Hej
Jeg er ved at samle dele til et akvarie.
Hvor mange doserings maskiner / pumper skal man bruge?
Man skal vel tilføre Strontium, Iod og Sporeelementer og andet ?
Jeg vil bruge kalkreaktor - her har jeg set at man også kan tilsætte / blande magnesium i denne.
Er der nogle som har erfaring med dette? fordele / ulemper mv.
Hvilket mærke bruger I at tilsætningsstoffer?
Morten
Tilsætningsstoffer - Typer ???
-
- Scooter Blenny
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- amddurin
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Re: Tilsætningsstoffer - Typer ???
Man SKAL ikke bruge en doseringsmaskine, men det er da rart at have...
Mange klare det meste med 4 doseringspumper - 3 til Balling, hvor man osse kan bruge nogle flasker med sporestoffer som hedder f.eks. A, B og C, som man kan tilsætte i nogle af balling væskerne, så man doserer begge dele på én gang, men det er jeg ikke selv inde i endnu... Ved brug af kalkreaktor kan man stadigvæk bruge 3 kanaler til sporestoffer...
- Aminosyre og Jod er der flere der benytter... (Få dråber nogle gange pr. uge - altså for lidt til en doserings maskine og nogle ting som bakterie tilsætningen ZeoBak skal være på køl...)
Nummer 4 doseringspumpe bruger nogle til VSV...
Jeg har ingen erfaring med kalkreaktor og der er mange herinde der er gået over til Balling i stedet for kalkreaktor, selv med store akvarier, så du burde undersøge om det er nødvendigt for dig, da det mest er folk med mange SPS koraller der bruger så meget at det er en fordel med kalkreaktor, som jo osse koster en del i indkøb...
Vil man kun holde nogle få blødkoraller og LPS er jævne vandskifte som regel nok, men du giver ingen info om akvarie størrelse eller andet, så det er svært at sige mere om det...
Der er jo en del med store akvarier 500L+ der ikke laver vandskifte og så er det meget vigtigt at der bliver tilført de forskellige ting/elementer, men det er meget nemmere med Balling og vandskifte + et par af de vigtige som amino og Jod...

Mange klare det meste med 4 doseringspumper - 3 til Balling, hvor man osse kan bruge nogle flasker med sporestoffer som hedder f.eks. A, B og C, som man kan tilsætte i nogle af balling væskerne, så man doserer begge dele på én gang, men det er jeg ikke selv inde i endnu... Ved brug af kalkreaktor kan man stadigvæk bruge 3 kanaler til sporestoffer...
- Aminosyre og Jod er der flere der benytter... (Få dråber nogle gange pr. uge - altså for lidt til en doserings maskine og nogle ting som bakterie tilsætningen ZeoBak skal være på køl...)
Nummer 4 doseringspumpe bruger nogle til VSV...
Jeg har ingen erfaring med kalkreaktor og der er mange herinde der er gået over til Balling i stedet for kalkreaktor, selv med store akvarier, så du burde undersøge om det er nødvendigt for dig, da det mest er folk med mange SPS koraller der bruger så meget at det er en fordel med kalkreaktor, som jo osse koster en del i indkøb...
Vil man kun holde nogle få blødkoraller og LPS er jævne vandskifte som regel nok, men du giver ingen info om akvarie størrelse eller andet, så det er svært at sige mere om det...
Der er jo en del med store akvarier 500L+ der ikke laver vandskifte og så er det meget vigtigt at der bliver tilført de forskellige ting/elementer, men det er meget nemmere med Balling og vandskifte + et par af de vigtige som amino og Jod...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det magnesium som der skal bruges i en kalkreaktor hedder Magnesiumpro og er fra Grotech.
Men det er langt lettere at bruge det medie som hedder ARM, der er magnesium en naturlig del mediet.
Jeg prøvede for en del år siden med Mg pro, men synes ikke rigtigt det ville opløse sig. Og ph'en var lav nok til at mediet opløste sig, så hvorfor det ikke rigtigt ville ske for magnesiumen ved jeg ikke.
Det er bestemt ingen nødvendighed at have en doseringmaskine. Jeg har altid tilført hvad der har skulle tilføres helt manuelt.
Inden du bestemmer dig for hvilket mærke sporestoffer du vil bruge, så regn meget på det. Vand er MEGET dyrt, når det kommer på flasker.
Jeg har i en del år brugt disse sporeelementer:
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/181
De er ikke de billigste i indkøb, men da der kun skal bruges 1 dråbe dagligt pr. 50 liter, så er der til rigtig lang tid i sådan en sæt.
Men det er langt lettere at bruge det medie som hedder ARM, der er magnesium en naturlig del mediet.
Jeg prøvede for en del år siden med Mg pro, men synes ikke rigtigt det ville opløse sig. Og ph'en var lav nok til at mediet opløste sig, så hvorfor det ikke rigtigt ville ske for magnesiumen ved jeg ikke.
Det er bestemt ingen nødvendighed at have en doseringmaskine. Jeg har altid tilført hvad der har skulle tilføres helt manuelt.
Inden du bestemmer dig for hvilket mærke sporestoffer du vil bruge, så regn meget på det. Vand er MEGET dyrt, når det kommer på flasker.
Jeg har i en del år brugt disse sporeelementer:
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/181
De er ikke de billigste i indkøb, men da der kun skal bruges 1 dråbe dagligt pr. 50 liter, så er der til rigtig lang tid i sådan en sæt.
-
- Scooter Blenny
- 17
Tak for svarene.
Lidt mere info.
Akvariet skal være omkring 1000 - 1500 l.
Jeg har pt. skummer, sandfilter, kalkreaktor, nitratfilter, ozon.
Skal jeg bruge de 3 til Balling stadig?
-Eller de dyre dråber...?
Håber at det kan være med til at bedre spore Jer ind på mit kommende akvarie!
Lidt mere info.
Akvariet skal være omkring 1000 - 1500 l.
Jeg har pt. skummer, sandfilter, kalkreaktor, nitratfilter, ozon.
Skal jeg bruge de 3 til Balling stadig?
-Eller de dyre dråber...?
Håber at det kan være med til at bedre spore Jer ind på mit kommende akvarie!
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 349
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har 2600 L brutto vand proppet med primært sps.
Jeg bruger xl kalkreaktor incl. magnesiumsten blandet i mediet.
Kører desuden top-off vand gennem kalkwasser ( 25-30 L døgnet )
Derudover tilsætter jeg kun iod hver weekend - og netop opstartet med kalium for at prøve om det kan give mere farve.
Jeg skifter ca 5% vand om måneden som led i alm. rengøring
Jeg bruger xl kalkreaktor incl. magnesiumsten blandet i mediet.
Kører desuden top-off vand gennem kalkwasser ( 25-30 L døgnet )
Derudover tilsætter jeg kun iod hver weekend - og netop opstartet med kalium for at prøve om det kan give mere farve.
Jeg skifter ca 5% vand om måneden som led i alm. rengøring
SPS : Stability provides succes
-
- Scooter Blenny
- 17
Hvor stor er dine cirkulationspumper og returpumpen?
Hvad er kalkwasser? top-off vand er vel fra overløbet eller...
Hvordan tilsætter du iod og hvad mærke bruger du?
Men du er ikke helt tilfreds med faverne?
Jeg regner med at de 5 % frisk vand er osmosevand?
Hvad er kalkwasser? top-off vand er vel fra overløbet eller...
Hvordan tilsætter du iod og hvad mærke bruger du?
Men du er ikke helt tilfreds med faverne?
Jeg regner med at de 5 % frisk vand er osmosevand?