Hej
Nogle som kan svare på det.
Jeg har set på en hjemmeside at en som brugte en red dragon pumpe til at føde sin skummer.
Den kunne justeres i flowet fra 2500 - 6500 l/t
Mit spørgsmål er så - kan alle red dregon pumper justeres i flowet?
Og gøres dette med en "lysdemper"?
Morten
Variabel flow Red Dragon
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Variabel flow Red Dragon
Hej Morten,
Nej, det er kun nogen få af dem der kan, bl.a. de nye RD3 Speedy, det styres vha. den medfølgende boks.
Nej, det er kun nogen få af dem der kan, bl.a. de nye RD3 Speedy, det styres vha. den medfølgende boks.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Måske er det ikke så givende, at besvare et spørgsmål med et andet spørgsmål, men kan man ikke bare justere flow mængden med en ventil?
Det er i hvert fald hvad jeg forestiller mig, at gøre med min retur (RD 3500) hvis der kommer plasken i overløbskassen.
Energimæssigt tror jeg ikke der kan hentes noget signifikant ved en motorregulering. Pumper og blæsere har en belastningskarakteristik der er omvendt af hvad man umiddelbart skulle tro: Jo større modstand, jo mindre effekt.
Jeg købte engang en fin regulering til bunddrænet på min have dam. Min tanke var at reducere flowet til 8.000 l/t om vinteren så Koi'erne ikke skule bruge så meget energi. Det fungerede bare ikke. Ligeså snart jeg skruede ned for pumpen faldt løftehøjden bare (ikke smart når filteret står ca. 2 m over overfladen).
//Poul
Det er i hvert fald hvad jeg forestiller mig, at gøre med min retur (RD 3500) hvis der kommer plasken i overløbskassen.
Energimæssigt tror jeg ikke der kan hentes noget signifikant ved en motorregulering. Pumper og blæsere har en belastningskarakteristik der er omvendt af hvad man umiddelbart skulle tro: Jo større modstand, jo mindre effekt.
Jeg købte engang en fin regulering til bunddrænet på min have dam. Min tanke var at reducere flowet til 8.000 l/t om vinteren så Koi'erne ikke skule bruge så meget energi. Det fungerede bare ikke. Ligeså snart jeg skruede ned for pumpen faldt løftehøjden bare (ikke smart når filteret står ca. 2 m over overfladen).
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jo du kan godt regulere flowet med en hane, blot det sker på udgang siden.PoulD skrev:Måske er det ikke så givende, at besvare et spørgsmål med et andet spørgsmål, men kan man ikke bare justere flow mængden med en ventil?
//Poul
Spørgsmålet er som om det ikke er lettere og billigere at købe en lidt mindre pumpe
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Cirka, men også kun cirka. så kan man sige at ved en 20 % regulering(minimering) af flowet så vil følgende gøre sig gældende:PoulD skrev: Energimæssigt tror jeg ikke der kan hentes noget signifikant ved en motorregulering. Pumper og blæsere har en belastningskarakteristik der er omvendt af hvad man umiddelbart skulle tro: Jo større modstand, jo mindre effekt.
Forbrug:
100 watt pumpe reguleret med ventil på tryksiden:
- 20 % ~ 94 watt
Hertil følger tab i flow og pumpens overordnede virkningsgrad bliver væsentlig forringet.
100 watt pumpe reguleret med hastighedskontrol:
- 20 % ~ 67 watt
Hertil følger tab i flow og tryk(grundet den lavere pumpekurve), men kun minimeret virkningsgrad.
Så jo afhængig af situationen, kan det vare en ganske god ide med en hastighedsregulering af pumpen - men som i dit tilfælde Poul, med havedammen, så kan man ikke både blæse og have mel i munden samtidigt

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
Hej igen
Hvilke af dem kan justeres i flow og watt?
Kan ikke finde RD3 speedy?
Regner med at skulle bruge den som går op til 6500 l/t
Hvor kan disse købes?
Hvilke af dem kan justeres i flow og watt?
Kan ikke finde RD3 speedy?
Regner med at skulle bruge den som går op til 6500 l/t
Hvor kan disse købes?