DIY-baggrund...nitratbombe?
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
DIY-baggrund...nitratbombe?
Hej allesammen
Jeg er gået igang med mit baggrundsprojekt men har fået lidt kolde fødder...
Med PU-skummet er jo der jo en del "luftlommer" hvor skidt og snavs vil kunne samle sig...
Hvordan sikrer jeg mig at mine baggrunde ikke bliver de rene nitratbomber?
Hvad har I erfaring med?
Mange hilsner
Christian
Jeg er gået igang med mit baggrundsprojekt men har fået lidt kolde fødder...
Med PU-skummet er jo der jo en del "luftlommer" hvor skidt og snavs vil kunne samle sig...
Hvordan sikrer jeg mig at mine baggrunde ikke bliver de rene nitratbomber?
Hvad har I erfaring med?
Mange hilsner
Christian
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: DIY-baggrund...nitratbombe?
nitrat er vel ikke det helt store problem i dag det maa vel vaere fosfat
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg synes bare at folk fraråder at bruge blandt andet filtersvampe, da de ophober skidt og møg som er skadeligt....
Tænker at baggrunden med alle de luftlommer kan opføre sig på samme måde?
Tænker at baggrunden med alle de luftlommer kan opføre sig på samme måde?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
naar noget ligger og raadner er det lig med bakterie udnyttelse
definer filter og svampe
et filter som i et rör der flytter rundt paa naeringen?? svampe er generelt flotte men jeg mener de oplöser stenkoraller.de blaa filtersvampe er ikke saa skadelig igen de gör ikke den store forskel andet jeg ville vaere betaenkelig ved at presse alt vandet igennem et filter
definer filter og svampe
et filter som i et rör der flytter rundt paa naeringen?? svampe er generelt flotte men jeg mener de oplöser stenkoraller.de blaa filtersvampe er ikke saa skadelig igen de gör ikke den store forskel andet jeg ville vaere betaenkelig ved at presse alt vandet igennem et filter
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Øhh.... Jeg synes at have læst herinde at man fraråder blå filtersvampe generelt, medmindre de kan renses med jævne mellemrum. Det kan min baggrund af gode grunde ikke, så HVIS den samler skidt der er skadeligt for akvariet, er det måske ikke en løsning....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
der ikke noget enkelt svar som saa,det afhaenger og beror endel pa omröringen af emnet dvs.omrkring eller igennem "sten" generelt ogsaa derpaa noget som porösitet og flow og man skal ikke ta forgivet lav omströmming af vand og dets "flow" i smaa kanaler hvor modstanden er höj ogsaa mistaenker jeg at denitrifikationen har det tilfaelles at det kun foregaar et par millimeter eller som i "tag fra overfladen",men som sagt det er hvor omröringen er sagte
haaber det hjalp
haaber det hjalp

Senest rettet af ole kekkonen søn 15. apr 2012 09:39, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Hvis jeg var dig så ville jeg bruge pu-lim i stedet det brugte jeg da jeg lavede min bagrund. Du kommer limen på din plade eller der hvor du skal lave din baggrund og og med en vandforstøver kommer du vand på limen og den vil derefter "hæve".
Pu-lim har også den fordel at den ikke har nogen opdrift som pu-skum har og der er derfor ingen risiko for at den pludselig ligger i overfladen og flyder rundt.
Pu-lim har også den fordel at den ikke har nogen opdrift som pu-skum har og der er derfor ingen risiko for at den pludselig ligger i overfladen og flyder rundt.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- aiszaxs
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg
Da jeg havde ferskvand brugte jeg flamingo og alfix + noget jern oxid som farve
kørte bare perfekt

Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg
Simon M
Søger frag pusher, i Esbjerg
Simon M
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som Martinknorr skriver, har Pu skummet en helt extrem opdrift, men en god del af både de luftlommer og opdriften kan fjernes ved at du lige lader skummet få en tynd hinde og expandere til max. Hvorefter du drysser det grus du vil have på baggrunden, og trykker det det fast, samtidig med at du trykker en meget stor del af luften ud af skummet.
Jeg ville nok lige lave et forsøg, inden at jeg gik i krig med selve baggrunden.
Jeg ville nok lige lave et forsøg, inden at jeg gik i krig med selve baggrunden.
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Tak Carsten.
Jeg er nu ikke bekymret for opdriften, har presset meget luft ud men laver en prøve i badekarret senere (også for at få det løse grus af)
Jeg tænker mere på om baggrunden kan gå hen og blive skadelig på sigt hvis der ophobes skadelige stoffer (som i filtersvampe)
Jeg er nu ikke bekymret for opdriften, har presset meget luft ud men laver en prøve i badekarret senere (også for at få det løse grus af)
Jeg tænker mere på om baggrunden kan gå hen og blive skadelig på sigt hvis der ophobes skadelige stoffer (som i filtersvampe)

-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6823 Ansager
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 6823 ansager
Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Har (næsten) brugt samme fregangsmåde...
Skar baggrunden ud af brødkasser, dækkede dem med skum, pressede sten i og dryssede masser af koralgrus over.
Da de næsten var tørre, trykkede jeg så meget luft ud som muligt og lod dem tørre helt op inden jeg skar dem til.
Senere skal de i badekarret og have fjernet løst grus. Når de igen er tørre får de PU-lim på de "bare" pletter som drysses med mere grus...
Så skulle de være klar til montering.
Håber ikke der samler sig noget i dem som kan skade balancen, må være opmærksom med målingerne når der kommer vand i en gang næste måned
Skar baggrunden ud af brødkasser, dækkede dem med skum, pressede sten i og dryssede masser af koralgrus over.
Da de næsten var tørre, trykkede jeg så meget luft ud som muligt og lod dem tørre helt op inden jeg skar dem til.
Senere skal de i badekarret og have fjernet løst grus. Når de igen er tørre får de PU-lim på de "bare" pletter som drysses med mere grus...
Så skulle de være klar til montering.
Håber ikke der samler sig noget i dem som kan skade balancen, må være opmærksom med målingerne når der kommer vand i en gang næste måned