En kirkegård!

Forum for generel snak omkring saltvand.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions: 0
16
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

En kirkegård!

Indlæg af DanielXavier »

Er lige kommet hjem til en kirkegård! :G

Alt var fint for 10 timer siden.

1 Hugo
Et par Klovne
1 stor eremit krabbe
1 mio tanglopper, og slangesøstjerne har mistet livet..

Min Anemone lever fint, samt min store sandsøstjerne og alle andre koraler ser fine ud, har også to store rørorme der lever fint... Dog er mine skiveanemoner eksploderet i størrelser, de ser dog sunde ud.

Jeg mistænker en overgang i strømmen.. Har i andre idéer?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: En kirkegård!

Indlæg af Bingocaller »

Nitrat boost?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Bingocaller skrev:Nitrat boost?
Jeg har lige målt Nitrat.. Den er relativ høj. Men hvor pålidelig er den test, når det hele har været dødt i nogle timer?
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

er det ikke nitrit som er mest hård ved fisk?
spdiving

Indlæg af spdiving »

Men de annoncer du lægger ind her på siden om at du søger lev.sten og får dem i baljen til du igen søger både koraler og fisk kan jeg godt forstå at du har problemer.
En lille smule tålmodighed ville måske hjælpe og gøre en forskel på at det du køber vil overleve.

Steen
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

spdiving skrev:Men de annoncer du lægger ind her på siden om at du søger lev.sten og får dem i baljen til du igen søger både koraler og fisk kan jeg godt forstå at du har problemer.
En lille smule tålmodighed ville måske hjælpe og gøre en forskel på at det du køber vil overleve.

Steen
Det er godt nok smarte arne.. Når du ikke ved hvad du snakker om, så luk for satan sylten. :GO

Jeg fik 10 liter vand med, samt levende sten og sand, mit akvarie er på 46 liter, træk du det fra de 8 kg sten der var i, så kan det være du er færdig med at være høj i hatten. Det svarede til at jeg lavede et vandskift, på ca. 20 liter vand. Når tingene så har kørt ubeklageligt i 3 uger, så er det sgu en noget ubetænktsom måde du kommer an-massende på.
TSK!

Sgu lidt mærkeligt at fyre sådan et opkast op, uden at have hold i tingene.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

velkommen tilbage Daniel, godt at se du forsætter stilen fra sidst. Der var også ved at blive noget stille her inde ;)
Brugeravatar
Solow
Dværg kejser
Dværg kejser
20
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Gladsaxe

Indlæg af Solow »

Ja hold da op for et udbrud !!

Måske daniel skulle droppe saltvand og finde noget mere rockerrelateret.
Martin Sørensen - 2388 5956
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

StarF skrev:velkommen tilbage Daniel, godt at se du forsætter stilen fra sidst. Der var også ved at blive noget stille her inde ;)
Ej men jeg havde da næsten også manglet at komme af med nogle af mine udbrud. Men går der ikke lidt kammerateri i den nu? Altså undskyld mit voldsomme udbrud, men når man står med håret i hænderne i forvejen, er det da en forskrublet måde at kommentere mit indlæg på. Det er vidst ikke helt mig der startede denne 180gr. vending.????? :beer:
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

En sandsøstjerne i 46 liter i vidst også lige optimistisk nok.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Ryom skrev:En sandsøstjerne i 46 liter i vidst også lige optimistisk nok.
Jeg fik den med i handlen.. Den søgte nyt hjem :wink:
Brugeravatar
Solow
Dværg kejser
Dværg kejser
20
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Gladsaxe

Indlæg af Solow »

fair nok at brænde lidt krudt af.. :beer:
Martin Sørensen - 2388 5956
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

kan godt forstå frustrationen, men at skyde dem af i et offentligt forum, der synes jeg godt lige man kunned trække vejret to ele om nødvendigt 10 gang, før man farer i flint - det gælder også det første svar.
Hvar man begået en fejl, kan man godt få den at vide på en pæn og høflig måde, vi har vel alle lavet lort ind imellem, og bagefter er det jo let at se, hvad man ikke skulle have gjort.

Så urban tone efterlyses
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
spdiving

Indlæg af spdiving »

DanielXavier skrev:
spdiving skrev:Men de annoncer du lægger ind her på siden om at du søger lev.sten og får dem i baljen til du igen søger både koraler og fisk kan jeg godt forstå at du har problemer.

Steen
Det er godt nok smarte arne.. Når du ikke ved hvad du snakker om, så luk for satan sylten. :GO

Jeg fik 10 liter vand med, samt levende sten og sand, mit akvarie er på 46 liter, træk du det fra de 8 kg sten der var i, så kan det være du er færdig med at være høj i hatten. Det svarede til at jeg lavede et vandskift, på ca. 20 liter vand. Når tingene så har kørt ubeklageligt i 3 uger, så er det sgu en noget ubetænktsom måde du kommer an-massende på.
TSK!

Der er da ikke ret meget der har forandret sig siden sidst du havde akvarie.

Citat:
DanielXavier skrev:Jeg har købt godt indkørte og brugte sten fra et akvarie der skulle nedlægges, og har brugt levende sand.. Skal man så stadig igennem algefaserne?
Kilde: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 65#p345865

Steen
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Tænkte på om det kan være iltmangel? Kører du med skummer?
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

spdiving skrev:
DanielXavier skrev:

Steen

TSK!

Der er da ikke ret meget der har forandret sig siden sidst du havde akvarie.

