (LED), siden hen 3 x 130 Ecotech Radion LED´er...
Jeg må indrømme, jeg kan se en lille forskel i lysudbyttet (Bedre med Lumenarc) - men har opnået en del sidegevinster.
1. Ingen dyre pæreskift hvert år (el. oftere som nogen gør)
2. Personligt slipper jeg for indkøb af køler pga. HQI varmeudvikling = øget strømforbrug
3. Mulighed for at kombinere farvetemperaturen i et ret stort spektrum (vistnok fra 10.000kelvin - 20.000)
4. Integreret natlys
5. Simulering af sol op- og nedgang
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Velkommen tilbage til hobbyen. Jeg ville nok også droppe kalkereaktoren og bruge en doseringspumpe og så køre med Decoceans Ca+, KH+ og magnesium. Dog vil jeg nok doserer MG manuelt hvis du kun anskaffer dig en trekanals doseringspumpe opnås bruge den sidste kanal til lidt vodka.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af khl »

ja jeg kan sagtens se fordelene ved LED ingen tvivl om det, men det er jo en lidt dyrer løsning, når nu jeg allerede har en Riga lampe.... men hvem ved måske kommer der et godt tilbud... og min tidshorisont er da også te til fire måneder inden at det kommer op at køre.
Og ja jeg tror at jeg dropper kalkreaktoren og kører med doseringspumper istedet.

Sidder lige og skal finde ud af et osmoseanlæg med silikatfilter...er der nogen der har erfaringer med det ???

Tak for alle inputs.

Kurt
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

nesnej skrev:Velkommen tilbage til hobbyen. Jeg ville nok også droppe kalkereaktoren og bruge en doseringspumpe og så køre med Decoceans Ca+, KH+ og magnesium. Dog vil jeg nok doserer MG manuelt hvis du kun anskaffer dig en trekanals doseringspumpe opnås bruge den sidste kanal til lidt vodka.
Ved brug af DecOceans "balling" bruger man så ikke Mineral Salt, eller er det i en af de 2 - Ca+ eller Kh+?

Ved hjemmeblandet balling er Mineralsalt den tredie væske evt. sammen med MG - men MG ændre sig ikke så konstant, så den vil jeg osse anbefald at dosere manuelt og derfor bruger jeg 3 doserings kanaler til balling og så kan man evt. bruge en nummer 4 til vodka/VV/VSV...

:beer:

Der er flere herinde der har droppet kalkreaktoren til fordel for Balling...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Ved brug af DecOceans "balling" bruger man så ikke Mineral Salt, eller er det i en af de 2 - Ca+ eller Kh+?

Ved hjemmeblandet balling er Mineralsalt den tredie væske evt. sammen med MG - men MG ændre sig ikke så konstant, så den vil jeg osse anbefald at dosere manuelt og derfor bruger jeg 3 doserings kanaler til balling og så kan man evt. bruge en nummer 4 til vodka/VV/VSV...

:beer:

Der er flere herinde der har droppet kalkreaktoren til fordel for Balling...[/quote]

Jeg har udelukkende kørt med KH+, Ca+ MG og vodka og har aldrig tilsat mineralsalt, og jeg har da aldrig haft en for lille salinitet i mit akvarium.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
16

Indlæg af khl »

Ja så begynder det at ligne noget herhjemme i stuen, akvariet er "støbt" ind i væggen det blev 130 x 80 x 60 med "weissglas" i frontruden.
Nu venter jeg spændt på mine sumpe, det bliver et setup med "semiautomatisk" vandskift. Jeg har lyttet til jeres råd og investeret i 2 stk Radion lamper, med de nye TIR linser.

Dekorationen består af 100% døde levende sten, som for manges vedkommende er flækkede og tilskåret så de står perfekt på bunden, derpå er de samlet med nogle 12 mm akrylstænger der er boret ind i stenene, således at hele dekorationen bliver stabil.

Af pumper har jeg valgt 2 stl Tunze 6095 og 2 stk 6055, derudover skal jeg have en ekstra pumpe der blæser bag dekorationen, det bliver sikkert en 6055 eller 6095.

Jeg har fra tidligere tider en TUNZE multicontroller som styrer pumperne,

Så nu varer det ikke så længe før der er dømt salt på adressen....glæder mig

Jeg lægger billeder op så snart jeg får smpene og rørføringen på plads.
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »