Så har jeg fået mig mit første saltvandsakvarie. Det er et 460l som jeg har købt her på forummet af AndersGS

Akvarie 460L
Længde 100cm x Dybde 60cm x Højde 70cm
128l Sump
Teknik:
Skummer:
Nyos Zen 160
Cirkultation:
Vortech MP40wES, Tunze 6045, Tunze 6055, Koralia
Returpumpe:
Sicce Extrema 2500 L/h
Lys: Giesemann SPECTRA 400w + 4x24 T5
HQI 14.000 BLV, 2x ATI Actinic, 2x ATI Purple
Levende:
2 Zebrasoma flavescens
1 Søstjerne
4 Turbosnegle
Div. Koraller
Akvarie blev hentet d.24/3-12. Fyldte 2 regnvandstønder op med 400l vand og slæbte det op på anden sal.
Sikkerhedsrøret knækkede mod et trappetrin, så kunne ikke fylde overløbskammeret op. Det er senere blevet limet sammen, og fyldt op.
Men der manglede stadig 50-60 liter vand som jeg fyldte på fra vandhanen. Havde ikke osmose anlæg dengang, hvilket jeg har nu.
Men i farten glemte jeg helt at komme salt i

Jeg venter stadig på refraktometer, ph og phoshat tests som jeg har bestilt på ebay. Har lige købt en billig saltmåler i mellemtiden,
som viser 1.016 så vil tilsætte lidt hver dag indtil den kommer op.
Test til Mg, Ca, og KH fra Red Sea har jeg lige modtaget igår sammen med skummeren.
Har lige testet idag d. 7/4-12:
Mg = 1260, KH 9,1, Ca = 380
Salifert Nitrat har jeg aflæst til omkring 5-10. d. 30/3-12.
Lånte samme dag tre test-sæt hvor jeg målte: Ph = 8, Nitrit = 0,25, Ammoniak = 0
Jeg har haft lidt brune og grønne alger på sandbunden og ruderne. Nu er det på sandet ved at forsvinde lidt, men ruderne bliver nu helt grønne på en dag.
Håber skummeren kommer til at hjælpe lidt mod algerne, har også tilført en død sten på 2,5kg, ved ikke om det betyder noget.
Ellers har jeg haft problemer med at få cirkulationspumperne til ikke at hvirvle sand op. Så der er blevet rodet meget rundt i sandet, men nu sidder de som de skal.
Af små og store fremtidsprojekter jeg lige kan komme i tanke om, på kort og lang sigt er der:
- At hænge lampen op.
- Balling.
- Færre alger.
- DSB + Catamorpha i sumpen.
- 2 Klovne fisk som de næste.
- Snegle/rejer.
- Mange flere levende sten, vil gerne lave en høj søjle i den ene side.