Citat:
DanielXavier skrev:Jeg har købt godt indkørte og brugte sten fra et akvarie der skulle nedlægges, og har brugt levende sand.. Skal man så stadig igennem algefaserne?
Kilde: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 65#p345865

Steen

Nå.. ????...
Man må ikke spørge i forummet?.. Eller er det mine vand-værdier der ikke har ændret sig? Det er jeg ked af Steen.. Jeg tilføjer noget mere af?? :K
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Ryom skrev:Tænkte på om det kan være iltmangel? Kører du med skummer?
Nej det gør jeg faktisk ikke.. Kunne det virkelig være? Aften forinden havde jeg lige skiftet 8 liter vand, det sprøjtede godt rundt, så der blev tilføjet lidt der. Men ellers nej.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 3450 Allerød

Indlæg af Bergenser »

Det sprøjtede godt rundt? det må du uddybe? er saltet ordenligt opløst når du smider vandet i? Ellers har du jo ingen mulighed for at styre saliniteten?

Mvh Bergenser
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Bergenser skrev:Det sprøjtede godt rundt? det må du uddybe? er saltet ordenligt opløst når du smider vandet i? Ellers har du jo ingen mulighed for at styre saliniteten?

Mvh Bergenser
Hej Bergenser, jeg skulle mene det var godt nok opløst, det står med 1000l/t pumpe og varmelegeme på, i 20 min, herefter måler jeg saltindholdet (1025) og så sørger jeg for at temperaturen (26gr) er overholdt. Herefter hælder jeg vandet over i akvariet, hvor det skvulper godt og grundigt, så der tilføjes en masse ilt.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Indlæg af laursen »

20 minutter er nok lige i underkanten til at opløse salt
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Det er ærgeligt at høre det er gået galt. Både for dig og dyrene. Hvad siger dine vandværdier i dag? Mit råd vil være at få en skummer på akvariet så hurtigt som muligt. Det er virkelig få der har succes uden en skummer...
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 349
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det passer med iltmangel, det er en vandvittig mængde fisk at komme i sådan et lille pis akvarie.
I min verden er det dyrplageri - hvorfor er det blevet så populært at presse det marine liv til det yderste af dets formåen. Men det er jo nok derfor det hedder edge.

Jeg har mere vand i mit overløb - hvad er der netto i sådan en guldfiskebowle - 27 Liter måske. Det giver jo en buffer kapacitet på røv og nøgler.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Et Edge har ekstremt lille overflade i forhold til rumfang, og uden en tilførsel af ilt vil jeg tro alt er blevet kvalt. Ud over beboerne ryger der også ilt i nitrogenkredsløbet og bakterierne bruger det også.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, at vandet cirkulerer er ikke ensbetydende med at det bliver iltet nok - saltvand kræver meget ilt - både til bakterier og fisk... - endnu være er det hvis man tilsætter VSV, biopellets eller lign. der øger bakterie mængden, da de mange bakterier stjæler ilten fra fiskene, hvis der ikke er rigtig meget iltning af vandet...

+ et egde har lukket top, så der kommer ikke meget luft til fra overfladen selv med kraftige pumper... (Hvis det altså er lavet på samme måde som det lille edge...)

Kan ikke sige om det er iltmangel, men kunne være...

En skummer renser ikke bare, den tilføre osse en masse ilt...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja når jeg nu tænker mig om så lugter det af ilt mangel - køb en iltsten og en luftspumpe og se om du ikke kan få plads til den et sted hvor boblerne ikke flyder ovid i akvariet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 3
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Hej Daniel

Spørger muligvis dumt her, men hvorfor havde du en million tanglopper i dit akvarium?

Mvh. Stig
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Havde du en hugo og 2 klovne kun på 46 liter? Det er sgu da ikke så vildt mængde fisk i mine øjne?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Iltmangel lyder sandsynligt. Fisk og krebsdyr er mere sarte overfor lavt ilttryk end div. koraller og rørorm. Jo højere temperatur, desto relativt mindre ilt kan der fysisk opløses i vand (det er bl.a. derfor ørreder dårligt tåler over 20 grader).

Jeg tror ikke på at det handler om hvordan saltet opløses ved vandskifte. jeg blander altid vand og salt i en vandkande og hælder det direkte i akvariet - inkl. en slat salt, der ikke er blevet opløst. Når først saltet er i akvariet opløses det gradvist. Har aldrig registreret effekter ved denne metode.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 366
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Altså, i et akvarie ,med den begrænsede vandmængde er man meget sårbar over for udsving af enhver slags, det være sig iltmangel,
nye dyr, ja alt. Man skal i mine øjne være meget mere påpasselig end man skal i et stort akvarie.
Og - det skal nævnes - her skal man også være på nakken af det hele tiden.

Hvis der så ikke er en skummer i, så er det meeeget sårbart.

Citat:
Jeg tror ikke på at det handler om hvordan saltet opløses ved vandskifte. jeg blander altid vand og salt i en vandkande og hælder det direkte i akvariet - inkl. en slat salt, der ikke er blevet opløst. Når først saltet er i akvariet opløses det gradvist. Har aldrig registreret effekter ved denne metode.

Jeg gør på samme måde hvis min saltkoncentration er blevet for lav. Jeg hælder også bare den mængde jeg mener der mangler ned i sumpen. Så opløses det af sig selv.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Nedbrydningsprocesser bruger enormt meget oxygen, så omrokering, nye sten osv. kan virkelig koste på den konto. Det anbefales også ved brug af RSR at holde øje med oxygenniveau, og jeg mener at anvendelse af produkter som Dinoxal kan slå fisk ihjel, netop fordi nedbrydningen efterfølgene sænker iltniveauet til kritisk lave niveauer.

Det er ikke uden grund at vi i fiskeopdræt tilsætter ren oxygen i store mængder.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"